Bruktbilen Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Så nå i calculus boka at de bruker en vanvittig tung måte å forklare den på, men på ungomdsskolen/videregående hadde de en mye enklere måte å forklare den på. Kan noen vise meg kjerneregelen i derivasjon? Endret 6. oktober 2008 av Bruktbilen Lenke til kommentar
hli Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) [g(f(x))]'=g'(f(x))*f'(x) f(x)=kjernen husker vi på vgs. skrev det som [f(u)]'=f'(u)*u' Endret 6. oktober 2008 av hli Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Samme som står i calculus boka >.> Nei fant uansett ut hva jeg tenkte på ungdomsskolen nå angående kjerneregelen. Edit: Ja, det var den jeg ikke husket, blir bare forvirret av alle mulige funksjoner. Endret 6. oktober 2008 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Om du har ein funksjon inni funksjonen du skal derivere, ser du berre på den indre funksjonen, kjernen, som om det skulle stått berre x i staden for funksjonen, og deriverer på vanleg måte. So ganger du med den deriverte av kjerna. Til dømes, om du skal derivere sin(x^2), deriverer du fyrst på same måte som om det berre hadde stått sin(x), og so ganger du med den deriverte av kjerna, som er x^2: 1 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Til dømes, om du skal derivere sin(x^2), deriverer du fyrst på same måte som om det berre hadde stått sin(x), og so ganger du med den deriverte av kjerna, som er x^2: Gammelt emne, men det er feil. Den deriverte av kjernen er 2x 1 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Kan vere eg meinte at kjerna var x^2. Uansett skreiv eg rett i utrekninga under. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Absolutt. Tenkte bare det var greit å påpeke i tilfelle noen andre så den tråden her. Den kom faktisk opp som top 5 på google når jeg søkte på kjerneregelen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå