Mripe Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Eg har et lite problem. Har to harddisker, en på 45GB og en på 120GB. For inntil 2 dager sida så la eg inn redhat 8.0 på den 120GB HD'en, men oppdaga at eg hadde gjordt en liten tabbe. Glemte å partisjonere den slik at ikkje RH8 skulle ta heile disken. Og fekk en ide om å fjerne paritsjonane på disken og starte på nytt. Og tenkte at eg kunne bruke win2000 (som da låg på 45GB disken) sitt program til å slette partisjonanem, og der etter legge inn nye ntsf partisjoner på den på 120GB. Lagde til en paritsjon på 60GB, en på 50GB og resten lot eg stå utildelt for seinare bruk til RH igjen. Alt var tilsynelatande fint heilt til eg starta maskina på nytt. Ops! desverre så startar ikkje maskina rett i win2000. Enda eg kobla ut slave disken (120GB) så leita maskina etter "gnue" eller noko liknande. Ja ja. Så da sette eg i gang med å fjerne partisjoner, legge inn nye og formatere. (bruker Fdisk) Men så er det en partisjon på 120GB'en som eg ikkje får fjerna. Og det er den på 60GB. Kva er det som gjer til at eg ikkje får fjerna den? Og vil det ligge deler av linux inne på disken(e) som vil plage meg dersom eg får formatert begge diskane heilt? Trenger hjelp fra en som kan dette og har gjordt det før. På for hand takk. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Prøv Fdisk kommandoen /MBR for å resette Master boot record delen på hard disken tilbake til ren Windows. Kommandoen er: Fdisk /mbr Jeg hadde lignende problem før og det er grunnet Lilo oppstartsdelen i linux fortsatt ligger igjen i systemet. Kommandoen over setter MBR tilbake til Micro$oft Dos/Windows igjen. [Edit] Samt når det gjelder å fjerne Linux partisjoner med Linux filsystem så klarer ikke Fdisk å ta det, søk på nettet så kanskje du finner Gdisk (Symantec program om jeg ikke husker feil), Gdisk er det samme som fdisk, bare enda flere muligheter. Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Bruk emne feltet bedre Mripe. På den måten er det større sjanse for at de rette folkene ser tråden din, og orker å svare på den. No offense Zimon. Ditt svar var bra! Lenke til kommentar
Mripe Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Beklager. Skal prøve på det i etter tid. Takker så masse for hjelpa. Håper bere at EG får det til. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Bruk emne feltet bedre Mripe. På den måten er det større sjanse for at de rette folkene ser tråden din, og orker å svare på den. No offense Zimon. Ditt svar var bra! Hehe, skal litt til for å "offense" meg. Men er enig med at riktig topic øker sjansen hjelp med gode svar. Og en annen viktig ting er å forklare problemet på best mulig måte (ofte bedre å forklare en ting for mye enn en ting for lite av symptomene) samt å legge ved litt spesifikasjoner på systemet problemet oppstår på. Mini tips til de som legger inn innlegg og trenger hjelp. Prøv å sett deg i den andre stolen (den som skal hjelpe deg) og tenk litt på hva som de vil trenge av info for å kunne svare. Tommelfinger regler = Jo mere info, jo lettere å analysere problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå