Gå til innhold

God speilrefleks til rimelig pris

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt prinsipielt i mot å kjøpe systemkamera som gave, siden jeg mener det er noe brukeren bør velge selv ut fra sine preferanser.

Men når det er sagt, så har jeg et par spørsmål:

Har mottakeren erfaring med fotografering fra før av? I så fall, hva slags kamera (kompakt eller speilrefleks, film eller digital)? Har hun små eller store hender, lange eller korte fingre? Jeg antar dette er noe hun har ønsket seg, så har hun kanskje noen bestemte bruksområder i tankene?

Hvor stor interesse og bakgrunnskunnskap hun har fra før av har en del å si for hva som er lurt å kjøpe. Det er bedre å kjøpe et enkelt og lett kamera som faktisk brukes enn en tyngre og mer komplisert modell som blir lagt igjen hjemme. Samtidig kan en nybegynnermodell fort bli litt kjedelig hvis hun har en del interesse og kunnskap.

Innenfor prisområdet kan man anbefale alt fra absolutte nybegynnermodeller som Nikon D40 og D60 til mer avanserte entusiasthus som Pentax K200D (mulig du kan skvise inn en Nikon D80 eller Pentax K10D i samme prisområde også). Stort sett alt gjør en bra jobb med tanke på eksponering og bildekvalitet. Men en god del egenskaper er forskjellige, så som ergonomi, brukergrensesnitt, jpeg-innstillinger (livlig vs. mer realistisk), og hva som er best blir veldig subjektivt.

Interessen for kamera er ikke veldig stor men hun har erfaring fra flere år tilbake med et ikke digitalt speilrefleks.Foto hadde hun som valgfag en gang i tiden men jeg vet ikke hvor stort utbyttet var av det.Så hun er ikke helt nybegynner men heller ikke proff.Jeg vil beskrive hender som ikke små og fingrene som ikke korte.Det er snakk om å kunne ta gode bilder i ulike sammenhenger.Typiske motiv er familie på utflukt ,selskap ,solnedgang og av og til blomster\planter.Alt i alt blir hun nok glad for et kamera som tar fine bilder og er brukervennelig.Det er nok et gjennomtenkt valg når hun vil gå fra et vanlig kompakt til speilrefleks også.

Se også på Canon eos 1000,

selges med 18-55mm fra kr 3500,-

Den skal sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor står det????

Hvorfor vri på det en skriver ved enhver anledining?

Hvorfor ikke heller akseptere at det finnes noen som liker ting du ikke liker  :cool:

Urk..

1. Ikke i en hver anledning.

2. Jeg vrir ikke på det. Jeg påpeker at enten betyr det at 400D og 450D er kjempebra for alle kvinner. Dersom det ikke stemmer er det irrelevant.

Jeg kjenner jenter som digger 1D, jenter som digger D80, D40, 40D, 30D, for ikke å snakke om D300.

At du kjenner jenter/kvinner som liker 400D og 450D er helt irrelevant fordi alle er forskjellige.

Skal det ha relevanse måtte alle kvinner ha samme hender.

Nei det er ikke irrelevant da 400D og 450D påpekes i en rekke diskusjoner at disse er små og passer best til jentehender, men da som regel i negativt lys og da er det vel greit  :whistle:

1D og 300D er vel temmelig uintresange i denne diskusjonen,se pris .

Nei,men fordi det er vanskelig/umulig å prøve kameraet siden det skal være gave så er det høyst relevant da dette er et kamera som passer best for små hender,noe det store flertall av kvinner har,regner også med at trådstarter har en viss kjennskap til dette,da han neppe skal gi en gave til totalt fremmende .  :cool:

Lenke til kommentar

Hvor står det????

Hvorfor vri på det en skriver ved enhver anledining?

Hvorfor ikke heller akseptere at det finnes noen som liker ting du ikke liker  :cool:

Urk..

1. Ikke i en hver anledning.

2. Jeg vrir ikke på det. Jeg påpeker at enten betyr det at 400D og 450D er kjempebra for alle kvinner. Dersom det ikke stemmer er det irrelevant.

Jeg kjenner jenter som digger 1D, jenter som digger D80, D40, 40D, 30D, for ikke å snakke om D300.

At du kjenner jenter/kvinner som liker 400D og 450D er helt irrelevant fordi alle er forskjellige.

Nei det er ikke irrelevant da 400D og 450D påpekes i en rekke diskusjoner at disse er små og passer best til jentehender, men da som regel i negativt lys og da er det vel greit  :whistle:

1D og 300D er vel temmelig uintresange i denne diskusjonen,se pris .

Og det er kun fordommer, det er det jeg skal frem til. Jeg tror jeg kjenner flere jenter med D40 enn xxxD, og i min hverdag omgås jeg flere dusin mennesker som fotograferer.

Fordi enkelte mener at xxxD for det meste passer til kvinnehender behøver det ikke å være sant. Det er ikke bedre enn de som mener kvinner bare er interessert i biler med gode seter og fin farge..

Og ja; 1D og D300 er totalt uinteressante i sammenhengen. Poenget er at de bryter ganske klart med fordommen om kvinner med små hender.

I denne sammenhengen tenker jeg litt på en gammel reklame for vaskemiddel.

"If you're a man with big muscles, you can scrub with water. But if you're a woman, with small petite muscles, you need a powerful cleaner."

Nei,men fordi det er vanskelig/umulig å prøve kameraet siden det skal være gave så er det høyst relevant da dette er et kamera som passer best for små hender,noe det store flertall av kvinner har,regner også med at trådstarter har en viss kjennskap til dette,da han neppe skal gi en gave til totalt fremmende .  :cool:

Det har du helt rett i, men å derfra hoppe rett på at xxxD vil passe hendene er intet annet enn fordomsfult. :fun:

Lenke til kommentar
Det har du helt rett i, men å derfra hoppe rett på at xxxD vil passe hendene er intet annet enn fordomsfult. 

Det har jeg aldrig nevnt,det er din versjon  :tease:

Jeg skrev : Kjenner flere damer som bruker Canon 400D eller 450D og alle er storfornøyde med disse .

Altså at muligheten for å gjøre et "riktig" kjøp med tanke på at dette ville passe var stor , i tillegg er det jo meget bra kamera da  :p

Men nå glemmer vi den delen og fortsetter med topic :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Interessen for kamera er ikke veldig stor men hun har erfaring fra flere år tilbake med et ikke digitalt speilrefleks.Foto hadde hun som valgfag en gang i tiden men jeg vet ikke hvor stort utbyttet var av det.Så hun er ikke helt nybegynner men heller ikke proff.Jeg vil beskrive hender som ikke små og fingrene som ikke korte.Det er snakk om å kunne ta gode bilder i ulike sammenhenger.Typiske motiv er familie på utflukt ,selskap ,solnedgang og av og til blomster\planter.Alt i alt blir hun nok glad for et kamera som tar fine bilder og er brukervennelig.Det er nok et gjennomtenkt valg når hun vil gå fra et vanlig kompakt til speilrefleks også.

Hvis hun vil synes det er en kjempefin gave du gir,og det gir henne en ny giv innen fotografering.Ville jeg som min personlige mening kjøpt Canon til henne av flere grunner.

Medfølgende programvare er komplett og hun trenger ikke å fremskaffe nye programvare med det første.

Hun har et kjempe utvalg av orginale og uorginale tilleggsutstyr,pga av at Canon er en av de største volumselgere innen foto.Grunnet det,så er mange av produktene på markedet dedikert Canon forholdsvis rimlige i forhold til andre kameraprodusenter

Mange av de mindre fotoprodusenter har forholdsvis dyre/mindre tilleggsprodukter noe som man også burde ta i betrakning.

Hvis hun har et speilreflekskamera fra før,så er kanskje muligheten og bruke noe av det utstyret/objektivene på et nytt digitalspeilrefleks,hvis du har mulighet til og poste kameratype/objektiver her så kan vi se om det er noe av betydning for eventuelt nytt kjøp

Lenke til kommentar
Interessen for kamera er ikke veldig stor men hun har erfaring fra flere år tilbake med et ikke digitalt speilrefleks.Foto hadde hun som valgfag en gang i tiden men jeg vet ikke hvor stort utbyttet var av det.Så hun er ikke helt nybegynner men heller ikke proff.
Tja. Da forstår hun nok de grunnleggende prinsippene som lukkertid, blender og ISO, og det bør uansett gå greit å kjøpe ett av de mer omfattende husene. Vet du om hun har sitt gamle kamerautstyr liggende? Det kan godt være optikken hun har fra før av fungerer fint på et nytt digitalhus.

Jeg vil beskrive hender som ikke små og fingrene som ikke korte.Det er snakk om å kunne ta gode bilder i ulike sammenhenger.Typiske motiv er familie på utflukt ,selskap ,solnedgang og av og til blomster\planter.Alt i alt blir hun nok glad for et kamera som tar fine bilder og er brukervennelig.Det er nok et gjennomtenkt valg når hun vil gå fra et vanlig kompakt til speilrefleks også.
Hm. Hvis mottakeren ikke skal være med å velge så ville jeg holdt meg unna modellene med litt mer kontroversielle grep. Dvs. Canon EOS 400D, 450D og 1000D og Olympus E-420. Alle har grep som man typisk enten trives med eller hater fullstendig. Hus som Nikon D60, Pentax K200D og Olympus E-520 har mer nøytrale grep som de fleste skal klare å bruke komfortabelt.

Ellers så vil de fleste hus i prisklassen fungere bra til de bruksområdene du beskriver, og det virker ikke som om det er behov for særlig spesiell optikk. Jeg ville sett på de husene nevnt tidligere, pluss kanskje Nikon D80 og Pentax K10D. De sistnevnte er eldre hus, men bra, robuste og rimelige. De er også litt mer avanserte mtp. brukergrensesnitt og muligheter. Skal du ha noe mer moderne med tilsvarende valgmuligheter må du antagelig over prisgrensen din, da snakker vil Nikon D90, Canon EOS 40D eller Pentax K20D.

Og ja, Sony har en del bra hus også. Men Sony nekter jeg av prinsipp å anbefale :p

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Hehe, ja Nikon er nok det beste å anbefale for husefreden her ;)

D90 hadde vært ett perfekt kamera for nybegynner, dessverre er det 3 vestentlige ting som mangler:

- Ikke stabilisering i hus

- Ikke tiltbar liveview

- Og ikke autofokus ved filmopptak

Så jeg venter til Sony kommer med nytt kamera med filmopptak, da er det perfeksjon ;)

Lenke til kommentar

Pentax er vel værbeskytta, det er ikke Olympusen.

Olympus har litt mindre sensor enn Pentax, noe som gir mindre og lettere optikk. Den mindre sensoren hevdes å gi dårligere bilde, men er ikke så sikker på det. Kanskje litt mer støy på høy ISO, selv om enkelte påstår det motsatte.

Pentaxen skal vist nok være treg på skriving til minnekort, kan ha betydning ved skyting av kjappe serier. Olympusen kan i hvertfall ta 3.5 bilder i sek på jpeg fin kvalitet til minnekortet er fult.

Begge er gode kameraer, så til syvende og sist er det vel en smaks sak, velg det kameraet som passer best anatomisk.

Endret av ok67
Lenke til kommentar
Pentax er vel værbeskytta, det er ikke Olympusen.

Olympus har litt mindre sensor enn Pentax, noe som gir mindre og lettere optikk. Den mindre sensoren hevdes å gi dårligere bilde, men er ikke så sikker på det. Kanskje litt mer støy på høy ISO, selv om enkelte påstår det motsatte.

Pentaxen skal vist nok være treg på skriving til minnekort, kan ha betydning ved skyting av kjappe serier. Olympusen kan i hvertfall ta 3.5 bilder i sek på jpeg fin kvalitet til minnekortet er fult.

Begge er gode kameraer, så til syvende og sist er det vel en smaks sak, velg det kameraet som passer best anatomisk.

Ok,da tror jeg at jeg prøver meg på Pentax hvis ikke hastigheten er et veldig minus.

Lenke til kommentar

Tviler, høy seriebildehastighet er generelt ikke så viktig for hobbyfotografering. Det er først og fremst nyttig ved sportsfoto og annen actionfotografering.

Men som jeg sa tidligere: vet du om hun har gammel optikk og kamerautstyr liggende, og i så fall hvilket system?

Lenke til kommentar

Gratulere, hun/du/dere blir helt sikkert fornøyd, det hadde dere nok blitt uansett valg. I tillegg til brukermanualen kan det anbefales å investere i ei fotobok eller to, samt mye utprøving for å lære seg alle mulighetene kameraet har å by på.

Lenke til kommentar

Jeg er jente og vil ikke nødvendigvis si at Canon 400 og 450 er best å holde i for jenter. Hendene mine har normal jentestørrelse. Er iallefall ingen bryggesjauer.. Hehe.. De to nevnte er små, lette og greie å holde i, men testet også Canon 40D for moro skyld og forskjellen var STOR! Grepet føltes mye bedre! Endte selv opp med å kjøpe Nikon D90 så. Men hvis hun som skal ha kameraet blir fornøyd uansett, så er det sikkert det samme. Men spørs jo hva hun skal bruke kameraet til + kommer du selv til å låne det kanskje?

Lykke til med det dere endte opp med :)

Endret av vimsejenta
Lenke til kommentar
Jeg er jente og vil ikke nødvendigvis si at Canon 400 og 450 er best å holde i for jenter. Hendene mine har normal jentestørrelse. Er iallefall ingen bryggesjauer.. Hehe.. De to nevnte er små, lette og greie å holde i, men testet også Canon 40D for moro skyld og forskjellen var STOR! Grepet føltes mye bedre! Endte selv opp med å kjøpe Nikon D90 så. Men hvis hun som skal ha kameraet blir fornøyd uansett, så er det sikkert det samme. Men spørs jo hva hun skal bruke kameraet til + kommer du selv til å låne det kanskje?

Lykke til med det dere endte opp med

Takk :)

Så langt virker hun veldig fornøyd men det har ikke blitt mye tid ennå til å prøve det ut.

Jeg kommer nok også til å prøve det ja, men grep på kameraet er ikke noe jeg har tenkt på før dere skrev om det i denne tråden.

Lenke til kommentar

Lykke til med det dere endte opp med :)

Nei jentehender er ikke standarisert de heller,poenget var at siden kameraet er mindre passer det da som regel best for de med små hender og de fleste finner en da blandt jenter, naturlig nok  :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...