Gå til innhold

Hjelp valg hardware optimal/fremtidsrettet løsning

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper jeg er i riktig forum - mange begreper ute og går her. Jeg håper på forslag til valg for å bestemme hvilke retning jeg bør gå. Helt overordnet, er kriterier som brukervennlighet, stabilitet, fleksibilitet og framtidsrettet viktig. Pris kommer lavere ned, men alt innenfor rimelighetens grenser.

Litt om situasjonen: På soverommet er hovedPC hvor all jobbing foregår. Her lastes alt ned og oppbevares. Her er ADSL modem og trådløs ruter. I stua skal vi ha opp en stor flatskjerm for å kunne nyte filmer bedre. Her skal det inn et surroundanlegg. Vi har parabol og jeg tenker å kjøpe en Dreambox satelittuner med PVR mulighet. Dreambox skal kobles til Internet via trådløst og gir dermed også surfemulighet. DVD spiller i stua var utrangert og er i tillegg nå defekt og i behov av erstatning.

Vi trenger altså erstatning for DVD spiller. Er lei spillere som ikke aksepterer ditt og datt. Har derfor tenkt litt i retning av å bruke DVD spilleren i PC på soverommet. Muligens erstatte denne med en nyere, hvis det kreves for å kunne se HD/Blueray. Da kan jeg titte på Blueray både på soverom eller i stua. Videre tenker jeg å sy sammen PC på soverom og dippeduttene i stua slik at det er tilgang til DVD spiller, musikk, bilder og filmer lagret på PC fra stua via trådløst nett. Ser for meg en slags multimedia løsning i stua hvor man har tilgang til alt via et enkelt grensesnitt som er felles for alle funksjonene. Selv er jeg duppeditt freak, men dama er ikke teknisk så løsningen må være enkel å betjene når den først er satt opp.

Spørsmålet innledningsvis er hva jeg bør satse på av komponenter for å sy dette sammen til en fleksibel og god løsning. Foreløpig svirrer det bare en masse ideer om ting som hadde vært tøft, men jeg har ingen kjennskap til slike system og vet heller ikke hva jeg bør vektlegge. Sannsynligvis har jeg utelatt viktige ting å tenke over. Vennligst korriger.

Konkret har jeg blitt anbefalt å satse på Playstation 3 som mediacenter. Dette fordi denne har mediacenter sw og en veldig bra Blueray spiller. Blueray i seg selv er ikke noe stort poeng da vi aldri leier filmer. Men kanskje vi kommer til å leie det via nettet i framtiden? Men jeg er betenkt på å gå for en løsning som kjører Linux da jeg har null peiling på Linux og heller ikke ambisjoner om å lære det akkurat nå. Men WinXP mener jeg at jeg kjenner godt. Er ukomfortabel med å gå for en løsning der jeg ikke selv kan gå i dybden og endre/legge til funksjonalitet. Overdriver jeg behovet? Og så er man rimelig fastlåst med en Playstation med tanke på senere oppgraderinger eller utvidelser.

Finnes andre bokser bygget spesielt for formålet som jeg bør satse på, eller bør jeg satse på en PC som kjører et OS jeg er kjent med? Burde ikke koste all verdens å bygge en støysvak boks som kan dra rundt en mediacenter sw, som kan kontrolleres via IR input og som kan hektes opp trådløst mot PC på soverommet. Et spørsmål er om det enkelt lar seg gjøre å koble et slik multimedia center til Dreambox tuneren. Enda verre kanskje å koble til en surround løsning og kontrollere dette via samme multimedia center?

I det hele, mange spørsmål og tanker, men lite konkret å hekte det på. Linker til lignende DIY løsninger og artikler? Hva er fordeler og ulemper med de ulike måtene å løse dette på? Hva bør jeg gå for og hvorfor?

Venter spent på interessante innspill og kommentarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du skriver PS3 er kanskje et "greit" mediacenter, men du er begrenset til de formatene Sony velger å supportere. Foreløbig støtter ikke PS3 det mest populære containeren .mkv.

Du sier du vil ha en Dreambox tuner, alternativt kan du bygge tuneren inn i PCen og få "full kontroll".

Kanskje ikke like enkelt å sette opp som Dreambox men Canal Digital parabol skal være greit å integrere med PCen. http://www.team-mediaportal.com/recommende.../floppydtv.html

Det skal sies at f.eks Mediaportal kan fjernstyre Dreamboxen med en "IR blaster" (sender fjernkontroll signaler for å sette Dreamboxen på rett kanal), men du får et signaltap.

Vil anbefale deg å laste ned Mediaportal http://www.team-mediaportal.com/ og installere det på pcen din.

Da vil du få en forsmak på hvilke muligheter som ligger i en HTPC.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...