verwooks Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 XP maskin har ip 192.168.0.1 og Red hat har 192.168.0.2. Begge har subnet mask 255.255.254.0. Hvis jeg tar ping commandoen i fra xp maskinen får jeg ping timeout. Tar jeg den i fra Red hat, får jeg network host unreacable. Jeg har tatt netconfig en masse ganger, og prøvd med dhcp server på xp maskinen og you name it. Det blir ikke kobling. Er 100% sikker på at nettkortet er riktig installert på begge sider. Lyser i pærene og på xp maskinen er det registert nettverk på kortet også. Har også prøvd å bytte nettverkskort i red hat burken. Noen tips ? .. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Kan du pinge maskinen selv på ip'en da? Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Du det har jeg prøvd på xp maskinen .. og det funket. Men har ikke det på linux maskinen. Men Eth0 er aktiv og alt det der, så det skulle ikke være noe prob. Lenke til kommentar
styggen Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hvorfor netmask 255.255.254.0 ? Det skulle gå greit, men man vet aldri med sære XP ... 255.255.255.0 ville vært naturlig. "Network unreachable" betyr at RedHat'en ikke har noen route til XP'en. Sørg for at du definerer en "default gateway" på begge maskinene. For maskinen som er koblet på internett skal dette være det som er oppgitt av ISP'en. For den andre skal det være den interne (192.168.0.x) adressen til internett-PC'en. Hvis begge maskinene kun har en nettverkstilkobling, velger du bare en av dem som "default gateway", og definerer denn på begge. Hvis du på RedHat'en skriver "netstat -r" vil du se routing tabellen, som angir hvor den vil sende IP-pakker ut fra adressen de skal til. Lenke til kommentar
styggen Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hvis du poster output fra disse kommandoene på RedHat'en, kan jeg kanskje se hva problemet er : ifconfig -a netstat -r Lenke til kommentar
styggen Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Denne gir også mulig relevant informasjon : arp -a Lenke til kommentar
iDude Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 ... Noen tips ? .. La oss begynne utenfor Linux sin sfære...Kobler du maskinene direkte sammen? I så fall ... har du rett kabel ? (krysset). Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Takker for svar ! Det er en krysset kabel ja .. det har funket tidligere med XP maskin til XP maskin ... Eneste forskjellen er at jeg fikk et nytt hk med et Intel Nettverkskort medfølgende som jeg bruker istedet .. Skal prøve de kommandoene når jeg kommer hjem. Det med gateway er jeg usikker på hva jeg har angitt. Jeg har telenor isdn. Åssen gateway skal jeg sette på LAN connection på XP maskinen min da ? .. Hva med DNS settings .. hva skal jeg sette på de ? .. Skal i første omgang sette opp deling av internett på xp maskinen og ha linux burken bak. Men med tida, når nettverket fungerer. vil jeg sette isdn adapteren inn i linux maskinen og ha denne foran xp maskinen for å ha en firewall og litt sånt kosligheter i front posisjon .. :) Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Kan'ke være noe mellom nett-korta som gjør det ? Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Ja .. du spør meg, jeg spør deg ... Lenke til kommentar
styggen Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 På XP'en : Når du kobler opp med ISDN, settes IP, netmaske, default gateway og DNS'er automatisk. På nettverksinterfacet setter du default gateway til sin egen adresse. På RedHat : Default gateway = XP'ens nettverksinterface. Kjør "ipconfig -a" på XP'en når du er koblet opp med ISDN, så ser du hva DNS'ene skal være. Når du bytter om maskinene blir det enklere; du kjører DHCP på RedHat'en, så det ikke blir nødvendig med noe manuell konfigurasjon på XP'en. Lenke til kommentar
styggen Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hvis du kjører "tracerotute <den andre maskinens IP>" på RedHat'en, ser du hvor den prøver å sende IP-pakkene. På XP'en er det "tracert" i stedet for "traceroute". Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Er mye jeg må prøve når jeg kommer hjem ja .. Keep it coming gurus ... Hvis alt dette går til helvette, vanker det en windows installasjon for å sjekke at alt funker. Hvis ikke, disabler jeg det nettverkskortet på XP maskinen og setter inn et realtek kort istedenfor .. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Har du spesifisert riktige drivere i modules.conf? eventuelt kjørt kudzu? prøvd denne: ifconfig eth0 inet 192.168.0.[1-254] hvis ikke du har gjort det allerede.. Lenke til kommentar
styggen Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Med RedHat 7.x og 8.x skal du ha usedvanlig sær hardware for å i det hele tatt behøve å vite at det er noe som heter "modules.conf" ! Kjører selv RedHat 7.1 på et MSI 6368 hk med realtek ethernet interface, alt gikk av seg selv der. Hvis installasjonsprosessen ikk kjenner igjen nettverksinterfacet, får du garantert beskjed om det. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Jeg har kjørt den kommandoen ja .. Vet, prøvde først 3com kort, og nå realtek kort. Er sånt som red hat bestandig finner. Så det er noe annet som er rart. Vet ikke hva. Kan være den Intregerte greia jeg har på XP maskinen. Er forresten en egen setup sak som følger med det kortet. Skal installere alle de andre diagnose programmene som følgte med nettverkskortet og kikke litt. Skal også prøve å låne meg en hub, og prøve det i steden for. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Når jeg kjører netstat -r får jeg fram at def gateway er 192.168.0.0 ... den ipen får jeg også pinget .. Ehm ... får ikke pinget noe som helst i fra xp maskinen .. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 Fikk det til å funke .. fikk tak i en hub. Var vel noe piss med den kabelen da sikkert .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå