Gå til innhold

Minibærbar opplever motvind

Anbefalte innlegg

Det å ikke mestre noe kan gi slike utsagn. Som eks. "for noe dritt", "det sugde" etc. Et dings er aldri bedre enn brukeren.

Jaha?

Bestrider du at mangel på kompetanse kan gi slike utsagn?

Jeg er enig med Kahuna her at utsagnet er egnet til å provosere. Det som er tilfelle er at GNU/Linux har blitt utsatt for mye drittkasting som har vært usaklig og feilaktig. Den vanligste gjengangeren er å dytte skylden for dårlig driverstøtte over på linux, når det normalt er hardwareleverandører og MS sin drivermodell som har skylden.

I Kahunas tilfelle er det derimot snakk om en bruker som har lagt ned den innsatsen som var nødvendig, og slitt med problemer som faktisk har med oppsett av OS å gjøre, og som en standard XP install gjør smooth. Da må det være lov å slippe ut damp.

WPA over på eeepc tråden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det å ikke mestre noe kan gi slike utsagn. Som eks. "for noe dritt", "det sugde" etc. Et dings er aldri bedre enn brukeren.

Jaha?

Bestrider du at mangel på kompetanse kan gi slike utsagn?

I Kahunas tilfelle er det derimot snakk om en bruker som har lagt ned den innsatsen som var nødvendig, og slitt med problemer som faktisk har med oppsett av OS å gjøre, og som en standard XP install gjør smooth. Da må det være lov å slippe ut damp.

Det er helt korrekt at dette utsagnet ikke kan legges på alle tilfeller, det trodde jeg da ikke man oppfattet utsagnet mitt som. Men jeg har sett så mange tilfeller av at folk ikke mestrer programvare som ikke har alt i fremhevede klikkbokser og dermed kaller det "dritt" og annet fordi de ikke får det til å virke som det skal. Det er basisen for "kan" utsagnet :)

EDIT:

Det er ellers klart at utsagnet kan virke provoserende, men selv synes jeg det er greit å innse egne begrensninger og ikke mene at "dingsen er dritt" bare for at jeg ikke kan nok.

En ting er å slippe ut damp og bruke vokabulæret nyttig mens man holder på med det man ikke får til, en annen ting er hvilken formening man gjør seg om produktet og formidler videre til andre.

Et eksempel på et hypotektisk produkt og 2 konsulenter:

"Det var utrolig bra, man hadde et ekstremt godt detaljnivå og kunne virkelig styre det aller meste akkurat slik man ønsket. Script mulighetene var enorme. Knallbra produkt"

- alt virker som det skal og systemet er godt oljet

"Elendig produkt, selv patchene må jo kjøres manuelt, ikke en dritt virker som det burde"

- ingenting virker som det skal, konsulenten har ikke oversikt og klager på produktet.

Jeg har selv syntes at løsninger er unødvendig tungvindte noen ganger, men det jeg synes ikke alt er det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Installering av standardapplikasjoner som wine og amsn, pakkebrønnene til Xandros var mer enn slanke, og installering fra kildekode av komplekse applikasjonstacks er noe selv Linus helst unngår. Kobling til trådløst nett med SPACE i passfrasen. Sokkalf har slitt med nettytelsen, og gjennomgått flere OS-installs med varierende hell, til slutt gått over til ndiswrapper sist jeg så. Alt er ikke sukkersøtt fra Asus sin engineering på EEEPC.
Lenke til kommentar

Installering av standardapplikasjoner som wine og amsn, pakkebrønnene til Xandros var mer enn slanke

er vel ett problem med xandros spesifikk og ikke linux distroer generelt?

og installering fra kildekode av komplekse applikasjonstacks er noe selv Linus helst unngår.

kommer vel an på hva en klassifiserer som komplekse? tror linus fint gjør det om det ikke finnes noen annen måte, men foretrekker annet for å ikke kaste bort tid.

Kobling til trådløst nett med SPACE i passfrasen.

akkurat den er underfundig, noen som vet om det bare var xandros som var sløv med oppdateringene, eller om det rett og slett aldri ble forutsett at noen ville finne på å bruke space i ett wpa passord?

Sokkalf har slitt med nettytelsen, og gjennomgått flere OS-installs med varierende hell, til slutt gått over til ndiswrapper sist jeg så.

kablet eller trådløs? merke router/ap? har en billig gigabyte fra clas olshon som gir meg trøbbel om jeg skrur på strømsparing på min N800. med andre ord, er ikke nødvendigvis det er programvare eller maskin det er problemer med. pokker og, jeg har en nextgentel router som får fnatt med ujevne mellomrom om jeg drar i gang p2p hardt nok, uavhengig av os og maskin. nettytelse er ett helvet...

når det gjelder os installasjoner, snakker vi forskjellige distro-er, eller både windows og linux? er en fordel å holde terminologien rett i tunga. hvis det var forskjellige distroer så må jeg spørre om disse var oppdatert siden eeepc kom ut eller ikke, og kanskje om dem var tilpasset eller ikke. asus fikk vel pepper fordi dem tok seg god tid med noen drivere rundt første slipp av eeepc?

Alt er ikke sukkersøtt fra Asus sin engineering på EEEPC.

og jeg har opplevd å se en hp maskin med xp bli innlevert til rep 2-3 ganger pga slitsom skjermdriver. spørsmålet er om det er asus og/eller xandros som har sovet i timen, eller dypere problemer i linux generelt.

nåja, enden på visa er vel at det som funker i en distro, ikke funker i en annen. kommer an på hva for tilbakemeldinger dem som jobber med utviklingen får, og hva for brukere dem har. noe som igjen påvirker hva slags maskinvare det blir testet på. har forøvrig en mistanke om at folk som har drevet med linux en tid gjerne betaler litt ekstra for maskinvare fra produsenter som er kjent for å følge standarder mer nøye...

men så bør vi heller ikke glemme oppi det hele at eeepc var bygget med som "dings" den som "pc".

altså at den var laget for å bli brukt ut av boksen på samme måte som en pmp eller mobiltelefon, ikke ment å bli skrudd på og fiklet med slik en del har gjort.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Installering av standardapplikasjoner som wine og amsn, pakkebrønnene til Xandros var mer enn slanke

er vel ett problem med xandros spesifikk og ikke linux distroer generelt?

Tja, det rammer vel Linpus også, så det er et reellt problem for mange av de nye brukerne. Det faktum at de store distroene stort sett har løst dette hjelper dem ikke, og det er en konsekvens av at GNU/Linux typisk ikke bruker binær distribusjon på godt og vondt.
og installering fra kildekode av komplekse applikasjonstacks er noe selv Linus helst unngår.

kommer vel an på hva en klassifiserer som komplekse? tror linus fint gjør det om det ikke finnes noen annen måte, men foretrekker annet for å ikke kaste bort tid.

Noe så enkelt som en driver fra kildekode er komplekst siden du må legge inn build tools, eller er det flust av pakker med heftige dependency lister, gjenbruk av software er tross alt en hovedgrunnene til at linux får plass til mye programvare på disse.

akkurat den er underfundig, noen som vet om det bare var xandros som var sløv med oppdateringene, eller om det rett og slett aldri ble forutsett at noen ville finne på å bruke space i ett wpa passord?

Den bruker ikke network manager, men en annen app, derfor.
Sokkalf har slitt med nettytelsen, og gjennomgått flere OS-installs med varierende hell, til slutt gått over til ndiswrapper sist jeg så.

kablet eller trådløs? merke router/ap? har en billig gigabyte fra clas olshon som gir meg trøbbel om jeg skrur på strømsparing på min N800. med andre ord, er ikke nødvendigvis det er programvare eller maskin det er problemer med. pokker og, jeg har en nextgentel router som får fnatt med ujevne mellomrom om jeg drar i gang p2p hardt nok, uavhengig av os og maskin. nettytelse er ett helvet...

Madwifi er en drittdriver, og ath5k har ikke vært ferdig. Dvs. dårlig valg av trådløst fra Asus.
Lenke til kommentar

heh, build tools, oops. glemmer jeg bruker en distro som ikke skiller mellom bruker og utvikler pakker.

så alt i alt virker det som om problemene sitter ett sted mellom asus sine design valg og brukerens forventninger, alt etter som...

er vel på høy tid vi innser at selv om innmaten er X86 basert så betyr det ikke at produktet er bygget for å fungere som en generell datamaskin :(

eller for å si det på en annen måte, dette er første generasjon av en gruppe produkter jeg har påstått burde vært tilgjengelig for lenge siden, en skrivemaskin med netttilgang...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Leste at det dreide seg om scriptfeil et sted, de brukte ' istedet for " eller omvendt. Gjorde sannsynligvis samme feilen i kildekoden til appen også siden du får ting til å funke ved å endre på scriptet og editere interfaces.conf(?) direkte. Forøvrig er den trådløsbiten så full av feil og dårlig design at man kan bli sprø av mindre. Tåler ikke space i passfrasen, lange passfraser er et problem, sletter lagrede passord hvis du ikke er forsiktig, automatisk oppkobling er i beste fall ustabil, og burde du ikke ha mulighet til å opprette nye tilkoblinger fra trådløs-appen?

Lenke til kommentar

Leste at det dreide seg om scriptfeil et sted, de brukte ' istedet for " eller omvendt. Gjorde sannsynligvis samme feilen i kildekoden til appen også siden du får ting til å funke ved å endre på scriptet og editere interfaces.conf(?) direkte. Forøvrig er den trådløsbiten så full av feil og dårlig design at man kan bli sprø av mindre. Tåler ikke space i passfrasen, lange passfraser er et problem, sletter lagrede passord hvis du ikke er forsiktig, automatisk oppkobling er i beste fall ustabil, og burde du ikke ha mulighet til å opprette nye tilkoblinger fra trådløs-appen?

Selvfølgelig. Alt dette er uproblematisk med nyere network manager på et godt støttet kort. Nå er ath5k under utvikling, og denne bruker den nye trådløsstacken, så den kommer til å bli kjempebra (bedre enn windows driveren), men det har tatt altfor lang tid. Paradoksalt nok er Atheros sine draft-n kort inne i kjerna nå med ath9k driveren, og ser ut til å modnes før ath5k. Jeg skulle gjerne sett noen rapporter fra ubuntu 8.10 på EEE PC.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...