Gå til innhold

Er narkotika legalisert?

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=537768

Vil ha sprøyteautomater i fengsel

sier overskriften.

Hva sier vi som ikke har peiling? Er narkotika legalisert ved å gi innsatte sprøyter og ha sprøyterom?

Eller tok jeg feil?

Sist jeg sjekket så er det ikke lov for innsatte å ha tilgang til narkotika i fengsel, enda til så finnes det, og hvorfor diskuterer man da tiltak for å legalisere bruk av narkotika?

Ville det ikke vært bedre med andre tiltak istedet som subutex o.l istedet?

Hvorfor er det sånn at rusavhengige skal settes i "shiten" inne i fengselet med narkogjeld +++ samtidig som staten gir dem tilgang til brukerutstyr... er dette virkelig veien å gå i "rehabelitering?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva sier vi som ikke har peiling? Er narkotika legalisert ved å gi innsatte sprøyter og ha sprøyterom?

Hehe, er nok ikke helt slik. Hvis du faktisk leser artikkelen ser du at dette handler om smitevern. Også fanger har krav på et smittevern, utaler spesialist i samfunnsmedisin Svein-Erik Ekeid. Det er helsetjenestens plikt å sørge for rent brukerutstyr til innsatte som ber om det. Dette handler ikke om og legalisere narkotika, men at de som bruker det ikke skal behøve og bruke brukte og skittende sprøyter som kan gi infeksjon og alvorlige sykdommer som hepatitt og hiv. Sprøyteautomater i fengslene vil forhindre at folk har sprøyter liggende på cella. Da kan de hente rene sprøyter når de trenger det selv om fengselslege eller sykepleier ikke er til stede. Om fengslene skal bruke penger på dette er et annet spørsmål...

E: Skriveleif

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Hehe, er nok ikke helt slik. Hvis du faktisk leser artikkelen ser du at dette handler om smitevern. Også fanger har krav på et smittevern, utaler spesialist i samfunnsmedisin Svein-Erik Ekeid. Det er helsetjenestens plikt å sørge for rent brukerutstyr til innsatte som ber om det. Dette handler ikke om og legalisere narkotika, men at de som bruker det ikke skal behøve og bruke brukte og skittende sprøyter som kan gi infeksjon og alvorlige sykdommer som hepatitt og hiv. Sprøyteautomater i fengslene vil forhindre at folk har sprøyter liggende på cella. Da kan de hente rene sprøyter når de trenger det selv om fengselslege eller sykepleier ikke er til stede. Om fengslene skal bruke penger på dette er et annet spørsmål...

E: Skriveleif

Jeg ser den med smittevern, men stiller meg alikavel forundret til dette all den tid narkotika er forbudt å bruke i ett fengsel, så er jo behovet (om kontrollen hadde fungert 100%) ikke nødvendig, men selv jeg ser jo det at det er naivt å tro at det ikke er narkotika i ett fengsel....

Vil det ikke være bedre med behandling for rusmisbruk istedet?

Lenke til kommentar

Nå får vel ikke de rusavhenige feks. herion i fengslet, men de får såkalt Buprenorfin (Subutex) som er et syntetisk opioid (oripavinderivat) som benyttes som smertelindring og i legemiddelassistert rehabilitering av opiatavhengige (feks. morfin, heroin og kodein) Buprenorfin er mest kjent under preparatnavnet Subutex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...