Gå til innhold

String Removal.- ja, som i Matrix

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet med digital filming og redigering i noen år nå, og har stort sett sverget til Premiere (fra 4.1 til 5.5) og 3dstudio max for effekter. Men det er en fungsjon jeg savner og vil/må ha. Stringremoval.

For en tid tilbake (Ca. ett år) leste jeg en artikkel i lyd og bilde om et program som hadde denne fungsjonen. Men jeg klarer ikke og oppdrive denne utgaven av bladet igjen. Er det noen som kan anbefale et program som utfører dette?

-Filmklubben vår skal lage noen action- scener, og muligheten til og fjerne hjelpetråder ville ha åpnet en ny verden for oss..

Pris er ikke så viktig, da vi får tak i det meste, hvis vi vet hva vi skal lete etter. Så om programmet du kjenner til er amatør- eller prof. er vi interresert i begge deler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må bruke motion tracking, og nesten alle gode effekt programer har dette.

De beste er utentvil de fra Discreet, Effect, og combustion også tror jeg. Disse er forsåvidt lillebrødre av den som virkelig gjør det bra, men de tilhører hele editing suits, og heter: Flint (minste versjon), Flame (middels) og Inferno (big papa). Disse får du garantert ikke tak i, siden det er litt vanskelig idag å laste ned hardware fra nette. Et annet alternativ er Adobe Aftereffects. Den har også motion tracking. Ellers så finnes det en liten skare til med editieringsverktøy som med motion tracking kan gjøre dette.

Nå skal det sies at det ikke finnes et "filter" som bare fjerner en string..det er ganske møysommelig arbeid. Du må først tracke stringen, så må du legge noe oppå som dekker over. Så det er en prosess. Det han ene sa om å eksportere til Photoshop, er ikke noe dårlig idee, for å få best resultat på en såpass low end production.

Min personlie favoritt er After Effects, men det har mye med at jeg også kjenner det programet best.

hmmm..holder dere til i Oslo??..hadde vært spennende kommet i kontakt med folk som laget filmer og heavy inn på effekt siden, dette er noe jeg gjerne skulle kommet meg mer inn i, men har ikke noe nettverk å jobbe mot.

AKIRA

Lenke til kommentar

Siden du jobber i Premiere(dette blir rask gjennomkjøring):

En metode for å fjerne wire/tråder o.l. fra bilder er å bruke Transparency/image-matte i Adobe Premiere. Det forutsetter da at kamera er statisk, dvs står i ro på et stativ.

Først må man sikre seg bakgrunnen uten aktører/objekter i, og man må benytte samme lyssetting, som med aktører. Så filmer man, uten å flytte kamera, det som skal skje i scenen.

Man importerer begge klippene i bin'en i premiere. Man legger det klippet med objekter i øverst, og det andre i laget under. Bruk Video3 og Video2(ikke Video1). Høyreklikk på objektklippet og velg "Video Options/Field Options/Always Deinterlace".

Når man kommer til der man skal fjerne Wire,går man i setter man tidsmarkøren over rett frame og trykker Ctrl+Shift+M(export frame). Dette gjøres for hver gang objektet har flyttet seg i vesentlig grad i forhold til forrige nøkkelramme. Legg inn et klipp(med razor tool) for hvert sted du har eksportert et bilde. Da får man mange bilder som er eksportert fra klippet. Man lukker alle disse og lukker premiere.

Åpner Photoshop. Her tegner du om hvert bilde til et kart i gråtoner der Svart er gjennomsiktig og hvitt ikke(eller omvendt - har ingen betydning da det senere kan snus.)La bildet være i gråtoner og lagre det i f.eks BMP. Husk å lage mye overganger mellom svart og hvitt, ved f.eks å bruke feather funksjonen på selection menyen. 5-10 pixels bredde duger.

Sagt med andre ord kan du f.eks opprette et layer over bildet, og bruke selection funksjonene til å markere det som skal bort, dvs wireren, og tilslutt flate ut bildet og lagre som bmp.

Lukk photos. åpne premiere: Nå er objekt klippet delt i mange småklipp. Høyreklikk på klippet, velg "video options/transparency". Et vindu kommer opp - velg "Key type - Image matte" deretter "Choose". Velg den tilhørende bilde matten, og gjør tilsvarende med de andre klippene. Du må kanskje invertere mattene også(gjør dem motsatt)...

SÅ er det bare til å rendre i vei.

Det som har skjedd er at bildemattene eller "kartene" for hva som er gjennomsiktig for det øverste laget, lar videoen fra det underliggende laget skinne gjennom der hvor wireren er. Har man brukt feather i Photoshop og vært nøye, blir resultatet mæget pent. Bildet blir brukt som en alpha-kanal for videoklippet.

Dette er en tungvint måte, men den duger når det bare er korte klipp. Wireren blir helt usynlig, men det krever nøyaktighet av artisten.

Beklager at forklaringen ble så overfladisk og rotete, men jeg skal på forelesning 8.15. imorgen tidlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...