Aceface Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Har fått et skikkelig plagsomt rusk i kameraet nå. Jeg kan ikke se det gjennom søkeren, kun på bildet etter at det er tatt Noen som vet hvordan jeg kan få det vekk. Regner med at det ligger på speilet, men er det noen sjanse for at det kan ha kommet bak? Og er jeg nødt til å bruke trykkluft/blåsebelg, eller vil en sykkelpumpe på avstand (hvorfor ikke spørre når jeg først er i gang?) eller Q-tips fikse det? Har nemlig ikke så mye penger for tiden... Her er et av de 250 bildene med rusket på Som dere også ser er det godt synlig selv om fokuset er langt borte. Det blir faktisk mindre tydelig hvis fokuset er nærmere. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det ligger nok ikke på speilet. Speilet vippes opp og ut av veien for at lyset skal slippe frem til sensoren. Hadde det ligget på speilet så hadde du sett det i søkeren, men ikke på bildet. Så mest sannsynlig ligger det på sensoren, men hvis du bare har ett objektiv du bruker så kan det ligge der også. Uansett så bør du i første omgang prøve å blåse det vekk med en blåsebelg. Sykkelpumpe er ikke å anbefale, da luften fra den kan inneholde både skitt og olje som bare gjør alt ti ganger verre. Hvis ikke det går vekk med luft, så må du antagelig til med våtrens. Og, ikke for å fornærme, men det virker ikke som om det er noe du bør prøve uten å lære litt mer om temaet først. Lenke til kommentar
Aceface Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Neida - alle må jo spørre litt første gangen. Gjerne litt dumt også Men da får jeg vel skaffe meg en blåsebelg da. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Neida - alle må jo spørre litt første gangen. Gjerne litt dumt også Men da får jeg vel skaffe meg en blåsebelg da. Du kan dra på apoteket og spørre etter en øreskyllepumpe gjør samme nytte,men med bruk av trykkluft vil du påføre kondens,da luften blir veldig kald når den treffer sensoren,ikke lurt med andre ord. Noen bruker q-tips andre advarer sterkt mot det da de mener du kan påføre mer støv. Hvilken kameratype har du ?,de fleste har en funksjon som vipper opp speilet når du vil rense sensoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå