Feltherre Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hei Jeg vurdere sterkt å utdanne meg til Statsviter. Jeg er klar over at jobbmulighetene er mange både innenfor offentlig og privat. Jeg vet at mange statsvitere havner i de forskjellige departementene og offentlig utdanninng. Men jeg har virkelig lyst å jobbe noe som er mer rettet innenfor det private næringslivet og jeg syns det er vanskelig å finne noen konkrete firmaer som ansetter statsvitere. Så jeg lurer på om noen vet om noen konkrete firmaer som ansetter statsvitere helst inenfor næringslivet? Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Vet min far har jobbet med statsvitere i StatoilHydro i hvertfall. Er ikke så vanlig kanskje. Men tjener bra. Mange blir også journalister og redaktører. Men ville kanskje som mange andre anbefalt å ta en master for å øke sjansene for gode jobbmuligheter. I de seinere årene har også statsvitere gjerne også konkurrert om de samme jobbene som jurister, og sivil/samfunnsøkonomer. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Så å si alle store norske selskaper er villige til å ansette flinke folk, om det er statsvitere, filosofer eller gått den mer åpenbare ruten via NHH eller ind.øk. ved NTNU. Det gjør de, fordi de først og fremst er ute etter flinke folk. En ser på gradsnivå og resultater, erfaring utenom studiene (organisasjonsliv) og annet relevant erfaring. Man ser også litt hen på hva det er en har studert, men dette er svært ofte ikke det viktigste. Mange stillinger, spesielt trainee- og internshipsposisjoner, er ute etter generalister. Hva du har lært er litt underordnet, det er ikke derfor de ansetter deg, og du kommer til å bruke lite av den helt konkrete kunnskapen du har opparbeidet deg. De gir deg all opplæring du ønsker, de vil kun ha et bevis på at du er flink, arbeidssom og kan oppta kunnskap. En høyere grad gir et bevis på nettopp det. Derfor vil selskaper fra Schibsted til Storebrand og McKinsey alle ansette statsvitere (og, ja, dette er noe jeg vet og kan garantere for). Men du vil se færre statsvitere enn siviløkonomer indøkere fra NTNU. Hvis du vil gjøre en karriere innen nærigsliv er disse studieretningene mer åpenbare retninger, og kan gjøre det lettere for deg. Fortsatt havner flertallet av statsvitere innen offentlig sektor, mens det er motsatt for de typiske blårussretningene. Men ikke glem at dette bildet ikke er sort/hvitt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvis du trives mer med typiske "statsviterfag", og vil spesialisere deg innen litt mykere ting enn økonomi, så velger du statsviterutdanning. Om du synes det er gøy med den slags, men enda gøyere med tall og økonomi, så velger du siv. øk. eller ind. øk. Det viktigste er tross alt at du trives med utdanningen du tar og får gode karakterer. Trives du, får du automatisk bedre karakterer, og dessuten er sannsynligheten større for at du får engasjert deg utenom studiene. Det viktigste er at du blir flink på feltet ditt (feltene dine), og da må du velge en utdanning du trives med. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Tusen takk for mange gode svar. Det jeg først og fremst tenker på er jobber om kan være aktuelle for en nyutdannet statsviter,det er trossalt den første jobben som kan være vanskeligst å få. Jeg føler meg veldig usikker på tall og økonomi siden jeg sliter med matematikk men jeg syns det er intressant å se samspillet mellom politikk og økonomi. Jeg syns også at det å jobbe i næringslivet ser intressant ut. Jeg tar gjerne imot flere svar til førsteposten min. Lenke til kommentar
modin Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Tusen takk for mange gode svar. Det jeg først og fremst tenker på er jobber om kan være aktuelle for en nyutdannet statsviter,det er trossalt den første jobben som kan være vanskeligst å få. Jeg føler meg veldig usikker på tall og økonomi siden jeg sliter med matematikk men jeg syns det er intressant å se samspillet mellom politikk og økonomi. Jeg syns også at det å jobbe i næringslivet ser intressant ut. Jeg tar gjerne imot flere svar til førsteposten min. Tror egentlig ikke statsvitenskap er noe særlig heller, selv statsvitenskap krever evner innen mattematikk, siden man jobber med en del modeller der også. Skal man slippe unna mattematikken, så ville jeg satset på enten enda mykere samfunsfag slik som Sosialantropologi, Sosiologi eller Mediavitenskap (som er en ypperlig kombinasjon av en rekke fag fra Humaniora og Samfunvitenskap). Økonomi er bare å gi opp hvis du i utgangspunktet er usikker på din interesse for mattematikk vil du uansett ikke lykkes med økonomi, siden selv de som liker realfag får mattematikken i trynet når de begynner å studere økonomi. Selv har jeg aldri vært dårlig i matte, men heller ikke veldig interesert, og måtte gi opp økonomi etter et halvt år. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Tusen takk for mange gode svar. Det jeg først og fremst tenker på er jobber om kan være aktuelle for en nyutdannet statsviter,det er trossalt den første jobben som kan være vanskeligst å få. Jeg føler meg veldig usikker på tall og økonomi siden jeg sliter med matematikk men jeg syns det er intressant å se samspillet mellom politikk og økonomi. Jeg syns også at det å jobbe i næringslivet ser intressant ut. Jeg tar gjerne imot flere svar til førsteposten min. Tror egentlig ikke statsvitenskap er noe særlig heller, selv statsvitenskap krever evner innen mattematikk, siden man jobber med en del modeller der også. Skal man slippe unna mattematikken, så ville jeg satset på enten enda mykere samfunsfag slik som Sosialantropologi, Sosiologi eller Mediavitenskap (som er en ypperlig kombinasjon av en rekke fag fra Humaniora og Samfunvitenskap). Økonomi er bare å gi opp hvis du i utgangspunktet er usikker på din interesse for mattematikk vil du uansett ikke lykkes med økonomi, siden selv de som liker realfag får mattematikken i trynet når de begynner å studere økonomi. Selv har jeg aldri vært dårlig i matte, men heller ikke veldig interesert, og måtte gi opp økonomi etter et halvt år. Hmm,dette var faktisk helt nytt for meg. Siden jeg ikke kunne finne noe som indikerte at det var matte verken fra emneoversikten eller i beskrivelsen av Statsvitenskap. Selvfølgelig så kommer det an på hvordan matten er. Det går fint med enkel hoderegning og slikt men når det kommer formler,matteprøver og hoderegning så blir det værre. Kan du forklare litt nærmere hvordan matten vil bli brukt gjennom Statsvitenskap? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Det avhenger av hvor du velger å utdanne deg. Men ser du f.eks. på master i statsvitenskap i Norge har graden som oftest et sterkt innslag av forskningsmetode, både kvalitativ og kvantitiv. Sistnevnte betyr i klartekst statistikk. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Når har jeg ikke jobbet så mye med statistikk så håper det ikke er altfor vanskelig. Jeg håper at matten blir mer intressant når den blir satt i en sammenheng som jeg syns er intressant. Men som sagt så kommer det helt an på hvordan matten er i Statsvitenskap. Jeg tar gjerne imot andre forslag. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tar gjerne imot flere forslag til bedrifter som ansetter nyutdannede statsvitere! Lenke til kommentar
frevild Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Er det ikke ganske mange prosent av statsviterne ender opp som lærere? (Eller er dette bare nifse rykter?) Endret 11. oktober 2008 av frevild Lenke til kommentar
kesse Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Statistikk er helt jævelig. Jeg studerer økonomi og slet skikkelig, men det gikk. De aller fleste jeg kjenner som har studert statsvitenskap mener det var det verste faget de hadde under utdanningen. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Ja vel, syns egentlig ikke statistikk høres så vanskelig ut jeg. Hva er det som er så vanskelig med statistikk egentlig? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Ja vel, syns egentlig ikke statistikk høres så vanskelig ut jeg. Hva er det som er så vanskelig med statistikk egentlig? Det er veldig abstrakt, og virker veldig ulogisk. Dessuten er det drøssevis med formler osv., som med all annen matematikk. Har du hatt noe statistikk? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Ja vel, syns egentlig ikke statistikk høres så vanskelig ut jeg. Hva er det som er så vanskelig med statistikk egentlig? Det er veldig abstrakt, og virker veldig ulogisk. Dessuten er det drøssevis med formler osv., som med all annen matematikk. Har du hatt noe statistikk? Nei, jeg har ikke hatt noe statistikk enda, sikkert derfor jeg sier at det ikke ser så vanskelig ut. Jeg håper at det ikke blir så vanskelig siden det blir satt i en sammenheng som jeg syns er intressant. Lenke til kommentar
kesse Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Ja vel, syns egentlig ikke statistikk høres så vanskelig ut jeg. Hva er det som er så vanskelig med statistikk egentlig? Det er veldig abstrakt, og virker veldig ulogisk. Dessuten er det drøssevis med formler osv., som med all annen matematikk. Har du hatt noe statistikk? Nei, jeg har ikke hatt noe statistikk enda, sikkert derfor jeg sier at det ikke ser så vanskelig ut. Jeg håper at det ikke blir så vanskelig siden det blir satt i en sammenheng som jeg syns er intressant. Huff, det er nettopp det man ikke gjør. hehe... Hvertfall ikke når man studerer økonomi, tviler på at det er noe bedre på statsvitenskap. Det er veldig mye formler, mye som virker ulogisk og veldig mye å holde styr på. Jeg har studert økonomi i 2år og det er det verste faget jeg har hatt så langt. Men det kan vel tenkes at statistikk for økonomer er mer krevende enn det er for statsvitere. Uansett så kommer du nok gjennom bare du jobber nok med det Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Vel, jeg får bare manne meg opp og gjøre så godt jeg kan, når tiden er inne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå