Kerbarus Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Heisann, tenkte jeg skulle prøve meg på disse overklokking greiene. Har lest litt rundt på nettet og tror jeg har skjønt litt av gamet. Nå har det seg slik at jeg har akkurat klokket skjermkortet til en perfekt og stabil klokk, så tenkte jeg skulle gå over til CPU/RAM. Etter det jeg har lest så er CPU klokking og RAM klokking ganske tilknyttet. Nå har jeg klokket E8400 prosessoren til 3.57 GHz, men tror ikke denne er stabil, fordi den greier ikke å kjøre 2 av testene på Prime95. Dessuten, så er blir den veldig varm under load (kommer opp i 70C så stopper jeg testen i Prime95). Noe som er rart, for jeg har lest at mange har klokket den opp til 3.6GHz med stock vifta uten problem! Og det er stock vifta jeg har. Derfor lurer jeg på hvordan jeg får den til 3.6GHz med stockvifte, hvilke innstillinger må til? Kan ta bilder av nåværende innstillinger om det er hjelp! Har forresten disse timingene på rammen min: 4-4-4-12 @ 800mhz @ 2.0v. Her er prosessoren Her er rammen Her er Hovedkortet EDIT: Bilder Endret 6. oktober 2008 av kerberoz Lenke til kommentar
Kerbarus Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Absolutt ingen som vil hjelpe meg her? Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Veeel, nå kjenner ikke jeg hovedkortet du bruker. Jeg kjører ikke med stock kjøler, og jeg er på Nvidia 780 chipset. Min rukler og går på 3.6GHz med 1.33V uten så my krøll. Den var stabil ved 1.28V for noen måneder siden, men noe er litt skakk-kjørt etter noe heftig overklokking og farlige temperaturer. Jeg aner ikke hvilke instillinger om er tilgjengelige i din BIOS, men på mitt EVGA hovedkort har jeg: CPU: 1.33V FSB: 1.20V MCP: 1.525V SPP: 1.25V HT: 1.25V Disse har kansje andre navn i din BIOS. SPP for eksempel er Northbridge, ag MCP er Southbridge... Med disse instillingene er min E8400 (C0) ved 37C idle med 27C luft inn på kjøleren. (vet.. veldig varm abient) og topper ut i overkant av 50C under full load. Jeg vil tro jeg hadde ligget i snitt 10-12C høyere on jeg hadde brukt stock kjøler. Ikke sikkert dette hjelper så mye, men det er mulig vi kan komme litt på vei med litt feedback Hvordan måler du temperaturene dine forresten? Jeg har oppgitt de som everest gir meg. Core temperaturer er selvfølgelig noe høyere... Lenke til kommentar
Kerbarus Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Jeg bruker realtemp, ettersom det er det jeg har lest meg frem til er mest nøyaktig. Men hva burde jeg ha som en maxgrense når den er under load? cirka 62C eller noe? Og når jeg klokker CPU, blir den kjøligere meg mindre voltage? Vet du hva standard voltage på CPU'en er? Jeg tenkte jeg skulle få en stabil klokk med stock kjøler først, så bytte jeg vifte når jeg finner brakkene til en jeg har liggende (Thermaltake Golden Orb II). Regner med at jeg får en litt kjøligere temperatur når dette er gjort. EDIT: Forresten, jeg tror jeg bare kan endre på spenningen hos RAM'en og hos FSB. Kjører som sagt 4-4-4-12 @ 800mhz @ 2.0v på rammen (Det som er anbefalt på disse brikkene.) Endret 7. oktober 2008 av kerberoz Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Det er sikkert mulig å endre ram-hastighets forholdet, men hold den på auto foreløpig. Jo mindre volt du kjøre på chipen jo kjøligere blir den. Der er det en klar sammenheng. Om du har en C0 stepping som meg, er stock/auto volt på den rundt 1.15-1.20V ved 3.0GHz om jeg husker rett. Realtemp er et ok program å lese temperatur med. Men ta det med ei klype salt. Det viser 10C mindre enn alle andre program jeg har målt core temp med. (Kansje det er kommet ny versjon siden jeg brukte det?) Med realtemp ligger jeg på ca 47C idle og klater opp mot 61-62C loaded ved 3.6GHz og 1.33V. Jeg vil si du ikke har et varme-problem før realtemp klater opp i 75-80C under load. Mange vil si du ikke bør over 63-65C, men da snakker de om CPU temp, ikke kjerne temp. TjMAX for denne cpu'en er rundt 100 grader (core, er ikke sikker på om det er 95, 100 eller 105C), og da vil den slå seg av automatisk. Jeg har hatt min oppe i 1.7V og 4.5GHz. Hadde sikkert load-temperaturer på godt over 90C (realtemp) under benchmarking. Både cpu og hovedkort lever enda, men noe har tatt skade, for jeg sliter med stabiliteten etter den runden... Edit: Dette ble noe usammenhengede, men guttungen forstyrra meg for annahvert ord omtrent... 3-åringa skal være i seng nå! LOL Håpe det er litt forståelig hvertfall... Endret 7. oktober 2008 av Komadyret Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 jeg har erfaring fra p5n-e sli.. og det er at de ikke er serlig stabile over 1333fsb og det var igrunn et ganske ustabilt klokkehovedkort etter min erfaring. jeg har hatt mer hell med klokking av p31chipsett fra intel. og det er en av de "billigste" chipsettene de fremdeles lager jeg har et sånt hovedkort parra med en e6300 cpu. og den klarte ivertfall 400fsb(1600) uten å svette. og jeg har sett reviews av det kortet jeg linka til der de fikk det opp til 475fsb (1900) prime 95 stabil. det er ikke det at jeg anbefaler akuratt det hovedkortet. det jeg sier er at intel chipsetta er langt bedre overklokkere enn nvidia chipsetta. Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 DET er det hvertfall ingen tvil om.... På cpu overklokk er intel flere hestelengder foran nvidia! Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) hovedkort: asus p5ne-sli modifisert med 20 gram kobber på southbridge ram: 4x1gb kingston, kjører 3-3-3-9 667mhz, noen sa det var bedre med dette hovedkortet med overklokking, har også møtt på motstand med dette hovedkortet etter mer ram i kortet. cpu: E8400 3ghz foreløpig Det jeg ikke skjønner er at min gamle cpu E4300 1.8ghz maxet var 800fsb og 5x multiplier på hovedkortet, asså ikke på cpu. 4000HDT som er max Med nyeste bios så står det 1333fsb på E8400 og 5x multiplier 6665HDT det går jo ikke ann? prøvte å overklokke bare 200mhz, får problemer. damn. cpu-z forteller core speed 2250.2 x6 bus speed 375 rasted fsb 1500fsb jeg satte fsb til 1500fsb nettop uten å røre disse x5 som skal teoretisk stå på x2, men da funker det ikke når jeg rører den chipset x som jeg gjorde før med annen prosessor med 800fsb rated. Everest forteller at jeg har omtrent 3.375 ghz. blir vel ikke klok her volten står på auto Endret 6. november 2008 av pizzafordi Lenke til kommentar
tingen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Har E8400 stepping E0, samme type ram(4 Gb) og Asus P5Q SE. Uten noen endring med stock vifta så klarer den 3.6, tempen ved full load er da 42-45 grader. Tydeligvis litt styr for meg å få den stabil på 4 GHz, 1.3 volt nå og med vifta på lavest så e tempen mellom 53-55 grader(full load). Lurer på om e hovedkortet som lager trøbbel får deg. Endret 12. november 2008 av tingen Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 hovedkort: asus p5ne-sli modifisert med 20 gram kobber på southbridgeram: 4x1gb kingston, kjører 3-3-3-9 667mhz, noen sa det var bedre med dette hovedkortet med overklokking, har også møtt på motstand med dette hovedkortet etter mer ram i kortet. cpu: E8400 3ghz foreløpig Det jeg ikke skjønner er at min gamle cpu E4300 1.8ghz maxet var 800fsb og 5x multiplier på hovedkortet, asså ikke på cpu. 4000HDT som er max Med nyeste bios så står det 1333fsb på E8400 og 5x multiplier 6665HDT det går jo ikke ann? prøvte å overklokke bare 200mhz, får problemer. damn. cpu-z forteller core speed 2250.2 x6 bus speed 375 rasted fsb 1500fsb jeg satte fsb til 1500fsb nettop uten å røre disse x5 som skal teoretisk stå på x2, men da funker det ikke når jeg rører den chipset x som jeg gjorde før med annen prosessor med 800fsb rated. Everest forteller at jeg har omtrent 3.375 ghz. blir vel ikke klok her volten står på auto skru av speedstep, virker som den skrur ned multiplaiern din, Lenke til kommentar
trondtang Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Klokka min E8400 til 3.6ghz. 400FSB x 9 og 1.29v. Kjører stabilt men ska teste prime nå. har kjørt intelburn test. 39c Idle og max 71c 100% load Endret 16. november 2008 av trondtang Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Jeg har makka litt med å klokke maskina mi idag. Er nok et par innstillinger som må ordnes på, og jeg må ha et kaldere kabinett..! Asus P5Q-Pro, E8400 E0, 2x2GB Mushkin PC6400 4-4-4-12 (5-5-5-15), og 2x2 Corsair Dominator med samme spec. FSB 470x9 VCore: 1,312v FSB Volt: 1,2 Memory volt: 2,1 CPU Pll: 1,52 Northbridge volt: 1,34v Endret 19. november 2008 av Celeb0rn Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 trådstarter har et p5n-e sli det at du klarte å klokke er ikke veldig merklig da du har et intel chipset. gå å lag din egen tråd om du trenger noe hjelp med klokkinga di. da dette ser veldig ut som tråd kapring. Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Sorry, trodde innstillingene var mye det samme. Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Et kjapt google søk gav muligens svar på det du lurte på.. Det skrev forsåvidt jeg i posten min også, med vcore, nb volt og fsb volt. http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=256789 http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=2840284 Lenke til kommentar
Ikaros123 Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Heisann,tenkte jeg skulle prøve meg på disse overklokking greiene. Har lest litt rundt på nettet og tror jeg har skjønt litt av gamet. Nå har det seg slik at jeg har akkurat klokket skjermkortet til en perfekt og stabil klokk, så tenkte jeg skulle gå over til CPU/RAM. Etter det jeg har lest så er CPU klokking og RAM klokking ganske tilknyttet. Nå har jeg klokket E8400 prosessoren til 3.57 GHz, men tror ikke denne er stabil, fordi den greier ikke å kjøre 2 av testene på Prime95. Dessuten, så er blir den veldig varm under load (kommer opp i 70C så stopper jeg testen i Prime95). Noe som er rart, for jeg har lest at mange har klokket den opp til 3.6GHz med stock vifta uten problem! Og det er stock vifta jeg har. Derfor lurer jeg på hvordan jeg får den til 3.6GHz med stockvifte, hvilke innstillinger må til? Kan ta bilder av nåværende innstillinger om det er hjelp! Har forresten disse timingene på rammen min: 4-4-4-12 @ 800mhz @ 2.0v. Her er prosessoren Her er rammen Her er Hovedkortet EDIT: Bilder Jeg tror jeg så problemet ditt med en gang. Intel processorer liker IKKE RAM brikker som krever mer enn 1.65V. Processoren din kommer til å bli ustabil med en gang og ryke over kort tid hvis du kjører RAM brikker over 1.65V på en Intel CPU. Kjøp deg OCZ sine RAM brikker når du bruker Intel og skal Overklokke, alltid. De holder en radvis bedre forbindelse, og sliter ikke på Processoren din (nå snakker jeg spenning). E8400 er samme CPU som jeg har, og du kan overklokke den til hele 4.2GHz før den "ryker" i følge ekspertene. Den er en av de beste CPU'ene når det kommer til frekvens-økning (overclocking) så langt for en billig penge. Jeg har så langt kjørt opp FSB til 444 MHz for å kunne yte 1333 MHz Memory Frequency på RAM brikkene mine, og da har jeg hele 4.0Ghz på CPU. Jeg vil IKKE anbefale deg å gå over 400 FSB og sen sette klokke ratio på x9, spesielt ikke hvis du kjører ett billig hovedkort (versjoner under X38). Hvis du skal først booste CPU'en så bør du skaffe deg en X38 eller en bedre versjon som X48 eller X48T, kanskje til og med X58, men da beveger vi oss over til Intel's nye socket. Men husk det med spenninga, for det er veldig viktig. 1.8V+ er ikke å anbefale. De som sier noe annet har ikke peiling på hva de snakker om og du bør ikke høre på de. Og hvis du er usikker på det jeg sier så bør du kontakte Gigabyte eller MSI support å forhøre deg (det hadde jeg gjort (og det fjorde jeg for ett år siden)). Default BIOS spenning er 1.5V (legg til +0.15V, ikke legg til +1.55V for å få 1.65V) Min PC: PSU: 750W (viktig, skjermkortet tar 450W) Mobo: GA-X48T-DQ6 (Dual Channel x4 RAM) CPU: Intel E8400 3.0GHz (4.0GHz) DDR3: QCZ 1333 MHz, 1.65V, 7-7-7-20 (se Hovedkort x4 RAM) VGA: GeForce 7950 GX2 1024MB 500MHz (600MHz+) Ventilering: Vifte kabinett inn / Vifte kabinett ut Mitt BIOS setup: M.I.T. Robust Graphics Booster___________ [Fast] CPU Clock Ratio ____________ [9] Fine Clock Ratio ____________[0.0] CPU Host Clock Control_ [Enabled] CPU Host Frequency (MHz)__________ [444] PCI Express Frequency (Mhz)_______ [100] C.I.A. 2__________________________ [Disabled] System Memory Multiplier (SPD)____ [3.00A] DRAM Timing Selectable_______ SPD __ [Manual] Performance Enhance = [Standard] CAS Latency Time_______________7 Dram RAS# to CAS# Delay_________7 Dram RAS# Precharge Delay_______7 Precharge Delay (tRAS)__________ 20 ACT to ACT Delay (tRRD)_________ 5 (3-6) << Ubetydelig... Rank Write to READ Delay________ 6 (4-8) << ...så fremst... Write to Precharge Delay_________ 8 (6-12) << ...du holder... Refresh to ACT Delay______________ 75 (65-80) << ...deg innenfor... Read to Precharge Delay__________ 6 (4-8) << ...disse... Static tRead Value_______________9 (8-12) << ...siffrene. Static tRead Phase Adjust________ [Auto] << ALLTID AUTO CPU/PCIEX Clock Driving Control [800mV] CPU Clock Skew Control [normal] GMCH Clock Skew Control [Normal] System Voltage Control____ [Manual] DDR3 OverVoltage Control__ [+0.15V] = 1.65V PCI-E OverVoltage Control_ [+0.10V] << For stabilitet (aldri over +0.30V) FSB OverVoltage Control___ [+0.10V] << For stabilitet (aldri over +0.30V) (G)MCH OverVoltage Control [+0.10V] << For stabilitet (aldri over +0.30V) CPU Voltage Control_______ Auto << ALLTID AUTO, ALLTID! Advanced Settings Page Limit CPUID Max. to 3.....................: [Disabled] No-Execute Memory Protect............: [Enabled] CPU Enhanced Halt (C1E)................: [Disabled] << VIKTIG C2/C2E State Support....................: [Disabled] x C4/C4E State Support..................: [Disabled] CPU Thermal Monitor 2(TM2) ...........: [Enabled] CPU EIST Function.........................: [Disabled] << VIKTIG Virtualization Technology................: [Disabled] Integrated Peripherals Page Legacy USB Storage Detect___________________[Disabled] Håper innlegget mitt hjalp til. Mvh, Meg. Endret 5. januar 2009 av Ikaros123 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 hva er det forno bull at intel cpu'er ikke liker ram med mer en 1.65v ?? kan du vise til kilder? eller er det noe du har funnet på ? hva gjør en CPU ustabil er defietivt ikke relatert til ram spenning. (at systemet blir ustabilt ved feil spenning er noe HELT annet) tråden handler om en kar som har p5n-e sli. og chipsettet er godt for sånn ca 400fsb. (333fsb garantert, 400fsb er ganske sansynlig, alt over er usansynlig. ) alt av ddr2 moduller bruker 1.8v eller mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå