Gå til innhold

SSD på billigsalg


Anbefalte innlegg

Og Simen1, helt enig i at de diskene er kjempebra for generell bruk, og kan brukes som systemdisk om du ikke har høye krav til respons fra operativsystem, men vær klar over at det skjer faktisk en del antall tilfeldige skriveoperasjoner fra operativsystemet.

Nei, vi er ikke helt enige her. Har du sett noe som tyder på at Super Talent MasterDrive LX-serien har den samme bug-en som OZC Core v1.0 ? Det har ikke jeg. Jeg anser den mistenkte som uskyldig inntil det motsatte er bevist. Altså at LX-serien er glimrende for de som har høye krav til respons fra OSet, inntil eventuelle bugs avsløres.

 

Disse vises som et lavt % fordi de er små, eller få antall blokker av gangen. Men det tar faktisk en del lengre tid enn 0.02 ms å slette en blokk og skrive den på nytt, så det er ingen mulighet for at denne disken kan ha random write med 5000 IOPS. Random read derimot tror jeg gjærne den har 5000 IOPS, som blir 20 MB/s med 4K blokker.

Fordi det tar tid å slette blokker (og det tar lengre tid på MLC enn på SLC pga flere lag) så vil det gå ut over responstiden til SSDen. Du vil ikke merke det dersom du har 100% reine leseoperasjoner, men hvis du blander 10% skriving midt inne blandt leseoperasjoner synker hastighet med dramatisk mye mer, til nærmere 50%.

Hvis du sjekker EasyCo sin hjemmeside har de både tabeller og grafer over det der. IOPS blir redusert til ca 10% ved 30% random write @4K.

PS. Jeg fant ikke noe om Super Talent MasterDrive LX-serien hos EasyCo.

(De hadde noe om MX-serien og den viser ikke tegn til de problemene OCZ Core v1.0 har)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...