Upsaker Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Noen av dere har kanskje merket det. Etter at jeg fikk mine fastobjektiver i sommer, har jeg blitt forelska i bilder med lite DOF. Her er nok et eksempel på det. Dette er så vidt jeg vet maisplanter og jeg skulle gjerne hatt det i oktoberfesten min, hadde det bare ikke vært tatt for en liten stund siden. Exif er 5D, 85mm, 1.2, iso 200, 1/5000. Og jeg vet det er litt CA på noen små strå, men de er fiksa her (for de som vil studere). Endret 6. oktober 2008 av Jurgis Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det er ikke vanskelig å forstå at du prøver deg med smal DOF når du har et sånt objektiv. Så jo bl.a. på hesten i oktoberfesten at det virkelig er bra på bokeh. Her også er det cremé de la cremé innover i bildet. Himmelen synes jeg er litt vel lys, men de grønne og beige tonene er, vel ja... Lenke til kommentar
teinan Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 litt off topic - siden jeg er ny på forumet. Liten up-to-date på uttrykkene DOF, CA og ikke minst bokeh...? Teinan Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 litt off topic - siden jeg er ny på forumet. Liten up-to-date på uttrykkene DOF, CA og ikke minst bokeh...? DOF = Depth of Field = Dybdefokus CA = Chromatic Abberation = Fargefeilbrytning (kan sees som misfarging i høykontrastoverganger) bokeh = Japansk for "det som er ute av fokus". Benyttes som oftest i betydningen "kvaliteten på det som er ute av fokus" PS! Beklager litt kupping av tråden din her Jurgis, si fra hvis jeg skal fjerne innlegget. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 litt off topic - siden jeg er ny på forumet. Liten up-to-date på uttrykkene DOF, CA og ikke minst bokeh...? DOF = Depth of Field = Dybdefokus CA = Chromatic Abberation = Fargefeilbrytning (kan sees som misfarging i høykontrastoverganger) bokeh = Japansk for "det som er ute av fokus". Benyttes som oftest i betydningen "kvaliteten på det som er ute av fokus" PS! Beklager litt kupping av tråden din her Jurgis, si fra hvis jeg skal fjerne innlegget. Nei, for all del. Vi er her for å lære Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå