Zlatzman Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Må si meg enig i en del av kritikken av linux her inne, men mye av den er ikke særlig relevant for saken. Jeg tror problemet er at MSI har valgt komponenter til Wind ut fra pris og ytelse, da det er dette de tjener penger på, ikke om det finnes drivere eller ikke. Dette har de nå brent seg på. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Man får rett og slett installere en egenvalgt distro på Wind. Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ellers er ikke alt bare fryd og gammen i MS-leiren heller. F.eks. må man installere en 7 år gammel Windows-versjon på disse maskinene - et OS Microsoft for lengst har ønsket å skrote. Vista er ubrukelig pga ekstrem bloat. Viser hvor mye du vet om Vista vil jeg si. Har selv en MSI Wind, og hadde du sjekket opplysningene dine litt så hadde du vist at med Vista fungerer utmerket på denne lille laptoppen. Forlenger blandt annet batterilevetiden med ca 30 min. Men det er jo typisk Linux og Mac fans å kaster seg på anti Vista bølgen. Går an å tenke litt selv å. Har også 2 vennner med Asus Eee, og hva var det første de gjorde når de fikk den? Riktig, installerte Windows. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg lurer på om Apple opplever det samme, altså at mange leverer tilbake Apple-maskiner fordi det ikke er Windows pre-installert...? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg lurer på om Apple opplever det samme, altså at mange leverer tilbake Apple-maskiner fordi det ikke er Windows pre-installert...? Det blir noe annet (er du ironisk nå, eller bare usaklig?). Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Tja, begrunnelsen til MSI er at brukerene ikke orker å "lære" seg et nytt OS, og derfor velger å levere tilbake maskinen. De sier ingenting om kvalitet eller annet, så hvorfor ikke... OSX er jo ikke særlig anderledes enn andre Linux/BSD OS i forhold til Windows, annet at det ser penere ut da enn mange KDE/Gnome out-of-the-box themes. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Det kanskje største problemet jeg har støtt på med linux (xandros på eee) er at det er så fordømt lite konsekvent brukergrensesnitt. Noen steder har man et GUI som ligner på det som brukes i windows, andre steder ligner det ikke i det hele tatt, og når man begynner å rote med ting som har tekst-baserte UI er forvirringen komplett. Skal du gjøre den minste endring kan du bite deg i nesa på at du først må bruke en time eller tre på ymse forum for å finne ut hvordan ting gjøres. Under windows finner man ut av det meste bare ved å bla friskt i tilgjengelige menyer. Så får man heller ty til ymse forum de få gangene man står fast. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Tja, begrunnelsen til MSI er at brukerene ikke orker å "lære" seg et nytt OS, og derfor velger å levere tilbake maskinen. De sier ingenting om kvalitet eller annet, så hvorfor ikke... OSX er jo ikke særlig anderledes enn andre Linux/BSD OS i forhold til Windows, annet at det ser penere ut da enn mange KDE/Gnome out-of-the-box themes. Statestikken på tilbakeleverte apple-maskiner grunnet at de ikke har windows bør da være lav. Prisen på Apple maskiner er da såpass høy at folk bør ha vurdert nøye om de trenger en mac før de kjøper.. eller ? Men jeg er litt uenig i at OSX stiller i samme kategori som BSD/Linux ift. Windows. OSX er den rake motsetningen til spesielt Linux baserte systemer. OSX har hovedfokus på brukervennlighet og går langt i å la brukervennlighet gå ut over andre ting, for eksempel funksjonalitet,tilpasning og mangfold av programvare, for ikke å si låse brukeren fast til oppsatte løsninger. Hvor Linux etter min oppfatning har gjort det motsatte med å sette funksjonalitet og tilpasning som hovedfokus fremfor brukervennlighet (selv om dette har komt seg en del de siste åra). Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Jeg lurer på om Apple opplever det samme, altså at mange leverer tilbake Apple-maskiner fordi det ikke er Windows pre-installert...?jeg synes dette er et godt poeng selv om det Apple er litt for ekstreme i denne retningen igjen. Men konseptet for slike OEM leveranser burde være det samme, helt enig. Endret 7. oktober 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Tja, begrunnelsen til MSI er at brukerene ikke orker å "lære" seg et nytt OS, og derfor velger å levere tilbake maskinen. De sier ingenting om kvalitet eller annet, så hvorfor ikke... OSX er jo ikke særlig anderledes enn andre Linux/BSD OS i forhold til Windows, annet at det ser penere ut da enn mange KDE/Gnome out-of-the-box themes. Statestikken på tilbakeleverte apple-maskiner grunnet at de ikke har windows bør da være lav. Prisen på Apple maskiner er da såpass høy at folk bør ha vurdert nøye om de trenger en mac før de kjøper.. eller ? Men jeg er litt uenig i at OSX stiller i samme kategori som BSD/Linux ift. Windows. OSX er den rake motsetningen til spesielt Linux baserte systemer. OSX har hovedfokus på brukervennlighet og går langt i å la brukervennlighet gå ut over andre ting, for eksempel funksjonalitet,tilpasning og mangfold av programvare, for ikke å si låse brukeren fast til oppsatte løsninger. Hvor Linux etter min oppfatning har gjort det motsatte med å sette funksjonalitet og tilpasning som hovedfokus fremfor brukervennlighet (selv om dette har komt seg en del de siste åra). Det er da ikke mye man kan gjøre i Linux som ikke funker i OSX. Det er kanskje litt vanskligere å endre på hvordan UIet ser ut, men det blir helt feil å si at brukervennligheten går ut over ting som funksjonalitet og mangfold av programvare. Jeg vet ikke helt hva du mener med faste løsninger, men det finnes da en massevis av alternativ programvare til det som følger med en ny Mac. Jeg har for eksempel aldri brukt iPhoto, men foretrekker Aperture. Jeg har alldri brukt TextEdit, siden jeg foretrekker TextMate. Kan sikkert skrive en middels lang norskstil om det, men er neppe nødvendig. Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har en bærbar Apple med OS X 10.4 (Tiger), og mener det er en myte at Apple-maskiner er så brukervennlige. Tvert imot er min personlige opplevelse det stikk motsatte. Et eksempel: dokumentasjonen i iTunes beskriver noen ting som gjelder spesielt når det er to maskiner involvert. Det som ikke fortelles, er at dette også gjelder når det er flere enn en bruker på samme maskin. Her er det et åpent hull som brukere kan snuble i. Det skjedde meg, og DRM-systemet har gjort at jeg ikke får tak i musikken som jeg har kjøpt (etter å ha fått et gavekort til jul - jeg hadde aldri kjøpt slikt for egne penger). Jeg får heller ikke lov å brenne ut på CD, fordi iTunes ikke kan verifisere at jeg eier musikken. Support har klødd seg i hodet med denne saken siden jul i fjor... Vel, dette var off-topic, men jeg ønsket bare å avlive myten om at Apple er så brukervennlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Tja, begrunnelsen til MSI er at brukerene ikke orker å "lære" seg et nytt OS, og derfor velger å levere tilbake maskinen. De sier ingenting om kvalitet eller annet, så hvorfor ikke... OSX er jo ikke særlig anderledes enn andre Linux/BSD OS i forhold til Windows, annet at det ser penere ut da enn mange KDE/Gnome out-of-the-box themes. Statestikken på tilbakeleverte apple-maskiner grunnet at de ikke har windows bør da være lav. Prisen på Apple maskiner er da såpass høy at folk bør ha vurdert nøye om de trenger en mac før de kjøper.. eller ? Men jeg er litt uenig i at OSX stiller i samme kategori som BSD/Linux ift. Windows. OSX er den rake motsetningen til spesielt Linux baserte systemer. OSX har hovedfokus på brukervennlighet og går langt i å la brukervennlighet gå ut over andre ting, for eksempel funksjonalitet,tilpasning og mangfold av programvare, for ikke å si låse brukeren fast til oppsatte løsninger. Hvor Linux etter min oppfatning har gjort det motsatte med å sette funksjonalitet og tilpasning som hovedfokus fremfor brukervennlighet (selv om dette har komt seg en del de siste åra). Det er da ikke mye man kan gjøre i Linux som ikke funker i OSX. Det er kanskje litt vanskligere å endre på hvordan UIet ser ut, men det blir helt feil å si at brukervennligheten går ut over ting som funksjonalitet og mangfold av programvare. Jeg vet ikke helt hva du mener med faste løsninger, men det finnes da en massevis av alternativ programvare til det som følger med en ny Mac. Jeg har for eksempel aldri brukt iPhoto, men foretrekker Aperture. Jeg har alldri brukt TextEdit, siden jeg foretrekker TextMate. Kan sikkert skrive en middels lang norskstil om det, men er neppe nødvendig. Det er helt riktig som du sier. Du kan vel i utgangspunktet gjøre like mye med OSX som med en hvilken som helst Linux distribusjon, i motsetning til hva mange tror. Det jeg mente var at OSX er lagt opp til at man i mye større grad skal bruke de integrerte løsningene (f.eks iWeb som kun laster opp til Apple's distribusjonsløsning?). Selv bruker jeg også mange 3.parts programmer, Lightroom, Photoshop, Quicksilver mm. Så mulighetene er de samme i bunnen, men fokuset et forsjellig. Hvor mange ganger bruker man faktisk terminalen i OSX f.eks ? Jeg har hatt den oppe et par ganger for å se at det går ann å skrive inn kommandoer som vanlig, men har rett og slett ikke brukt den i det hele tatt etter det. Og hvor mye bruker man ikke terminalen i Linux ? (Antakeligvis for at det noen ganger i Linux er lettere å bruke terminalen enn hva GUI er lagt opp til, men you get my point. Reinstallering av OSX og Liunx, med alle 3.parts programvare som jeg trenger er to helt forsjellige opplevelser etter mine erfaringer ihvertfall.. også når det kommer til bruk) Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Vel, dette var off-topic, men jeg ønsket bare å avlive myten om at Apple er så brukervennlig. Samt myten om at "DRM- helvete" er et Microsoft problem. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvor mange ganger bruker man faktisk terminalen i OSX f.eks ? Jeg har hatt den oppe et par ganger for å se at det går ann å skrive inn kommandoer som vanlig, men har rett og slett ikke brukt den i det hele tatt etter det.Og hvor mye bruker man ikke terminalen i Linux ? (Antakeligvis for at det noen ganger i Linux er lettere å bruke terminalen enn hva GUI er lagt opp til, men you get my point. Reinstallering av OSX og Liunx, med alle 3.parts programvare som jeg trenger er to helt forsjellige opplevelser etter mine erfaringer ihvertfall.. også når det kommer til bruk) Vel, du kan jo prøve å merge to mapper i OSX uten å bruke terminalen. Det går ikke... I de fleste (ihvertfall alle jeg har vært borte i) Linux distroer med Gnome/KDE gjør man dette med enkel drag'n drop. ...som i Windows. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Tror dessverre det bare er et spørsmål om tid før alle minibærbare leveres med Vista. Lenke til kommentar
modin Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg tror faktisk de fleste Windows brukere vil bli overasket over hvor lite de hadde savnet om de hadde gått over til OS X. De aller fleste store populære 3. parts programmer finnes i like gode versjoner til OS X som windows, i tillegg har OS X et veldig stort miljø med amatører som lager små kjekke programmer som man ikke finner tilsvarende til i Windows miljøet. Sånn sett kan det nesten sies at OS X har et annerledes, men faktisk minst like tilfredstillende tilbud når det kommer til 3. partsprogrammer. Alle de store programmene til lyd, video og bilde finnes selvsagt, det samme gjelder MS Office, det finnes like mange weblesere som til windows, vi har ikke ikke Chrome, men har Omni Web i stede, Skype og IM klienter er tilgjengelig, i tillegg til en rekke artige små programmer. Som skyldes at det er langt enklere for amatører og lage programmer til OS X hvor apple legger ut developer toolkit til alle som vil ha det gratis, i tillegg til masse ekstra hjelp og guider til ADC medlemmer et medlemskap som er temmelig billig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvor mange ganger bruker man faktisk terminalen i OSX f.eks ? Jeg har hatt den oppe et par ganger for å se at det går ann å skrive inn kommandoer som vanlig, men har rett og slett ikke brukt den i det hele tatt etter det.Og hvor mye bruker man ikke terminalen i Linux ? (Antakeligvis for at det noen ganger i Linux er lettere å bruke terminalen enn hva GUI er lagt opp til, men you get my point. Reinstallering av OSX og Liunx, med alle 3.parts programvare som jeg trenger er to helt forsjellige opplevelser etter mine erfaringer ihvertfall.. også når det kommer til bruk) Vel, du kan jo prøve å merge to mapper i OSX uten å bruke terminalen. Det går ikke... I de fleste (ihvertfall alle jeg har vært borte i) Linux distroer med Gnome/KDE gjør man dette med enkel drag'n drop. ...som i Windows. Joda, du kommer nok sikkert borti noen tilfeller hvis du bare vil.. jeg har ihvertfall ikke hatt noen problemer enda som gjør at jeg må bruke terminalen. Det kommer isåfall ikke til å bli et overveldene stort antall ganger jeg får behovet.. Hva mener du med "merge" mapper egentlig ? Hadde vært artig å se om OSX kjørte på disse maskinene.. men OT: er enig i at det er litt slett arbeid detta ja, om maskinen ikke fungerer som den skal fra leverandør. Det skaper jo ikke akkurat den store utbredelsen som Linux leiren antakelig hadde håpet på.. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Så kort oppsummert etter å ha lest en del innlegg her er hverken Windows, Linux eller Mac særlig brukervennlige Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 OS X er vel strengt tatt ennå mer følsomt på hardware enn Linux, så tja. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Så kort oppsummert etter å ha lest en del innlegg her er hverken Windows, Linux eller Mac særlig brukervennlige Riktig. Definisjonen på noe brukervennlig, er vel noe man klarer å bruke, uten bruksanvisning. Et intuitivt grensesnitt, altså. Ingen operativsystemene er der, enda. Usability er forøvrig ganske interessant, ikke bare i den digitale verden. Endret 7. oktober 2008 av meastp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå