Gå til innhold

Hvordan kan vi hjelpe vår Islandske venner?

Anbefalte innlegg

http://e24.no/spesial/finanskrisen/article2696079.ece

Ja, hva kan vi egentlig gjøre for å redde dem? Tidligere i år (Tror jeg?) snakket en eller annen islending om en felles valuta for Norge og Island. Hadde noen her sett på det som en umulighet?

Jeg synes det er alt for lite fokus på Island egentlig. Vi burde styrke vårt samarbeid og bånd til dem! De må da fryse forferdelig der oppe, så tett opp til isen og samtidig fryst ut av Europa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fryse paa Island? Hahaha, aldri hört om vulkansk aktivitet? :p

Men ökonomisk sett sliter de/vi (som i de og meg :p, men jeg sliter ikke stort), er veldig faa byggeplasser som er i bruk lenger, kan see byggeanlegg over hele Reykjavik, alle er stort sett tomme.

Island er forresten venner med Danmark ^^ (:p)

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Jeg synes vi skal inngå en økonomisk og militær union med Island (og færøyene).

Vi forstår nesten ikke hva dere sier, men det fikses da raskt på.

NÅR VI SNAKKER OM SOLA.

Hvordan står det til med økonomien på Færøyene? Har de sunket helt i havet de og eller?

EDIT:

Jeg svarer på mitt eget spørsmål, etter til slutt å ha funnet en nyhet på ikke-færøysk:

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.6248847

Hvis det blir totalkollaps vet jeg hvor jeg flytter.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Har noen slektinger på Island. Varme har de nok ingen problemer med nei. De fleste Islandske husstander får varmen sin fra den vulkanske aktiviteten(vann varmes opp av underjordisk varme).

De sier at det ikke er noe problem så lenge de holder seg innenlands :p

I går kunne de fortelle at de må betale nesten 17ISK for en NOK! Skremmende.

Lenke til kommentar

Hvis dere faktisk pröver aa forstaa hva vi sier er det faktisk ikke saa vanskelig, og de fleste islendere snakker/kan en del dansk ^^.

Benor: Er det ikke 18 ISK naa? (Kos for meg siden jeg faar penger fra Norge, men ikke kos for de som har bodd her hele livet :p)

(Er födt paa Island og oppvokst i Norge men bor paa Island naa)

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Altsaa, alle store fastfood-kjeder er naa representert her da. Kentucky Fried Chicken, McDonalds, Burgerking, Subway og saa videre, og alt heter det samme. Vet ikke hvor mye en Big Mac koster, men kan faa en burger til 100 kroner (ekvivalenten til 10-kronersgreiene i Norge :p)

Read this: http://www.mbl.is/mm/frettir/innlent/2008/...ac_visitolunni/ :p

Den sier stort sett av Big Mac paa Island er 67% dyrere enn i USA (men Big Mac i Norge er 121% dyrere enn i USA da. Norge har verdens dyreste Big Mac, men Island hadde den i fjor, tror den laa paa 131%)

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Og hvis Norge pröver seg tigger vi bare mot USA og lar dem bruke Island som base istedet :p (fint plassert midt i Atlanteren).

Kanskje Island uansett bør forsøke å få tilbake USA basen som var der før? Det hadde vel ikke akkurat positive økonomiske konsekvenser for Island da USA trakk seg ut for noen år siden? Masse tapte jobber og inntekter, i tillegg til alle de ekstra driftskostnadene som Island nå måtte betale selv.

Lenke til kommentar
Den sier stort sett av Big Mac paa Island er 67% dyrere enn i USA (men Big Mac i Norge er 121% dyrere enn i USA da. Norge har verdens dyreste Big Mac, men Island hadde den i fjor, tror den laa paa 131%)

Nei, BigMac i Island er definitivt verdens dyreste:

1. Iceland - USD 7.45

2. Norway - USD 6.63

3. Reunion Island - USD 6.23

4. Sweden - USD 5.33

5. Switzerland - USD 5.05

Lenke til kommentar
Nei, BigMac i Island er definitivt verdens dyreste:

1. Iceland - USD 7.45

2. Norway - USD 6.63

3. Reunion Island - USD 6.23

4. Sweden - USD 5.33

5. Switzerland - USD 5.05

Kilde? Det at Norge ble dyrest var noe som skjedde naa nettop, den listen der kan være fra maalingen i fjor.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...