Gå til innhold

hvilke egenskaper burde en troppfører ha?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å bli troppsfører må du ha vært i militæret i minst 4 år fra før, og går du krigsskole så vier de et helt år av utdanningen spesifikt til oppgavene og kravene som stilles en troppssjef.

Det heter forøvrig lagfører (typisk sersjant eller fenrik) og troppssjef (vanligvis løytnant). Ikke troppfører.

Lenke til kommentar
For å bli troppsfører må du ha vært i militæret i minst 4 år fra før, og går du krigsskole så vier de et helt år av utdanningen spesifikt til oppgavene og kravene som stilles en troppssjef.

Det heter forøvrig lagfører (typisk sersjant eller fenrik) og troppssjef (vanligvis løytnant). Ikke troppfører.

Jeg mistenker at han spør etter hvilke egenskaper en lagfører bør ha.

Lenke til kommentar

helt riktig;)

Lenke til kommentar

helt riktig;)

Sjekk ut denne siden: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...ing/befalskole/

Les igjennom alle de sidene, så kan du stille spørsmål etterpå. Mye av det du lurer på står på de sidene!

Lenke til kommentar
helt riktig;)

- Kunne motivere de andre på laget når dere gjør noe tungt arbeid.

- Effektivt delegere ansvar utover laget når dere skal gjøre noe.

- Se løsninger og ikke problemer.

- Dra på møter midt på natta når dere er ute på oppdrag :cool:. Bare det gjorde at jeg var glad for å ikke være lagfører. Når man har vært ute og slitt så er det deiligste som finnes å legge seg i soveposen og bare slappe av, det frister ikke særlig å kle på seg og dra til befalsteltet.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Stemmer det.

En annen kvalitet man burde inneha er og kunne være sammen med laget sitt. Feks, vår lagfører var kompis med alle oss. Når vi satt i teltet og ikke hadde noe annet enn fyringsvakt på dagsordenen så var han en av "oss". Men så snart ting skulle gjøres, så gav han ordre og var lagfører igjen.

En av ub-korporalene som tok over for de tre vi hadde, var stikk motsatt av det. Fyren trodde sikkert at pga av de to vinklene og k`en sin, så var han gud iforhold til oss menige. Han oppførte seg som en sikkelig arrogant drittsekk. Den fyren fikk aldri, og kommer sikkert aldri til og få respekt hos noen i sitt lag.

Min lagfører hadde det perfekte skillet mellom kompis og befal, noe som gjorde at han ble svært godt likt. Var mange ganger på fylla sammen med ub-korpene våre. Du må være en god leder for og være lagfører, men for og være en VELDIG god lagfører, så burde du ha evnen til og være kompis også. Samtidig må du ha evnen til og se hvor grensen mellom befal og kompis går.

HerrBrun, du trenger ikke ha vært i militæret i 4 år. Krigsskole er ikke nødvendig for en troppsjefstilling, som normalt sett har fenrik grad. UB eller BS kan godt få deg en slik stilling om du er flink nok. Vår troppsjef hadde gått UB, og vært i militæret i 3 år. Og den mannen var faen meg flink.

Lenke til kommentar
Stemmer det.

En annen kvalitet man burde inneha er og kunne være sammen med laget sitt. Feks, vår lagfører var kompis med alle oss. Når vi satt i teltet og ikke hadde noe annet enn fyringsvakt på dagsordenen så var han en av "oss". Men så snart ting skulle gjøres, så gav han ordre og var lagfører igjen.

En av ub-korporalene som tok over for de tre vi hadde, var stikk motsatt av det. Fyren trodde sikkert at pga av de to vinklene og k`en sin, så var han gud iforhold til oss menige. Han oppførte seg som en sikkelig arrogant drittsekk. Den fyren fikk aldri, og kommer sikkert aldri til og få respekt hos noen i sitt lag.

Min lagfører hadde det perfekte skillet mellom kompis og befal, noe som gjorde at han ble svært godt likt. Var mange ganger på fylla sammen med ub-korpene våre. Du må være en god leder for og være lagfører, men for og være en VELDIG god lagfører, så burde du ha evnen til og være kompis også. Samtidig må du ha evnen til og se hvor grensen mellom befal og kompis går.

HerrBrun, du trenger ikke ha vært i militæret i 4 år. Krigsskole er ikke nødvendig for en troppsjefstilling, som normalt sett har fenrik grad. UB eller BS kan godt få deg en slik stilling om du er flink nok. Vår troppsjef hadde gått UB, og vært i militæret i 3 år. Og den mannen var faen meg flink.

Samtlige troppssjefer i 2BN, og de aller fleste i INGBN (evt. alle, alle jeg vet av i alle fall) er løytnanter. Det er også min nåværende troppssjef.

Om du klarer å bli troppssjef på mindre enn fire år er du veldig, veldig god. Ett år befalsskole og ett år som sersjant er vanlig, mange søker da på NK-stilling, men det er veldig uvanlig at du er både sersjant (lagfører) og NK tropp i kun ett år for så å bli troppssjef.

Lenke til kommentar

Jeg bare påpekte at det var fult mulig, og at du ikke trengte krigsskole for og bli troppssjef.

Og ja, troppsjefen vår var veldig, veldig god. Den mannen kunne motivere selv den mest miltiærnektende hippien til int-ops, det er jeg faen meg sikker på :p

1 år på UB, så et år tjenestegjørende som sersjant, så søker du på troppsjefsstilling med grad som midlertidig fenrik.

Det går på 2 år, teoretisk sett.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar
I teorien kanskje, men da må du enten være jente, sønn/datter av en general, ha pult noen veldig viktige eller bare søke på en troppssjefstilling som ingen andre i kongeriket vil ha.

Feil, det holder med å være god i jobben sinn.

Lenke til kommentar
I teorien kanskje, men da må du enten være jente, sønn/datter av en general, ha pult noen veldig viktige eller bare søke på en troppssjefstilling som ingen andre i kongeriket vil ha.

Bullshit. Det holder og være jævla flink med det du holder på med.

Lenke til kommentar

Dette kommer veldig an på. I vanlige avdelinger som ikke har noe som helst "skarp" eller operativ tjeneste, og som heller ikke rekrutterer til slike så er det ikke så store krav for å bli troppssjef. Derimot så er det vanlig praksis i "kvassere" avdelinger at tr.sj. er løyntnant med krigsskole, evt en usedvanlig dyktig og erfaren fenrik som får løyntnantsgrad for stillingen.

Som du nevner, så er 2BN et godt eksempel på sistnevnte. Innen sjø og luft vil man nok finne de fleste av førstnevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...