Gå til innhold

BK: Søken på den gode bokeh

Upsaker

Anbefalte innlegg

Noen av dere har kanskje merket det. Etter at jeg fikk mine fastobjektiver i sommer, har jeg blitt forelska i bilder med lite DOF.

Her er nok et eksempel på det.

post-49066-1223328460_thumb.jpg

Dette er så vidt jeg vet maisplanter og jeg skulle gjerne hatt det i oktoberfesten min, hadde det bare ikke vært tatt for en liten stund siden.

Exif er 5D, 85mm, 1.2, iso 200, 1/5000.

Og jeg vet det er litt CA på noen små strå, men de er fiksa her (for de som vil studere).

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke vanskelig å forstå at du prøver deg med smal DOF når du har et sånt objektiv. Så jo bl.a. på hesten i oktoberfesten at det virkelig er bra på bokeh.

Her også er det cremé de la cremé innover i bildet. Himmelen synes jeg er litt vel lys, men de grønne og beige tonene er, vel ja...

Lenke til kommentar
litt off topic - siden jeg er ny på forumet. Liten up-to-date på uttrykkene DOF, CA og ikke minst bokeh...? :D

DOF = Depth of Field = Dybdefokus

CA = Chromatic Abberation = Fargefeilbrytning (kan sees som misfarging i høykontrastoverganger)

bokeh = Japansk for "det som er ute av fokus". Benyttes som oftest i betydningen "kvaliteten på det som er ute av fokus"

PS!

Beklager litt kupping av tråden din her Jurgis, si fra hvis jeg skal fjerne innlegget.

Lenke til kommentar
litt off topic - siden jeg er ny på forumet. Liten up-to-date på uttrykkene DOF, CA og ikke minst bokeh...? :D

DOF = Depth of Field = Dybdefokus

CA = Chromatic Abberation = Fargefeilbrytning (kan sees som misfarging i høykontrastoverganger)

bokeh = Japansk for "det som er ute av fokus". Benyttes som oftest i betydningen "kvaliteten på det som er ute av fokus"

PS!

Beklager litt kupping av tråden din her Jurgis, si fra hvis jeg skal fjerne innlegget.

Nei, for all del. Vi er her for å lære ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...