Gå til innhold

Hvordan kan vi hjelpe vår Islandske venner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men uansett, kan vi ikke gå inn i union med Island. Historisk sett er de jo samme folk som oss, og da ikke danskene eller svenskene men NORDMENN! De har også beholdt det gamle språket våres i en viss grad.

Om ikke du er klar over det er vi samme folk i alle skandinaviske land og Island. Island er like genetisk knyttet til Sverige og Danmark som oss.

Lenke til kommentar
Men uansett, kan vi ikke gå inn i union med Island. Historisk sett er de jo samme folk som oss, og da ikke danskene eller svenskene men NORDMENN! De har også beholdt det gamle språket våres i en viss grad.

Om ikke du er klar over det er vi samme folk i alle skandinaviske land og Island. Island er like genetisk knyttet til Sverige og Danmark som oss.

Sant det... Men Islendere ble først bebodd av nordmenn, altså skandinavere fra Norgeregionen. Island var jo under Norge helt til Danmark kom og tok over.

Endret av Huskarl
Lenke til kommentar

Teknisk sett var vel Island først befolka av den irske kyrkja, men eg er litt usikker på kor mykje dei reproduserte seg. Var det forresten nordmenn som flytta inn på Island, og ikkje norske lokale spesialitetar (horder, ryer, sogningar, firdafolk...) med trellefolk? Vikingane hadde den kriminelle uvanen at dei røvde folk og tok dei med til heimlandet som slavar.

Island er såpass ungt som sjølvstendig nasjon at nokon union med Norge nok er uaktuellt. Eg tviler på om dei har det same optimistiske forholdet til forrige gong vi var "i union" og dei fokuserar nok på andre ting ved Snorre enn det vi gjer. Sånn som det der mordet på han som vi gjorde. Dessuten so snakkar nordmenn ganske likt sånn dei gjer det i det danske imperiet og vi importerar lånord ifrå engelsk. Huff og huff.

Og nordmenn har desse sære meiningane sine om fiskekvoter og smutthol... Nei, blir det union med nokon, ja då blir det Brussel eller Færøyane!

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Teknisk sett var vel Island først befolka av den irske kyrkja, men eg er litt usikker på kor mykje dei reproduserte seg. Var det forresten nordmenn som flytta inn på Island, og ikkje norske lokale spesialitetar (horder, ryer, sogningar, firdafolk...) med forskjellige trellefolk?

Island er såpass ungt som sjølvstendig nasjon at nokon union med Norge nok er uaktuellt. Eg tviler på om dei har det same optimistiske forholdet til forrige gong vi var "i union" og dei fokuserar nok på andre ting ved Snorre enn det vi gjer. Sånn som det der mordet på han som vi gjorde. Dessuten so snakkar nordmenn ganske likt sånn dei gjer det i det danske imperiet og vi importerar lånord ifrå engelsk. Huff og huff.

Og nordmenn har desse sære meiningane sine om fiskekvoter og smutthol... Nei, blir det union med nokon, ja då blir det Brussel eller Færøyane!

Ja. Irske monker var de første på Island, men disse dro når nordmennene kom. Nordmenn var jo også første europeere på Grønnland også( Erik Raude). Men det var ikke som om islenderne noen gang hadde vært en ordentlig nasjon, Det var jo norsker som styrte det. Kan jo kanskje sammenlignes med kolonistene i amerika før de ble en nasjon. De ville ha selvstendighet, men de hadde ikke nok makt eller nok folk, men dette var jo mange hundre år senere.

Endret av Huskarl
Lenke til kommentar
Dessuten so snakkar nordmenn ganske likt sånn dei gjer det i det danske imperiet og vi importerar lånord ifrå engelsk. Huff og huff.

Utenlandske ord har naa flekket til det islandske spraaket ogsaa; I dagligtalen brukes ord som "Bye", "Joke" og "Cool" (Med engelsk uttale) og mange flere.

(Skal legge til flere ord naar jeg kommer paa dem :p, er en del)

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Au då. Eg satt med eitt inntrykk av at islendingane var litt meir nasjonalorienterte enn nordmenn når det gjelde språket. Noko med skepsis imot Danmark.

Når det gjeld norsk innvandring på Island, so var dette dels eit resultat av "borgarkrigen" som herja på den tida, når Hårfagre samla Noreg. Det er då lettare for islendingane å hevde ein islandsk identitet enn ein norsk identitet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Icelandic_Commonwealth:

The Icelandic Commonwealth or the Icelandic Free State (Icelandic: Þjóðveldið) was the state existing in Iceland between the establishment of the Althing in 930 and the pledge of fealty to the Norwegian king in 1262. It was initially established by a public consisting largely of recent immigrants from Norway who had fled the unification of that country under King Harald Fairhair.

[...]

In the early 13th century, the Sturlung era, the Commonwealth began to suffer from serious internal strife. The King of Norway began to exert pressure on his Icelandic vassals that they bring the country under his rule. A combination of discontent with domestic hostilities and pressure from the King of Norway led the Icelandic chieftains to accept Norway's Haakon IV as king by the signing of the Gamli sáttmáli ("Old Covenant") in 1262. This effectively brought the Commonwealth to an end.

Sjå og http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Iceland#Settlement .

Det eg prøver å sei er at islendingane kanskje ikkje ser på nordmenn som nokon dei vil henge ilag med.

Lenke til kommentar

Island er et fritt, selvstendig land, og vil fortsatt være det etter at denne krisa har lagt seg. Men det vil koste mye.

Det er mange forbanna islendinger for tida. Dessverre skal det bli enda verre før det snur. En diger boligkrise ligger og venter i kjølvannet av bankkrisa. Mange klarer snart ikke å betjene boliglånene sine, med de konsekvensene det får. Samtidig som arbeidsplasser forsvinner som dugg for sola. Dette blir mer enn bankkrise, det blir ren depresjon.

Islendingene må søke tilbake til røttene. De har fisk, det betyr en del. De har billig kraft, og av den grunn godt utbygd med kraftkrevende industri. Samtidig har de en natur som tiltrekker turister. Dette gir verdier å bygge videre på.

Island trenger ikke nødhjelp. De er ikke i nød, hvertfall ikke ennå. Vi må ikke leke storebror eller rik onkel. Vi er gode venner og naboer, det må være utgangspunktet. Vi har vært heldige, de har ikke vært fullt så heldige den siste tida. Spør de oss om hjelp, skal vi selvsagt stille opp.

Lenke til kommentar
Teknisk sett var vel Island først befolka av den irske kyrkja, men eg er litt usikker på kor mykje dei reproduserte seg. Var det forresten nordmenn som flytta inn på Island, og ikkje norske lokale spesialitetar (horder, ryer, sogningar, firdafolk...) med trellefolk? Vikingane hadde den kriminelle uvanen at dei røvde folk og tok dei med til heimlandet som slavar.

Ja, Island var befolket av irske munker som vikingene kalte "paper". Disse levde der uten kvinner og barn, og dro hjem da vikingene kom, siden de ikke ville bo på samme øy som hedninger. Disse munkene var heller ikke "vanlige kristne", men tilhørte trolig en spesiell sekt som ikke eksisterer i dag.

Når det gjelder utvandring til Island, så bør du lese litt historie, for det er veldig godt dokumentert at det var folk fra jevnt over hele Norge som utvandret, og årsaken var at de ikke ville la seg bli underlagt Harald hårfagre og et samlet Norge. Og det var spesielt mange stormenn og høvdinger - ressursmennesker - som drog over. De hadde med seg treller, men det var ikke flere treller som ble med enn det var som ble igjen i Norge. Snarere tvert imot. Og det er trolig like mye etterkommere av treller i Norge som det er på Island. Man hentet nemlig mange hit til landet også.

Seriøs forskning har også påvist at omtrent 80 % av de som bosatte seg på Island var fra Norge. Men det bosatte seg også norskættede som hadde bodd på de britiske øyer der. I tillegg til de trellene som ble importert. Noen få innflyttere var også svensker, finner og dansker.

Med en "union" trenger man ikke mene at vi skal slås sammen til ett land og at de skal innordne seg oss eller motsatt, men heller et nærmere samarbeid på sentrale områder. Slik som forsvar, handel, valuta, arbeidskraft og lignende.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Det eg prøver å sei er at islendingane kanskje ikkje ser på nordmenn som nokon dei vil henge ilag med.

Jeg ser ingen grunner til hvorfor de ikke skulle ønske et nærmere samarbeid med oss, og jeg har heller ikke noe inntrykk av at de ikke vil det. Vi har en felles historie og burde samrbeide på sentrale områder. En styrkende samling av land i Norden er noe vi bør etterstrebe, og ikke en splittelse.

Lenke til kommentar

Er naa kanskje ingen grunner til aa ikke önske union, men er naa heller ikke saa mange grunner for en union (utenom om rent pengemessig, noe som hörtes ut for et svakt grunnlag for en god og langvarig union).

Island er for tiden tett knyttet mot Danmark siden alle her lærer dansk og det er svært vanlig at folk flytter til og fra Danmark her.

Jeg som norsk-islandsk/islandsk-norsk ville jo elsket at de begge ble 1 land ^^.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Ja, vi har jo vært ett land før, så hvorfor ikke? De fleste islendinger er jo etterkommere av nordmenn, så vi er jo praktisk talt samme folket. Likevel bør det ikke bli sånn at norske vaner skal fortrenge islandske, slik som når det gjelder språket.

Jeg ser det slik at et nærmere samarbeid broderfolk imellom er av overordnet betydning. Det er i hvert fall bedre enn at de nordiske land skal være små og svake.

Dessverre er det nok av sabotører og problemskapere som ikke vil ha et slikt samarbeid, men som for artighets skyld virker det som, alltid driver å jobber imot et nordisk kulturelt forsvar.

Lenke til kommentar

BUMPer denne traaden jeg :p

Tok en tur til Reykjavik i gaar, og byen krydde av nordmenn :p. Var selvfölgelig mange andre turister der, men man kunne knapt snu seg uten aa höre noen snakke norsk.

Problemet var at hjernen min skiftet modus hver gang jeg gikk forbi en nordmann, veldig slitsomt :p

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
BUMPer denne traaden jeg :p

Tok en tur til Reykjavik i gaar, og byen krydde av nordmenn :p. Var selvfölgelig mange andre turister der, men man kunne knapt snu seg uten aa höre noen snakke norsk.

Problemet var at hjernen min skiftet modus hver gang jeg gikk forbi en nordmann, veldig slitsomt :p

Det må være slitsomt å jobbe på utested eller kjøre taxi i Reykjavik nå. Selvgode, fulle nordmenn som skråler om å kjøpe hele øya..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...