Grape Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Vurderer å kjøpe en Forester eller Outback, rundt en 2000 modell. Hva bør jeg se etter av svakheter? Hvordan er disse modellene utsatt for rust? Noen som har positive eller negative erfaringer med disse modellene? Er automatkassene solide? Lenke til kommentar
Swe Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Dette er jo ganske gamle biler, men Subaru er generelt kjent for glimrende driftssikkerhet. De har blant annet blitt kåret til Sveriges mest driftssikre bil et par gode år på rad her. Har en kompis som har en virkelig gammel Subaru Legacy, fra begynnelsen av 90-tallet om jeg ikke tar feil, og som har vært utsatt for all tenkelig mishandling i løpet av de 300.000 kilometerne den har kjørt. Den går fremdeles som bare det, selv om den bruker en del olje for tiden. Ellers er det jo ganske trauste biler med ganske kjipt interiør, men det har du vel gjerne sett allerede? Dessuten tror jeg ikke såpass gamle Subaruer som vi snakker om her har ESP, hvilket kunne vært et hyggelig supplement til 4-hjulstrekken? Anyway, har ingen hands-on erfaring med noen av disse bilene, så jeg kan egentlig ikke bidra med mer. Lykke til med bilkjøp! Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Første Foresteren er trist, Legacy/Outback noe bedre. Ser bedre ut, og jeg tror de er hakket romsligere også. I mitt hode står Subaru sterkt hva driftssikkerhet angår. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Dessuten tror jeg ikke såpass gamle Subaruer som vi snakker om her har ESP, hvilket kunne vært et hyggelig supplement til 4-hjulstrekken? Subaru begynte vel nettopp med ESP til sine biler, hvis jeg ikke husker helt feil? Tror du må fram til 2007-2008 før dette ble vanlig på Subaru. De påsto jo hardnakket at deres biler med permanent firehjulstrekk ikke hadde behov for noen form for antiskrens, noe som selvsagt bare er tull. Antiskrens har like god effekt på en firehjulstrekker. Ellers så skal både Forester og Outback være trygge kjøp. Google ga meg denne siden, som viser at Forester er bruktbilen med minst feil: http://www.dinside.no/motor/bil/bruktbil/r...9/art92870.html Det eneste jeg har fått med meg av feil er at kløtsjen kan feile for tidlig og noe problemer med toppakning. Lenke til kommentar
brEinar Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Knallgode biler, subaru har suveren kvalitet, noe trøbbel med bakhjulslager(feil utforming av drivakselen), lurer på om det er fiksa rundt 2000. Noen biler sliter med clutch, er ikke verdens beste clutcher men tror det har litt med sjåfør å gjøre, holder vanligvis 100-200 k km. Noe dyrt å skifte(motor løftes vanligvis ut), dyrt å skifte plugger(trangt og tar litt tid, verre på de nyeste med coil på hver plugg) Rust, det du ser, samt litt på travers bak etter min erfaring. Toppakning er ikke vanlig men kan skje. Litt dyre servicer, lite uorginale deler, og orginalt på vanlig japsenivå når det gjelder pris. Ellers rimelige å ha, lite trøbbel, subaru er veldig hissige på driftssikkerhet, på den nye dieselen har de for eksempel motsatt styring av f. eks dieseltrykket og spesiell overtrykksventil for å sikre at bilen kan kjøres ved feil, slike løsninger velger de for at du skal slippe å stoppe langs veien. Subaru er vel det eneste japsemerket som jeg stoler på Lenke til kommentar
Grape Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Testet en 2001 modell Forester idag. Ble overrasket hvor god den er å kjøre og hvor lite støy det var i den. Lite sexy bil, men praktisk og driftsikker. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) På eldre modeller så er rust i kanaler, hjulbuer (mest bak) og bakluke på stasjonsvogn det mest vanlige. Vet ikke hvordan det er med de nyere modellene, men er ikke biler som ruster spesielt fort. Er som nevnt driftsikre biler, aldri noe tull. Men mansjetter på drivaksler og hjullager har en tendens til å gå. Girkasser er sensitive for oljekvaliteten. Ja, interiøret er kjipt, men du får som regel med deg en del utstyr om du ikke kjøper en sparemodell med liten motor. Det meste er elektrisk, komfortable seter, og du har også hillholder, som ganske få biler hadde på den tiden. Endret 11. oktober 2008 av RCP-88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå