Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har vondt i tåa. Muligens knekt den. Er det vits å kontakte lege?

JFM

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette skjedde for to uker siden (22 september):

Vi hadde gym på skolen. Vi spilte fotball inne. En medelev pressa/dytta meg fort mot veggen slik at jeg spente venstre foten inn i den. Dette gjorde veldig vondt. Han som gjorde det var vist ikke klar over det. 

Resten av dagen klarte jeg bare så vidt å trå vanlig med den foten (stortåa). Da jeg skulle legge meg den dagen oppdaga jeg at tåa var svært hoven. Den var myyyye større en tåa på den andre foten. 

Dagen etter hadde jeg også vondt, men ikke like vondt som dagen det skjedde. Jeg ble bedre og bedre i tåa. I dag har jeg enda vondt. Kjenner deg spesielt når jeg bøyer tåa og når jeg klemmer på den. Jeg får og litt vondt når jeg løper (f.eks i gymmen). Når jeg beveger tåa så kjennes det nesten ikke.

Så jeg lurer på. Er det vits å dra til legen nå? Tenker da på at siden det har gått to uker så er det vel kanskje for sent til å gjøre noe. Faren min sier at han tror jeg har knekt tåa, men at det ikke er vits å dra til legen fordi de uansett ikke blir å gjøre noe. Er jo ganske dyrt å dra til legen... Kan eventuelt jeg kreve noe av skolen siden dette skjedde i skoletida.

Hva tror dere?

Dersom det betyr noe så er jeg 17 år og går VG2 Byggteknikk.

PS: Jeg er klar over at (antagelig) ingen av dere her er utdannet lege.... Så helst ikke kom med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja visst tåa hovnet opp så bør du ta kontakt med lege. Då kan han i værste fall bryte den oppigjen visst den er skeiv.

Hadde tåa berre våre øm, så ville det ha tyda på at det berre er ein brist og då hadde det ikkje våre så mykje å kontakte legen for. Men så lenge den hovna opp bør du sjekke at ikkje noke anna er gale.

Lenke til kommentar
Men kan jeg kreve noe av skolen? Og tror dere (ut fra det jeg skriver) at den er knekt?

Den er nødvendigvis ikke knekt selv om den var hoven, men den kan være det. Selv en lege kan ha vansker med å si om den er knekt el ikke, uten å ta røntgen. Hvis den no ikke har misstilling blir vel sansynligvis ikke dette noe problem senere heller. Det væreste no e vel fare for betennelse!

Lett å være etterpåklok, men dette skulle du ha gått til lege med de første dagene, da kunne du lett krevd pengene igjen fra skolen. No kan det bli vanskelig, men det er lov å prøve. Du har vel kansje en gymlærer som kan bekrefte hendelsen.

Generelt så er det ofte ikke "behov" for å gå til lege, men HVIS ting ikke ordner seg, så er det så utrolig mye lettere å få erstatning!

Også bare sånn for sikkerhets skyld da....:-/

Lenke til kommentar

Siden den var bedre allerede dagen etter har jeg en mistanke om at den bare er forstuet eller noe slikt.

Jeg brakk selv tåen en gang vi flyttet. Mistet en diger høyttaler ned på tåa. Den stod helt greit, og var ikke bøyd, så gadd ikke gå til legen. Det er uansett ikke noe de gjør noe med, med mindre den står i vinkel :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...