Gå til innhold

Stor effektiv forskjell på disse?

fLR

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp bestilt ny maskin. Viser seg at jeg har kjøpt feil RAM til denne. Hadde planlagt å kjøpe disse: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97587

Men kjøpte i stedet disse: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=92492

Det burde være en smal sak å bytte, men er det verdt det? XP-8000 kjører jo på en raskere frekvens, men har dårligere timings. Er forskjellen i det hele tatt merkbar? Prisen er som dere ser ~den samme.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne ut hvor stor tidsforskjell det er på timingen til brikkene gjør du følgende.

1. Finn ut hvor lang tid, målt i sekunder hver brikke bruker på et klokkeslag

1 / Brikkens hastighet.

1 / 1000 = 0.001 - 1000 Hz klokkehastighet gir et tusendels sekund pr. klokkeslag

1 / 800 = 0.00125 - 800 Hz klokkehastighet gir 1.25 tusdendels sekund pr. klokkeslag

2. Finn ut hvor stor den faktiske forsinkelsen er

CL-tall * tid pr. klokkeslag

5 * 0.001 = 0.005 - Denne brikken bruker fem tusendels sekund på å respondere

4 * 0.00125 = 0.005 - Denne brikke bruker også fem tusendels sekund på å respondere.

Så er det bare til å sammenligne. Her er det altså ingen forskjell i responstid. Brikken med 1000 Hz hastighet vil jobbe noe raskere når den først har satt i gang, men dette er en forskjell i hastighet som vil være tilnærmet umerkbar ved daglig bruk. Sansyneligvis vil denne forskjellen kun merkes ved såkalte syntetiske stresstester, eller bench marks.

Konklusjonen fra min side blir dermed at det er minimal forskjell på brikkene. I og med at prisforskjellen står i stil til ytelsesforskjellen her vil jeg si at du med fordel kunne ha valgt den raskeste varianten, men at du ikke har tapt noe på å gjøre som du gjorde. Pass på å kjøre brikken i dual chanal, i alle fall på en intell brikkesett, og husk at det er den tregeste brikken i oppsettet ditt som bestemmer hastigheten alle brikkene jobber ved.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...