Birthe Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Så akkurat på nrk at smitteregimet for MRSA skal løses opp og jeg spørr megselv hvorfor og hvordan dette er forsvarlig? Folkehelseinstituttet I sykehjem gis det nye anbefalinger for smitteverntiltak rundt MRSA-positive beboere. Isolering bør begrenses og langvarig isolering frarådes. I stedet gis det egne anbefalinger for tiltak inne på beboerens rom og egne anbefalinger når beboeren oppholder seg i fellesområde. Jeg ser argumentasjonen om at det er uetisk å bli isolert alene på et lite rom hvor alle som kommer inn må kles opp i smittefrakker og hansker og skotrekk på grunn av meticillinresistente gule stafylokokker. Likevel syns jeg det er uforsvarlig å la pasienter med en smitte av denne typen være sammen med pasienter som allerede har en nedsatt immunforsvar. Er det virkelig forsvarlig å løse opp smitteregimet for MRSA? Hvordan vil det bli i helsevesenet men MRSA pasienter som ikke er isolert? Hva vil skje med sykehjemmene, dersom smitten rykter seg? Vil "nye" pasienter med behov ønske institusjonsplass om de vet at smitten finner i institusjonen? Eller for å sette det på spissen, er dette en måte å få ned sykehjemskøene på? Flere enn meg som reagerer på dette? PS: Usikker på om denne tråden kanskje hadde hørt til i helse delen av forumet, men politikk er det jo også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå