Gå til innhold

RAID 01 laster ikke WinXP32

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet.

Vil først be om unskyldning dersom denne tråden er postet feil plass eller problemet er skrevet om før. Har ikke klart å finne noe liknende i søket her på forumet og er ikke særlig bevandret i forum.

Jeg har en selvbygget PC som jeg har kjøpt nytt hk, nytt minne, nytt skjermkort og ny prosessor til.. Har også kjøpt Vista32 som jeg skal oppgradere til når jeg får ut det jeg har på mine gamle hd'er. Til orientering har jegogså gått til innkjøp av nye hd'eretter at jeg fikk dette problemet.

Problemet er at mine 4 120GB Seagete SATA disker satt opp i RAID 01 ikke vile boote opp ettar at jeg byttet hk. Mitt nye hovedkort er et Asus PQ5E Premium @wifi og det har RAID funksjonalitet. Diskene vises i BIOS men maskinen klarer ikke å finne ut hvilken disk som er bootup disk. Jeg har oppgradert BIOS til siste versjon og driveren for ICHR9 sørsiden av hovedkortet.

Håpen noen kan hjelpe meg med dette.

På forhånd mange takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du installerer Windows må du ha SATA driverene klare på en minnepenn e.l. og installere disse. I BIOS må du også sette opp maskinen til å boote fra raidet om jeg ikke husker feil.

SATA til Vista32 finner du her: http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

Jeg har satt opp RAID i BIOS og jeg har også lastet inn controller driveren via diskett, men når jeg prøver å kjøre "reparer windows" får jeg at Windows ikke finner primært bootdisk. Har også koblet alle diskene på sata 1,2,3 og 4, og skiftet mellom disse i BIOS, men WinXP finner ikke disken.

Lenke til kommentar
Dersom du kjørte hardware raid:

Har det nye hovedkortet samme raid-controller som du brukte på det gamle ?

Hei!

Nei! Det gamle hovedkortet var et Abit ic7max3 med en imagine raid kontroller, mens det nye Asus kortet har to forskjelleige raid kontrollere. En fra Intel og en fra Micron. Har planer om å bruke den fra Intel.

Lenke til kommentar
Raidet som var satt opp med gammel hardware,

vil nok ikke kunne brukes direkte på den nye hardwaren.

Dvs. at du må inn i raid oppsettet i BIOS, og opprette et nytt array,

noe som vil medføre at du mister alle data på diskene.

Hei igjen!

Det var det jeg fryktet. Mange takk for innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...