Knopfix Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hei Som topic sier så ønsker jeg et billig speilrefleks kamera som kan ta gode bilder. Tanken var rundt 5-6000 eller billigere. Noen forslag?Har ingen peiling på dette. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Alle DSLR (digitale speilreflekskamera) kan ta gode bilder. Du må bare finne ut hvilket som passer deg best. Gå til din lokale fotobutikk og hold i hvert enkelt kamera du har råd til. Det som ligger best i hendene dine er det som passer deg. Om du vil ha maksimal bildekvalitet for hver krone så bruk minst mulig penger på kamerahuset så du kan bruke mer på objektivet. Edit: Les også fotokompendiet for å få litt mer peiling. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Endret 6. oktober 2008 av pederk Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Takk for svar. Det skal være en gave så det gjør det vanskelig å prøve det ut i en butikk. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Takk for svar.Det skal være en gave så det gjør det vanskelig å prøve det ut i en butikk. Hvor gammel og hvilkent kjønn er den heldige laget av. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 Hun blir 40 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hun blir 40 Hvis hun ikke jobber som bryggesjauer,er det bare å gå for noen av de rimligeste/minste kameraene,da alle stortsett er like bra fotografisk sett. Ikke bry deg om antall megapixel på kamera,alle som har over 6 mp tar bilder i god nok oppløsning. Hvis du går for Pentax/olympus/sony husk bare på å få et kamera som har innebygget antirystelse,eller canon/nikon og at de blir levert med innebygdt antirystelse i objektivet. Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Prøv å velg objektiv med bildestabilisering, vr, is, os, vc osv... Det vil hun bli glad for... Lenke til kommentar
SRD Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Prøv å velg objektiv med bildestabilisering, vr, is, os, vc osv... Det vil hun bli glad for... Eller kan du bare kjøpe et hus med innebygget bildestabilisering så vil du få stablisering på alle objektivene: Pentax K200D Pentax K-m Eller noen andre Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hun blir 40 Kjenner flere damer som bruker Canon 400D eller 450D og alle er storfornøyde med disse . Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 For når damer er fornøyde med 400D og 450D må det passe alle damer.. Ta henne med til butikken og la henne velge selv etter grep. Ta rett og slett å pakk inn et utklipp av et kamera som du limer på en pappbit, kall det et gavekort og ta henne med deg til fotobutikken. La henne prøve alle, og det som passer nevene er det beste. Ergonomi på et fotografisk verktøy er for viktig til at man bare kan "satse" på at det går. Mener jeg. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Takk for svar.Det skal være en gave så det gjør det vanskelig å prøve det ut i en butikk. For når damer er fornøyde med 400D og 450D må det passe alle damer.. Ta henne med til butikken og la henne velge selv etter grep. Ta rett og slett å pakk inn et utklipp av et kamera som du limer på en pappbit, kall det et gavekort og ta henne med deg til fotobutikken. La henne prøve alle, og det som passer nevene er det beste. Ergonomi på et fotografisk verktøy er for viktig til at man bare kan "satse" på at det går. Mener jeg. Tror han har problemer med det. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2008 La oss si jeg kjøper kamera på Elkjøp.Da er det vel 30 dager med mulighet for retur av varen?Må sjekke ut prisene på Elkjøp mot andre butikker. Takk for alle innspill så langt.Skal se på de ulike forslagene. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Pass på å ikke kjøpe for tungt kamera. Ellers blir det bare liggende hjemme... Lenke til kommentar
SRD Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Pass på å ikke kjøpe for tungt kamera. Ellers blir det bare liggende hjemme... Tviler på at du får så veldig tungt kamera for under 6000 kr Selv veier kameraet mitt nesten 2 kg med objektiv og batterigrep og godt over 2 kg med blits. Og jeg har ikke hatt noen problemer med vekten. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Jeg har mest erfaring med Nikon og Canon, som er de største merkene, og der i gården mener jeg Nikon D40 er et godt alternativ. Det er et lite speilreflekskamera med stilig design som har all funksjonalitet en nybegynner trenger. For en gjennomsnittlig damehånd er det akkurat passe stort, og lett nok til at det ikke er tungt å ha med seg rundt. Det er et av de rimeligste nye kameraene på markedet uten at det påvirker bildekvaliteten på noen måte. Prisen på omtrent 3000kr for kit gir rom for innkjøp av ekstrautstyr og/eller et ekstra objektiv. Da søsteren min skulle kjøpe speilreflekskamera for noen måneder siden anbefalte jeg Nikon D40, og hun er veldig fornøyd med det. Jeg kan komme på en eventuell ulempe. Den er at huset kommer uten fokusmotor i huset. Dette betyr at i framtiden når hun/dere muligens vil kjøpe nye objektiver til kameraet må dere sjekke at objektivene har innebygd fokusmotor. Objektiv uten fokusmotor i huset vil ikke få autofokus på Nikon D40. Dette var en større ulempe før, men nå har produsentene av objektiver tilpasset seg dette og du vil finne et godt utvalg av objektiver om den dagen skulle komme at dere vil utvide objektivsamlingen. NB: Objektivet som følger med i kitet vil ha autofokus på D40. For Nikon-objektiver så vil alle med AF-S i navnet fungere fullt på D40. For andre produsenter må du lese litt nærmere. (Bruker Canon selv, så ser ikke på meg selv som fanboypåvirket.) Edit: Det er en sjanse for at du blir forsøkt påvirket til å kjøpe et dyrere kamera når du er i butikken. Det er jobben deres. Edit2: Jeg er også enig i at Canon 400D og 450D er gode alternativer. Jeg eier 450D selv, og kjæresten min har 400D. To flotte kamera til litt mer penger, men fortsatt innenfor prisrammen din. Endret 11. oktober 2008 av pederk Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 For når damer er fornøyde med 400D og 450D må det passe alle damer.. Ta henne med til butikken og la henne velge selv etter grep. Ta rett og slett å pakk inn et utklipp av et kamera som du limer på en pappbit, kall det et gavekort og ta henne med deg til fotobutikken. La henne prøve alle, og det som passer nevene er det beste. Ergonomi på et fotografisk verktøy er for viktig til at man bare kan "satse" på at det går. Mener jeg. Hvor står det???? Hvorfor vri på det en skriver ved enhver anledining? Hvorfor ikke heller akseptere at det finnes noen som liker ting du ikke liker Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 For når damer er fornøyde med 400D og 450D må det passe alle damer.. Ta henne med til butikken og la henne velge selv etter grep. Ta rett og slett å pakk inn et utklipp av et kamera som du limer på en pappbit, kall det et gavekort og ta henne med deg til fotobutikken. La henne prøve alle, og det som passer nevene er det beste. Ergonomi på et fotografisk verktøy er for viktig til at man bare kan "satse" på at det går. Mener jeg. Hvor står det???? Hvorfor vri på det en skriver ved enhver anledining? Hvorfor ikke heller akseptere at det finnes noen som liker ting du ikke liker Tror nok heller det er du som misforstår litt i dette tilfellet, men mulig du ser det om du leser det en gang til... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hvor står det???? Hvorfor vri på det en skriver ved enhver anledining? Hvorfor ikke heller akseptere at det finnes noen som liker ting du ikke liker Urk.. 1. Ikke i en hver anledning. 2. Jeg vrir ikke på det. Jeg påpeker at enten betyr det at 400D og 450D er kjempebra for alle kvinner. Dersom det ikke stemmer er det irrelevant. Jeg kjenner jenter som digger 1D, jenter som digger D80, D40, 40D, 30D, for ikke å snakke om D300. At du kjenner jenter/kvinner som liker 400D og 450D er helt irrelevant fordi alle er forskjellige. Skal det ha relevanse måtte alle kvinner ha samme hender. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Nå er jeg litt prinsipielt i mot å kjøpe systemkamera som gave, siden jeg mener det er noe brukeren bør velge selv ut fra sine preferanser. Men når det er sagt, så har jeg et par spørsmål: Har mottakeren erfaring med fotografering fra før av? I så fall, hva slags kamera (kompakt eller speilrefleks, film eller digital)? Har hun små eller store hender, lange eller korte fingre? Jeg antar dette er noe hun har ønsket seg, så har hun kanskje noen bestemte bruksområder i tankene? Hvor stor interesse og bakgrunnskunnskap hun har fra før av har en del å si for hva som er lurt å kjøpe. Det er bedre å kjøpe et enkelt og lett kamera som faktisk brukes enn en tyngre og mer komplisert modell som blir lagt igjen hjemme. Samtidig kan en nybegynnermodell fort bli litt kjedelig hvis hun har en del interesse og kunnskap. Innenfor prisområdet kan man anbefale alt fra absolutte nybegynnermodeller som Nikon D40 og D60 til mer avanserte entusiasthus som Pentax K200D (mulig du kan skvise inn en Nikon D80 eller Pentax K10D i samme prisområde også). Stort sett alt gjør en bra jobb med tanke på eksponering og bildekvalitet. Men en god del egenskaper er forskjellige, så som ergonomi, brukergrensesnitt, jpeg-innstillinger (livlig vs. mer realistisk), og hva som er best blir veldig subjektivt. Lenke til kommentar
aob Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Se også på Canon eos 1000, selges med 18-55mm fra kr 3500,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå