Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trykker på knappen og ingen ting skjer

Anbefalte innlegg

Ser på meg sjøl som en som har relativt god peiling på data. Likevel får jeg ikke my head around det problemet her; har ei maskin der alle vifter går, harddisk går, lamper lyser, men intet bilde på skjermen. Har testet 3 forskjellige skjermkort, ingen ting (både pci og agp). Det jeg nå sitter igjen med er om det er hovedkort eller strømforsyning. Så at vifta på psu-en satt fast i en ledning når jeg starta den sist gang, veit ikke om dette kan ha forårsaka noe feil inni der. Men da hadde vel ikke pærer lyst og vifter gått?

Hovedkortet er da det som er igjen, om noe ikke har gått meg hus forbi, men også der lyser det ei lita pære, den som alltid har lyst. What to do? Har jeg oversett noe? Tenkte litt på cpu, men da skal det vel pipe? Noe det ikke gjør (lenger).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.. Tenkte litt på cpu, men da skal det vel pipe? Noe det ikke gjør (lenger).

Gjorde det det tidligere?

En beskrivelse av hva du har i maskinen kan være på sin plass. I motsetning til deltegere i enkelte TV-serierer er vi ikke synske.

Lenke til kommentar
.. Tenkte litt på cpu, men da skal det vel pipe? Noe det ikke gjør (lenger).

Gjorde det det tidligere?

En beskrivelse av hva du har i maskinen kan være på sin plass. I motsetning til deltegere i enkelte TV-serierer er vi ikke synske.

Cpu-piping. Den som kommer om du ikke har festa alt ordentlig og sånt. Hadde kommet kjølepasta inn der med pinnene på cpu-en. Fikk det vekk, pipinga forsvant. Ikke sikkert dette var eneste feilen, men pipinga slutta i allefall.

Oisann, sarkasme.

Litt gammel maskin.. Abit NF7 hovedkort, Athlon cpu 1800 eller noe (har glemt), har testet 3D Prophet 4000xt 64mb, Radeon 9200SE, et eller annet ATI-kort med passiv kjøler (aner ikke hva det heter, er haug-gammelt). Prophet-en og ATI-en funker, Radeon-kortet er dødt. Samsung harddisk, pc3200 dimm 1,5 gb.

Lenke til kommentar

Hadde lignendes problem en gang i tiden, jeg hadde også klart å fått kjølepasta på CPU'en. Jeg sjekket om det var skjermkort, skjerm, ram, psu, osv, men endte med at jeg måtte sende den inn. Det endte med at jeg måtte kjøpe nytt hovedkort og prosessor. Det som hadde skjedd var at det hadde blitt noen kortslutninger i prosessoren og noe sånt.

Sier ikke at det er tilfellet her, men man kan aldri vite. Prøvd en annen skjerm da? Kanskje det er så enkelt? Dårøog kontakt eller noe der.

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar
Kjølepasta på CPU? Høres ikke helt bra ut :hmm: Pleier forresten og være spoler rundt socketen på hovedkortet som piper og ikke selve CPU?!

Ja, alarmen kommer jo fra hovedkortet, men akkurat denne alarmen gjelder CPU. Litt som hovedkorta der det faktisk er en stemme, den sier jo i fra om feil flere steder.. Hk registrerer feil, mao

Hadde lignendes problem en gang i tiden, jeg hadde også klart å fått kjølepasta på CPU'en. Jeg sjekket om det var skjermkort, skjerm, ram, psu, osv, men endte med at jeg måtte sende den inn. Det endte med at jeg måtte kjøpe nytt hovedkort og prosessor. Det som hadde skjedd var at det hadde blitt noen kortslutninger i prosessoren og noe sånt.

Sier ikke at det er tilfellet her, men man kan aldri vite. Prøvd en annen skjerm da? Kanskje det er så enkelt? Dårøog kontakt eller noe der.

Mvh Olav B, G ;)

Ah kjipe ting. Hadde mistanke om det, serru.. Har prøvd annen skjerm ja, ikke noe forskjell.

Men er det noen måte å finne ut om det er bare en av delene? Dumt å kjøpe begge deler nytt når det sannsynligvis bare er en av delene som er ødelagt..

Hadde et slikt problem, bortsett fra at verken vifter, harddisk eller noe begynte å gå da jeg trykke på startknappen. Hovedkortet lyste, men var likevel feilen, fant jeg ut når PCen ble send til reperasjon. Det er sikkert hovedkortet det har skjedd noe med, bytt det ut.

Får se om jeg kjøper nytt hk.

Drita kjedelig altså..

Lenke til kommentar
Ah kjipe ting. Hadde mistanke om det, serru.. Har prøvd annen skjerm ja, ikke noe forskjell.

Men er det noen måte å finne ut om det er bare en av delene? Dumt å kjøpe begge deler nytt når det sannsynligvis bare er en av delene som er ødelagt..

det kan vel være mulig å prøve en kompis sin prosessor på hovedkortet ditt? Og/eller prosessoren din på en kompis sitt hovedkort? Om du har denne muligheten da.

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar

Når du starter opp pc'n, begynner harddisken(e) å jobbe? Som at den skal laste inn OS? Eller er den bare på?

Se i manualen til hovedkortet, se på lysene som lyser, og sjekk hva det betyr.

Har selv 7 LED's som lyser, 4 av dem er bootleds, de er grønne når OS laster inn, dvs at alt er som normalt, 1 blå for System On (etter man trykker på startknappen), 1 rød for at HK får strøm (PSU på og koblet til strøm) og 1 blå til, som jeg ikke husker :p

Det er de som lyser hos meg, er ikke sikkert det er de samma på din, siden jeg har MSI P35 NEO2, men det er hvertfall de jeg har :)

Som sagt, sjekk opp mot manualen din, hva lysene betyr :)

EDIT:

det kan vel være mulig å prøve en kompis sin prosessor på hovedkortet ditt? Og/eller prosessoren din på en kompis sitt hovedkort? Om du har denne muligheten da.

Mvh Olav B, G ;)

Vet nå ikke om den kompisen vil ha samma problemet da :p

Hvis prosessoren hans får kjølepasta på seg, blir vel han litt sur, for da må jo han og kjøpe ny :p:ermm:

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar
Når du starter opp pc'n, begynner harddisken(e) å jobbe? Som at den skal laste inn OS? Eller er den bare på?

Se i manualen til hovedkortet, se på lysene som lyser, og sjekk hva det betyr.

Har selv 7 LED's som lyser, 4 av dem er bootleds, de er grønne når OS laster inn, dvs at alt er som normalt, 1 blå for System On (etter man trykker på startknappen), 1 rød for at HK får strøm (PSU på og koblet til strøm) og 1 blå til, som jeg ikke husker :p

Det er de som lyser hos meg, er ikke sikkert det er de samma på din, siden jeg har MSI P35 NEO2, men det er hvertfall de jeg har :)

Som sagt, sjekk opp mot manualen din, hva lysene betyr :)

EDIT:

Mvh Olav B, G ;)

Vet nå ikke om den kompisen vil ha samma problemet da :p

Hvis prosessoren hans får kjølepasta på seg, blir vel han litt sur, for da må jo han og kjøpe ny :p:ermm:

Hehe, joda, det var det da :p

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...