C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Heya! Etter å ha brukt en OM-1 i noen uker har jeg blitt ganske forelska i den (i den grad jeg blir forelska i kamerautstyr), men jeg har fått noe problemer med den nå, jeg får ikke dratt fram filmen - hvis det da i det hele tatt er det det heter. Altså, det håndtaket man skal dra i mellom hvert bilde for å få fram filmen (det som går "knips, chicka, knips, chicka, knips") sitter fast og jeg får ikke dratt det fram. Utløseren funker heller naturligvis ikke siden filmen ikke kommer seg fram. Enkelt og greit: hva kan være galt, hva skal jeg gjøre? Endret 6. oktober 2008 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Har du forsøkt å dra ut filmen litt med hendene? Den kan jo rett og slett sitte fast i kassetten. Får du dratt frem når det ikke er film i kamera? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Tok like gjerne ut hele filmen siden den nesten var skutt ut uansett. Får ikke dratt fram uten film heller, det er det som er skummelt. Endret 6. oktober 2008 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Før du konkluderer med at det er noe defekt her, så sjekk at det ikke er noe du har gjort med kamerainnstillingene. Satt det opp for dobbelteksponering eller noe sånt. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hadde samme problem med min Minolta X300, fikk en jeg kjenner som er retro geek (og eier ca 100000000 minoltaer) til å se på det, han kunne ikke fikse det Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Før du konkluderer med at det er noe defekt her, så sjekk at det ikke er noe du har gjort med kamerainnstillingene. Satt det opp for dobbelteksponering eller noe sånt. OM-1 har sånn omtrent overhodet ingen innstillinger for sånt i det hele tatt. Det har en selvutløser som man stiller inn med en dings foran (helt mekanisk) og det har en speillås som bare går ut på å vri på en bryter som vipper opp speilet. Denne fungerer forøvrig helt fint. Selvutløseren løser ikke ut noe, hvilket er en konsekvens av at utløseren ikke virker fordi filmen ikke lar seg dra tilbake. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nei, utløseren må antakelig spennes av fremtrekket. Høres skummelt ut for dette kameraet da. Men du kan jo ta det med til en fotoforretning, kanskje de har sett noe tilsvarende før. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Dette er både tåpelig, komisk og bra, men problemet er lokalisert. Det var bak kameraet, og er på folkemunne kjent som fotografen, nærmere bestemt meg. Etter alt for mange plastikkete digitalkameraer har jeg blitt livredd for å bruke makt på ting, men i et øyeblikks frustrasjon dro jeg hardt og bestemt og sannelig løste det seg opp og filmen som riktignok ikke satt i kameraet ble dratt fram med den myke og lettdrevne mekaniske bevelgelsen og den deilige pumpehagle-lyden som vitner om at den nøye avstemte finmekanikken fungerer perfekt (dæven, så poetisk). Etter noen gangers repetisjon fungerer det knirkefritt. Aner ikke hva det var det var, men nå går det i alle fall fint Takk for tilbakemeldinger og hjelp og beklager det unødvendige maset mitt Endret 6. oktober 2008 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det var nok rusk i forgasseren. Bra du fant ut av det i alle fall. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Kanskje din OM trenger litt CLA, ikke bare TLC? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Fint å høre at OM-1en din fungerer igjen. OM-1 er et nydelig stykke kamera, men jeg foretrekker OM-2. OM-2 har mulighet for blenderprioritet, dermed kan det brukes som party-kamera også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå