Gå til innhold

Hvordan kabler jeg følgende oppsett?

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe et TV, og ønsker å kjøre alt via HDMI hvis mulig (altså unngå scart).

Idag har jeg en kabel-TV dekoder med HDMI-utgang, samt DVD-opptaker med HDMI-utgang. Ønsker at DVD-opptakeren skal kunne ta opp fra dekoderen.

Spiller det noen rolle om TV kun har en HDMI-inngang, eller bør det være to? Er ikke sikker på hvordan jeg kobler disse sammen.

P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis DVD-opptakeren er slik som min, og slik Hårek sier, kun en HDMI-utgang, ingen HDMI-inngang, blir kablingen slik:

post-140319-1223381482_thumb.jpg

Man kobler HDMI direkte fra dekoder til TV (kabel 1) for å få best mulig bilde når man ser TV uten å bruke timeshift-funksjonen i DVD/harddisk-opptaker.

Man kobler SCART fra dekoder til opptaker (kabel 2). Her kan man også bruke komponentkabler dersom begge boksene støtter dette, og opptakeren støtter å ta opp fra komponent.

Kabelen fra dvd-opptaker til TV (kabel 3) kan være HDMI siden opptageren har HDMI-utgang, for best mulig kvalitet når man spiller DVD på den. Men om man bruker SCART (eller komponent) er det ikke sikkert at kvaliteten blir dårligere, signalet fra dekoder til opptaker er allerede analogt, det er ikke sikkert at det blir ytterligere merkbart tap i kvalitet om man også bruker SCART for kabel 3.

Det pietk75 helst vil, er å bruke HDMI både i kabel 2 og 3. Dette vil være en grei løsning dersom opptakeren har både HDMI-inngang og -utgang, og støtter å ta opp fra HDMI-utgang. Da vil man kunne droppe kabel 1. Dessverre har jeg aldri sett en opptaker som støtter opptak fra HDMI, jeg antar dette er en "sperre" for at folk ikke skal lage for gode (digitale) opptak og selge/bytte på pirat-markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...