Gå til innhold

Minibærbar opplever motvind

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sånn går det når man baserer seg på halv-ferdig og udugelig OS. Selv om den kan funke for Linux-gjengen, men vil vise sin sanne dugelighet når den kommer ut til massene, mener jeg.

Sånn går det når man ikke leser tidligere poster (blant annet Del sin). Problemet er ikke OpenSuse, men at MSI ikke har satt den opp med skikkelige konfigurerte drivere eller valgt løsninger som har gode drivere. Nå er det ikke særlig mange drivere til trådløst nett eller webcam som leveres med en ren XP heller, så uten skikkelig jobb fra maskinprodusenten tror jeg man hadde slitt grundig her også. Så eneste grunnen til at få folk opplever få problemer her er at produsenten har installert drivere, ikke modenheten til XP.

Jeg har i alle fall ikke unngått å måtte installere drivere på XP. Vista holder jeg meg av kjente grunner langt unna.

Ellers har ikke Acer, Asus eller Dell noen av disse problemene så vidt meg bekjent, men så har de også gjort en skikkelig jobb på driversida. Dvs. Asus har hatt noen WPA2 problemer.

Personlig har jeg installert OpenSuse på 6 - 7 maskiner etter at versjon 11 kom ut. Driverproblematikken har vært minimal med unntak av Webcam.

Lenke til kommentar

Jeg støtter Bolson i at det er MSI sin skyld at de har valgt dårlig støttede komponenter. I tillegg er distrovalget kanskje ikke det beste heller. Det er vel ikke OpenSuse de bruker heller, men SUSE Enterprise Desktop 10. Fordelen med denne er at den har kommersiell support, men den er også eldre og således mer utdatert enn OpenSUSE. Selv kjører jeg derimot OpenSUSE 11 på flere PCer som jeg er svært fornøyd med :)

Men mulig at Ubuntu likevel hadde vært et bedre valg for den gemene hop. Ubuntu netbook remix?

Ellers er ikke alt bare fryd og gammen i MS-leiren heller. F.eks. må man installere en 7 år gammel Windows-versjon på disse maskinene - et OS Microsoft for lengst har ønsket å skrote. Vista er ubrukelig pga ekstrem bloat.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Nettopp, takk for oppklaringen Bolson og Langbein. Dere påpeker på kjernen og roten til hele Linux-kaoset. Det finnes mange "halvferdige" distro her og der.

Mangelen på en ferdig og endelig pakke har nødt til å føre til kaos, både for produsenter som MSI, DEL, osv ... og ikke minst sluttbrukere.

Folk bør kunne basere seg på en slutt versjon (ferdig versjon). Akkurat som det finnes bare en Windows Vista ultimate 64bit, som vil funke det samme overalt!

Linux-gjengen klarer å følge med og finne oppdateringer/ny distro osv ... , men folk flest hvrken klarer eller gidder å jakte på distro.

Halvferdig er stikkordet for Linux-kaoset!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Sam_Oslo: Mener du at Windows XP uten drivere manuelt lagt inn av produsenten ville gitt en mindre halvferdig brukeropplevelse?

Nei, her virker det rett og slett som at MSI har driti på draget synes jeg. Kanskje de ikke sitter på den riktige kompetansen, men slengte seg på Linux-netbook bølgen alikevel?

EDIT: det er klart at det finnes mye halvferdig innen Linux, mottoet til OSS prosjekter er somoftest: "release early, release often", og det aller meste er i kontinuerlig forbedring. Men det betyr ikke at det ikke finnes ferdig og stabile løsninger som produsenter/sluttbruker kan velge.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Helt klart at MSI har gjort en elendig jobb her og det er jo litt trist siden drivermangel på en Linux OEM leveranse blåses opp mens det er en ikke-sak om det hadde vært MS.

"Hva? har ikke Vista skikkelig driver for 8800GTX, tja det kommer vel snart"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sam_Oslo: Mener du at Windows XP uten drivere manuelt lagt inn av produsenten ville gitt en mindre halvferdig brukeropplevelse?

Nei, her virker det rett og slett som at MSI har driti på draget synes jeg. Kanskje de ikke sitter på den riktige kompetansen, men slengte seg på Linux-netbook bølgen alikevel?

EDIT: det er klart at det finnes mye halvferdig innen Linux, mottoet til OSS prosjekter er somoftest: "release early, release often", og det aller meste er i kontinuerlig forbedring. Men det betyr ikke at det ikke finnes ferdig og stabile løsninger som produsenter/sluttbruker kan velge.

Du sier at "MSI har driti på draget synes jeg. Kanskje de ikke sitter på den riktige kompetansen". Hvordan kan du forvente at mannen på gata kan følge med dette kaoset da?

Hadde det ikke vært mye bedre med en ferdig og idiot-proff pakke?

Lenke til kommentar

Her er MSI selv skyld i returer, når de ikke klarer å velge en distro som støtter hardwaren de selger! De har helt klart prøvd å spare penger på å stappe i det første og beste i håp om at det funket.

De som har prøvd andre distoer sier at det fungerer kjempefint med f.eks. ubuntu netbook remix.

Eksempel på at de ikke har prøvd systemet skikkelig er at det ikke går an å oppdatere systemet på en enkel måte. Custom-pakker som ødelegger dependency-systemet osv.

Skulle likt å sett de andre selskapenes tall, for her tror jeg det er MSI selv som er årsaken, og ikke bare "ukjent" OS.

Lenke til kommentar
Du sier at "MSI har driti på draget synes jeg. Kanskje de ikke sitter på den riktige kompetansen". Hvordan kan du forvente at mannen på gata kan følge med dette kaoset da?

Hvis MSI og andre produsenter gjør jobben sin, så trenger jo ikke mannen i gata å bekymre seg over distrovalg og driverproblematikk!

Og vi burde kunne forvente såpass kompetanse fra store produsenter. Men her er det nok hastverk og lastverk. Alle vil være med å ta en del av netbook-kaka uten at de nødvendigvis har laget gjennomtenkte løsninger.

Mannen i gata installerer ikke Windows selv heller - alt kommer fiks ferdig installert med alle nødvendige drivere fra produsent ;)

Nå vet jeg ikke hva en "idiot-proff" er, og det høres litt selvmotsigende ut. Men uansett finnes det gode distroer der ute.

Sigmund_Freud kommer med et godt eksempel på folk som kjøper Asus Eee men bytter ut Xandros med en "skikkelig" distro. Mer skal ikke til! Bare synd ikke produsenten gjorde dette i utgangspunktet.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg forventer ikke at "mannen på gata" skal følge med på noe som helst av drivere, verken i Windows, OSX, Linux eller hva det nå skulle være. Når du får en maskin med et OS preinnstalert skal ting fungere uten at du må sette det opp selv. Og det ansvaret er det produsenten av datamaskinen som sitter med, og man må kunne forvente at de har kompetansen til å kunne velge riktig software og hardware.

EDIT: dersom du mener det er behov for en "ferdig og idiotproff" Linux distro, så kan du vel bare sy sammen din egen? Hvis det er så nødvendig og savnet som du sier, så bør det være masse cash og tjene der ;)

EDIT2: personlig er jeg ikke spesielt imponert over noen av produsentenes Linux-innsats. Halvhjertet vil jeg nesten kalle det. Mulig Dell + Ubuntu kommer inn og rydder opp litt.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

@Sam_Oslo:

Ser at du har lyst til å være troll i dag. Jeg skal faktisk bite på, og det grundig.

Først skal du svare på et spørmål?

* Hvor stor prosent av mulige trådløse nettverkskort og/eller webkameraer har driverne med på en Vista CD kjøpt hvor som helst, det må gjerne være Ultimate for min del.

* Hvor stor prosent av bærbare PC-er på markedet kan jeg gjøre en installasjon av Vista (standard Vista DVD, ikke en spesialpreparert fra produsenten av maskinen) på uten å måtte laste ned og installere en eller flere drivere separat.

Dersom du kan dokumentere slik at det ikke er tvil om at jeg kan gjøre dette på minst 80 % av mulige trådløse nettverkskort, webkameraer og bærbare datamaskiner som har vært i salg de 2 siste årene og er i salg skal jeg faktisk innrømme at Vista er modent.

Ellers så hadde vel neppe Vista latt seg installere på disse maskinene i det hele.

Realiteten er vel heller at hadde ikke produsentene av bærbare/ferdigmaskiner gjort en skikkelig jobb med å legge inn nødvendige drivere (både Vista og XP), så hadde de fleste brukere hatt passelig med problemer med å få maskinene til å virke som ønsket. Ser stadig hvilke problemer vanlige PC-brukere som av en eller annen grunn må reinstallere Vista eller XP på en bærbar har, om de ikke har recovery CD/DVD/partisjon. Det er ofte helt umulig for en vanlig bruker.

En ferdigkonfigurert maskin er ikke bedre enn den jobben produsenten har gjort med å velge rett hardware, drivere og konfigurere disse. Dette gjelder uansett OS, og distro. Ellers kan man si at MSI har valgt en distro med eldre kjerne, kan sammenlignes med XP kontra XP SP3. Klart det er mulighet for større problemer på en 4 - 5 år gammel kjerne enn på en distro med nyeste kjerne og det kreves at det gjøres en skikkelig jobb hos produsenten.

Lenke til kommentar

MSI er en av største innenfor industrien, og har klart å levere masse rart gjennom årene, jo. Hvis de kan bomme så grovt, hvem kan klare det da?.

Kanskje man bør heller innrømme at "release early, release often"-filosofien, fungerer ikke for et OS som er beregnet for massene. Kanskje man bør heller ha en "ferdig Linux versjon" som vil gjelde og fungere det samme overalt, inntil en "servise pack" kommer om 1 eler 2 år. Men dette vil kanskje undergrave hele underlaget for Linux-filosofien?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

De fleste som svarer her er vant med Linux og er kanskje ikke helt kjent med det du henviser til. Selv hadde jeg noe problemer med Linux når jeg gikk over for noen år siden, men nå går det meste knertefritt.

Fra hva jeg har sett så finnes det en del nokså idiot-proffe Linux-distroer. På noen måter er faktisk Linux enklere enn Windows, og Windows er heller ikke en idiot-proff pakke.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
*mortal combat kommentator* round two! fight!

(jepp, fullstendig offtopic, men jeg kunne ikke dy meg :p)

Vi never stop without putting up a good fight! :p

Men Linux-entusiaster bør ikke oppfatte mine kommentarer som et angrep, og som ofte komme i offensiven, igjen. Man bør høste erfaringer og lære av virkeligheten og prøve å rette feilene.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
MSI er en av største innenfor industrien, og har klart å levere masse rart gjennom årene, jo. Hvis de kan bomme så grovt, hvem kan klare det da?.

Asus EEE med Xandros og Acer Aspire One med Linpus har jo klart det? ;)

Kanskje man bør heller innrømme at "release early, release often"-filosofien, fungerer ikke for et OS som er beregnet for massene. Kanskje man bør heller ha en "ferdig Linux versjon" som vil gjelde og fungere det samme overalt, inntil en "servise pack" kommer om 1 eler 2 år. Men dette vil kanskje undergrave hele underlaget for Linux-filosofien?

Det var da en kjapp konklusjon på et meget tynt grunnlag? Med mindre du har noe mer dokumentasjon en akkurat denne saken da? Forøvrig er det ikke noe i veien for å ha en form for stabil Linux distro, det finnes allerede distroer som har minst 3 år levetid. Og nylanserte Suse Enterprise Server 11 har 7 års garantert support.

Det som definitivt ville vært et brudd mot "Linux-filosofien" (i den grad det finnes en) er dersom en eller et fåtall organisasjoner skulle bestemt hvordan alle distroene skulle oppført seg. NINJAEDIT: men en enkelt distro kunne fint hatt en modell slik du beskriver hvis de ønsket det

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jeg har også en mistanke om at folk kjøper linuxversjonen i god tro om at "DENNE gangen er det virkelig sant... linux som er så enkelt at selv mor kan klare det". Men blir NOK EN GANG skuffet over:

1: Det finnes fortsatt få programmer for linux som er en _god erstattning_ for programmene de brukte i windows (ALTERNATIVER blir noe annet....blir litt som med medisin alternativ medisin er bra bare du TROR NOK).

2: Windows -og Linuxcampene snakker fortsatt ikke samme språk. Når en linuxforkjemper argumenterer for at det er "brukervennlig" menes som regel EGENTLIG "mindre vanskelig enn det var for 10 år siden, men har fortsatt en lang vei å gå", og at sannheten er at det ikke er så enkelt at selv mor kan klare det.

(for å ta linuxcampen i forsvar så betyr "windowsbrukervennlig" faktisk brukervennlig, MEN du er fastlåst innenfor en stor stygg copyright).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...