oblivian Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvor mange ganger bruker man faktisk terminalen i OSX f.eks ? Jeg har hatt den oppe et par ganger for å se at det går ann å skrive inn kommandoer som vanlig, men har rett og slett ikke brukt den i det hele tatt etter det.Og hvor mye bruker man ikke terminalen i Linux ? (Antakeligvis for at det noen ganger i Linux er lettere å bruke terminalen enn hva GUI er lagt opp til, men you get my point. Reinstallering av OSX og Liunx, med alle 3.parts programvare som jeg trenger er to helt forsjellige opplevelser etter mine erfaringer ihvertfall.. også når det kommer til bruk) Vel, du kan jo prøve å merge to mapper i OSX uten å bruke terminalen. Det går ikke... I de fleste (ihvertfall alle jeg har vært borte i) Linux distroer med Gnome/KDE gjør man dette med enkel drag'n drop. ...som i Windows. Joda, du kommer nok sikkert borti noen tilfeller hvis du bare vil.. jeg har ihvertfall ikke hatt noen problemer enda som gjør at jeg må bruke terminalen. Det kommer isåfall ikke til å bli et overveldene stort antall ganger jeg får behovet.. Hva mener du med "merge" mapper egentlig ? Hadde vært artig å se om OSX kjørte på disse maskinene.. men OT: er enig i at det er litt slett arbeid detta ja, om maskinen ikke fungerer som den skal fra leverandør. Det skaper jo ikke akkurat den store utbredelsen som Linux leiren antakelig hadde håpet på.. Merge mapper vil jeg tro de fleste kommer bort i før eller siden. Et eksempel; Du har en MP3 samling med x antall 1000 filer, fordelt på x antall artister. MP3/Artist 1/Album 1 MP3/Artist 1/Album 2 MP3/Artist 2/Album 1 MP3/Artist 2/Album 2 MP3/Artist 2/Album 3 MP3/Artist 2/Album 4 Så er du så heldig at du får tak i Album 3 av Artist 1. Ryddig som du er liker du å ha orden i mappene så før du flytter over de nye filene legger du opp filene i samme system, MP3/Artist 1/Album 3. Er du riktig uheldig kommer du fra et Windows eller Linux miljø og har akkurat anskaffet deg en ny Mac og i god tro bruker drag'n drop, og vips, så sitter du igjen med Album 3 av Artist 1 og x antall 1000 MP3'er er borte for alltid. Ikke finnes det noen undo heller. Vel, dette var bare et eksempel, men jeg tror nok mange kommer i den situasjon at de skal merge mapper. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Hele dette problemet hadde vært løst, om man hadde innført et grunnleggende data-sertifikat på lik linje med kjøretøy-lappen og tilsvarende. Forsjellsbehandling uten tvil, men verden hadde blitt lettere. Stem frp! edit: @oblivian, det var jeg faktisk ikke klar over. Nå skal det sies at OSX gir beskjed om at det blir overskriving også, så sånn sett blir du ikke lurt. Såvidt jeg kunne se så var det noen ville debatter om denne måten er den "riktige" å gjøre det på ^_^ Selv om det tydligvis finnes masse småprogrammer for å gjøre akkurat det du sier der. Men helt klart litt ulogisk for meg som er vant til windows ihvertfall.. Endret 7. oktober 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Bærbar PC med Linux? Jafaen vist ja! Hååper det kommer ut en med DVI/HDMI utgang i framtiden! Seff må maskinen da kunne levere ut 1080p og dekode filmer i HD format... I want! Men maskinene er vell for svake? Endret 7. oktober 2008 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Reinstallering av OSX og Liunx, med alle 3.parts programvare som jeg trenger er to helt forsjellige opplevelser etter mine erfaringer ihvertfall.. også når det kommer til bruk) Nå skjønner ikke hvorfor du noen sinne skal ønske å reinnstalere en Linux distro, men uansett. Du tar kopi av hjemmemappen til brukerene, og dermed har du konfigurasjonen til alle programmene dine. I Debian baserte distroer kan du også ta kopi av pakkelisten og dermed la pakkehåndterern innstalere alt for deg. Og du kan sitte å surfe under innstalasjonen av selve OS'et. Personlig synes ikke jeg det er så knotete at det gjør noe, men jeg har ikke (re)innstalert OSX før, så det er mulig at de har disse funksjonene og mye til? Samtidig synes jeg det er veldig rart når folk refererer til "brukervennlighet" uten å refere til hva slags brukergruppe systemet skal være "vennlig" mot/tilrettelagt for. Eller mener dere kanskje at ulike brukere; systemutvikleren, tenåringen, hackern, seksåringen og bestemoren har den samme oppfatningen av "brukervennlighet"? Det gjør ikke jeg. Endret 7. oktober 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Knut Yrvin Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 PS.no er ikke enige med MSI i USA. I Norge er returen av Linux-maskiner like lav som med Windows XP-maskiner: Netthandelen PS.no selger en rekke minimaskiner til norske kunder. De opplever derimot ikke de samme problemene som det Tung beskriver. - Vi selger mest minimaskiner med operativsystem fra Microsoft. For de fleste av våre kunder er nok Linux fortsatt litt nytt. Men prosentmessig er returraten helt lik mellom maskiner med Linux og maskiner med Windows XP, forklarer daglig leder i PS.no, Petter Aaland. PS.no sier også: Et slikt operativsystem basert på åpen kildekode passer helt topp til skolebruk da du kan få en rekke gode programmer, som for eksempel Open Office, helt gratis. For surfing fungerer også dette operativsystemet meget godt. [..] Selv var han tidligere skeptisk til Linux, men har etter hvert fått god nytte av dette operativsystemet på hjemmemaskinen. På arbeid holder han seg derimot fortsatt til Windows XP. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Så kort oppsummert etter å ha lest en del innlegg her er hverken Windows, Linux eller Mac særlig brukervennlige Kunne ikke vært mer enig! Vi snakker i høyden om forskjellig grad av brukeruvennlighet. (og der mener jeg at windows har et betydelig forsprang på linux, om enn ikke på alle områder. Mac har jeg aldri brukt så det kan jeg ikke uttale meg om) Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 edit: @oblivian, det var jeg faktisk ikke klar over. Nå skal det sies at OSX gir beskjed om at det blir overskriving også, så sånn sett blir du ikke lurt. Såvidt jeg kunne se så var det noen ville debatter om denne måten er den "riktige" å gjøre det på ^_^ Selv om det tydligvis finnes masse småprogrammer for å gjøre akkurat det du sier der. Men helt klart litt ulogisk for meg som er vant til windows ihvertfall.. Stemmer, du får beskjed om du vil skrive over filer, men kommer man fra et Windows/Linux miljø er man vant til at den riktig nok skriver over eksisterende filer, men IKKE at det sletter alle andre filer i samme operasjon. Selv jobber jeg til daglig i OSX, Linux og Windows XP/Vista og er kjent med forskjellene og farene for å si det sånn. Men jeg må si det er store fordeler og bakdeler med alle OS. Likevel synes jeg det er ganske utrolig når OSX-brukere må bruke FTP mot sin egen maskin for rimelig enkel fil-behandling, for operasjoner som er helt selvfølgelig i Win/Linux. Have a good one! Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Interessant. Da kan man jo spekulere i hvordan returraten hadde vært hvis leverandørene faktisk hadde mestret to enkle grep: -sørg for solid driverstøtte på alle komponenter -bruk main-stream linux distribusjon (dvs. Ubuntu, Red Hat/Fedora eller Suse/Opensuse). Asus og Acer klarte nesten en av de to, og det gjorde også MSI. Det er ufattelig at så store selskaper med så store ressurser, og så store inntekter på disse produktene, viser så total mangel på kompetanse. En henvendelse til en av de store distroene ville gitt dem all informasjon de trengte for å specke opp hardware. Det er en no-brainer, hvilket også valg av distro er. At disse maskinene likevel selger godt med GNU/Linux er et klart signal om at GNU/Linux er moden for markedet, nå er det opp til leverandørene å legge inn en promille av overskuddet fra salg i engineering. Selv er jeg frustrert så til de grader av at ASUS valgte en ukurant xandros-versjon til eeepc. At MSI klarer å velge OS og hardware som ikke har passende drivere bekrefter bare mitt inntrykk av selskapet, uavhengig av OS. Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 og der mener jeg at windows har et betydelig forsprang på linux, om enn ikke på alle områder.Det er et lite forsprang fortsatt, men jeg tror ditt bilde er farget over erfaringene fra Xandros på EEEPC. Alle problemene jeg har sett deg hatt funker uten terminal ut-av-boksen i Ubuntu. Det er etterhvert enorme mengder hardware som funker ut-av-boksen med en standard kjerne, så det burde ikke være så fordømt vanskelig for produsentene å specke opp en maskin som fristiller oss fra distro uten noe mikkmakk (med unntak av boot-tid). Det forspranget som er til stede utjevnes glatt hvis noen setter opp systemet for deg, vhilket ideelt burde vært gjort av leverandør. Dell har der vist gode takter. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Selv er jeg frustrert så til de grader av at ASUS valgte en ukurant xandros-versjon til eeepc. At MSI klarer å velge OS og hardware som ikke har passende drivere bekrefter bare mitt inntrykk av selskapet, uavhengig av OS.Sitter og stusser på linux-alternativene til netbook-leverandørene jeg også - Acer har vel valg linpus som distribusjon. Kan godt hende det er en god distro, men jeg hadde i alle fall ikke hørt om den før jeg så specsa til acer sine netbooks. ASUS har xandros, som du sier, og for MSI sin del virker det som om de har rotet det til med driverne i sin netbook. Blir spennende å se hvordan Dell sine netbooks blir, de skal vel bruke Ubuntu etter det jeg forstår. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 kan virke som om dell ikke ønsker å gjøre stort nummer av linux varianten, om en skal lese noe ut fra hvordan ting blir presentert i england... http://arstechnica.com/journals/hardware.a...-flavorlicorice når det gjelder linpus så har jeg forstått det slik at det er en fedora avart... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 "Ingen" andre som hadde hørt om Linpus før AAO heller. http://www.google.com/trends?q=linpus&...=all&sort=1 Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 forøvrig en tankevekker å se hvor fort itunes har blitt mediaspiller nr 1 under windows, og siden en ikke kan bruke itunes i linux så blir det brukt som ett argument mot linux... pokker og, er nesten så jeg begynner å lure på om itunes har blitt ett "statussymbol" i skolegården, selv om en ikke eier en ipod så "skal" en bruke itunes, eller noe i den dur. om ikke er en nerd og ikke med i tiden... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) kan virke som om dell ikke ønsker å gjøre stort nummer av linux varianten, om en skal lese noe ut fra hvordan ting blir presentert i england... http://arstechnica.com/journals/hardware.a...-flavorlicorice Tja, jeg gikk inn på Dells engelske sider nå, og gi inn på sidene for mini'en, og der står det to anbefalte alternativer ved siden av hverandre, en med Ubuntu og en med Windows. Men om du klikker på "Legg i handlekurven"-knappen så foreslår den Windows-varianten, det er riktig. Egentlig er vel det naturlig, folk som ikke bryr som å sjekke specs før de handler er kanskje ikke den primære målgruppen for en Linux-variant. Det ville i så fall kunne forklare økte returer, rett og slett at folk som ikke er opptatt av eller bryr seg om tekniske detaljer regner med at en PC har Windows, og blir overrasket når det ikke er tilfellet. Men bortsett fra det så gjør Dell et akkurat like "stort nummer" av Linux-varianten som av Windows-varianten. PC'er er i ferd med å bli konsumentprodukter, og da er dette en naturlig utvikling. De bryr seg like lite om hva som er under "panseret" på PC'en som på bilen, så lenge den kan frakte dem fra A til B. Og de forventer at biler har ratt og pedaler. Det er derfor biler med joysticks og andre morsomme finesser ikke slår igjennom. Det samme gjelder for PC'er. De har en forventning til hvordan den skal se ut og fungere, og så lenge den gjør det så er det ikke viktig om det er Windows, Linux eller OSX under panseret. De kan godta noen særpreg, ingen biler er helt like heller. Men når de ikke finner rattet, gassen og bremsepedalen sier de stopp... Jeg var inne på en Linux server hos en kunde for noen måneder siden, med et eller annet rudimentært GUI. (Ikke spør meg hvilket.) Jeg skulle lukke et vindu eller en applikasjon og klikket på det jeg trodde var en lukkeboks, men ingenting skjedde. Så nettverksfyren måtte forklare meg at nei, jeg skulle ikke klikke på noen lukkeboks, jeg skulle høyreklikke inne i vinduet og velge "Kill" på menyen (eller noe sånt.) Den slags særegenheter kjøper jeg som lever av dette, men for mye sånt går ikke hjem i et marked som er vant til at du skal trykke på gasspedalen for at bilen skal kjøre. Windows (og Mac) har i en viss grad satt standarden for hvordan et GUI skal oppføre seg, hvordan man skal installere programmer og så videre. De har bestemt hvor gasspedalen og rattet skal sitte i et grafisk grensesnitt, og hvis kundene finner dem sånn nogenlunde på samme sted i en stabil Linux-variant, så kommer de ikke til å bry seg om det heter Windows eller ikke. (Edit: På denne typen maskiner, og forutsatt at de kan åpne sine gamle Excel-filer, selvsagt.) Tror jeg... Nå er det noen år siden sist jeg tok mer enn en overfladisk titt på Linux (den gangen var det definitivt ikke "ready for prime time"), så kanskje tiden er inne til å gjøre det igjen. Jeg har en halvgammel Acer (1. generasjons Centrino) som kunne være et godt testobjekt. Eller kanskje jeg bare skulle kjøpe en Mini... Geir Endret 7. oktober 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
meastp Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Forøvrig interessant, og relatert : Canonical Confirms MSI's Linux Return Rate Statement Som det blir sagt, spiller det vel liten rolle hvor bra eller dårlig det er, så lenge det er annerledes. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Netthandelen PS.no selger en rekke minimaskiner til norske kunder. De opplever derimot ikke de samme problemene som det Tung beskriver. - Vi selger mest minimaskiner med operativsystem fra Microsoft. For de fleste av våre kunder er nok Linux fortsatt litt nytt. Men prosentmessig er returraten helt lik mellom maskiner med Linux og maskiner med Windows XP, forklarer daglig leder i PS.no, Petter Aaland. Mye av hemmeligheten består nok i bedre rådgivning og kommunikasjon med kunden under salget, tror jeg. Hvis man passer på å fortelle kunden at dette ikke er Windows, men Linux, så får man nok færre returer også. Artikkelen som det ble lenket til fra OSNews sier at noen butikker ikke engang er klar over at de selger PC-er med Linux. Da kan man jo heller ikke forvente at kunden skal bli fornøyd når h*n åpner esken. Slike overraskelser bør unngås. Et minimum en selger bør vite er hva som selges! Ellers skulle jeg ønske ps.no (og andre) ikke kalte disse nye små bærbare for "minimaskiner". For oss som husker dem, og til og med har jobbet med minimaskiner da de fantes, skurrer dette begrepet i den nye settingen. Det utenlandske "netbook" er et bra ord, kan vi adoptere det eller oversette det til noe bra på norsk? Nett-PC kanskje? Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) nettbok? nei pokker, vev-terminal Endret 7. oktober 2008 av hobgoblin Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg er så lite sjokkert. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg er så lite sjokkert.Dog litt trist over at man ikke blir sjokkert over elendig produktsammensetning fra MSI, men kanskje de ikke er noe å satse på i helhet lenger når de er så dårlige på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå