Gå til innhold

Trøbbel med OM-1: får ikke dratt fram filmen

Anbefalte innlegg

Heya!

Etter å ha brukt en OM-1 i noen uker har jeg blitt ganske forelska i den (i den grad jeg blir forelska i kamerautstyr), men jeg har fått noe problemer med den nå, jeg får ikke dratt fram filmen - hvis det da i det hele tatt er det det heter. Altså, det håndtaket man skal dra i mellom hvert bilde for å få fram filmen (det som går "knips, chicka, knips, chicka, knips") sitter fast og jeg får ikke dratt det fram. Utløseren funker heller naturligvis ikke siden filmen ikke kommer seg fram.

Enkelt og greit: hva kan være galt, hva skal jeg gjøre?

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Før du konkluderer med at det er noe defekt her, så sjekk at det ikke er noe du har gjort med kamerainnstillingene. Satt det opp for dobbelteksponering eller noe sånt.

OM-1 har sånn omtrent overhodet ingen innstillinger for sånt i det hele tatt. Det har en selvutløser som man stiller inn med en dings foran (helt mekanisk) og det har en speillås som bare går ut på å vri på en bryter som vipper opp speilet. Denne fungerer forøvrig helt fint. Selvutløseren løser ikke ut noe, hvilket er en konsekvens av at utløseren ikke virker fordi filmen ikke lar seg dra tilbake.

Lenke til kommentar

Dette er både tåpelig, komisk og bra, men problemet er lokalisert. Det var bak kameraet, og er på folkemunne kjent som fotografen, nærmere bestemt meg. Etter alt for mange plastikkete digitalkameraer har jeg blitt livredd for å bruke makt på ting, men i et øyeblikks frustrasjon dro jeg hardt og bestemt og sannelig løste det seg opp og filmen som riktignok ikke satt i kameraet ble dratt fram med den myke og lettdrevne mekaniske bevelgelsen og den deilige pumpehagle-lyden som vitner om at den nøye avstemte finmekanikken fungerer perfekt (dæven, så poetisk). Etter noen gangers repetisjon fungerer det knirkefritt. Aner ikke hva det var det var, men nå går det i alle fall fint :)

Takk for tilbakemeldinger og hjelp og beklager det unødvendige maset mitt :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...