obergeru Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Her har du et oppsett som egner seg både til spill og er stillegående: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858 I tillegg vil den gi 7.1 lyd over HDMI via skjermkortet. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) I forhold til valg av Logitech Harmony. Forskjellen ligger stort sett i designet bortsett fra toppmodellene som kan styre radio enheter ( http://www.smarthus.info/ ) i tillegg til IR. Endret 7. oktober 2008 av obergeru Lenke til kommentar
KenChan Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Her har du et oppsett som egner seg både til spill og er stillegående:https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858 I tillegg vil den gi 7.1 lyd over HDMI via skjermkortet. Okei, men om du har muligheten til å oppgradere dette oppsettet med noen kroner, hvilke endringer ville du foretatt deg da? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Du vil ikke få så mye mer ved å bytte til dyrere enheter. Men du kan bytte ut: Harddisk til SSD Sette inn ekstra lydkort Asus Xonar HDAV 1.3 HDMI for bitstream. Lenke til kommentar
KenChan Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 I forhold til valg av Logitech Harmony.Forskjellen ligger stort sett i designet bortsett fra toppmodellene som kan styre radio enheter ( http://www.smarthus.info/ ) i tillegg til IR. er dette en nødvendighet da jeg vil ha muligheten til å styre lys og den slags også ifra kontrollen? Lenke til kommentar
KenChan Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Du vil ikke få så mye mer ved å bytte til dyrere enheter.Men du kan bytte ut: Harddisk til SSD Sette inn ekstra lydkort Asus Xonar HDAV 1.3 HDMI for bitstream. Å? da var da rart..virker så stusselig med en pc til underkanten av 5000 NoK. kan ikke skjønne at det skal gjøre susen liksom. Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Okei, men om du har muligheten til å oppgradere dette oppsettet med noen kroner, hvilke endringer ville du foretatt deg da? Velg annen harddisk. Hvis du ikke trenger stor plass er en SSD disk et godt alternativ, ellers ville jeg unasett valgt en 2,5" disk pga av reduksjon av lyd og vibrasjon. Sørg for at hovedkortet har PWM kontroll av viftene, på den måten justeres rpm bedre etter last. Oppgrader viftene til PWM vifter. I dette kabinettet ligger viftene så nære heatsinken at den kan kjøres passivt. inkludere blu-ray spiller, men for å full effekt av dette må man også ha et lydkort som støtter de nye HD lydformatene (truehd og dts-ma) som feks asus sonar 1.3. Uten lydkortet vil man bare kunne bruke "core" lydsporene som har langt lavere bitrate. EDIT: OBS! det skjermkortet som er listet som et alternativ der (HIS Radeon HD 4650) har en heatpipe kjøler som går på yttersiden av grafikkortet. Dette kan by på store problemer i det kabinettet da det er veldig liten klaring mellom festet av kortene og topplokket av kabinettet. Endret 7. oktober 2008 av Locklear Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Vedrørende oppsettet til oberguru. Jeg ville ha gått ned på CPU og opp på skjermkort. HD 4670 er et bedre alternativ, med unntak av at det ikke er vifeløst. Og med unntak av dekoding (dvs lage filmer, konvertere formater etc), så er en E7200 faktisk bra nok i massevis (trolig også E5200, som er meget bra til prisen, 600 kr). Men går man ned til E8400 har man omtrent spart inn prisforskjellen mellom HD 4650 og HD 4670. @KenChan: Prisene på minne, CPU og skjermkort har gått så radikalt ned de siste årene at man får meget bra oppsett i sjiktet 4 000 - 6 000 kr. Endret 7. oktober 2008 av Bolson Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 @Bolson: Jeg har ikke funnet noen HD4670 kort med HDMI utgang, bortsett fra Asus. Dette kortet støyer mye. Både intel c2d e8400 og e8500 vil gjøre samme nytten, men synes prisforskjellen var såpass lav. Satt inn denne prosessoren i forhold til at han ønsket å spille. e7200 er mer enn bra nok til avspilling av blueray med ATI skjermkortet. Lenke til kommentar
KenChan Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Igjen, setter stor pris på engasjementet. men det hele er temmelig gresk. Men med dette oppsettet kan jeg altså nærmest smokke i Crysis og peise i vei? prøvde og finne litt ut av de oppgraderingene dere snakket om men eneste jeg fant ut var at SSD var dyrt som juling kontra andre harddisker og med veldig begrenset kapasitet. Lenke til kommentar
KenChan Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 er det å kjøre OS på en SSD og ha en 2,5" til andre ting en god ide eller sa jeg noe helt latterlig nå? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 er det å kjøre OS på en SSD og ha en 2,5" til andre ting en god ide eller sa jeg noe helt latterlig nå? Det er en god tanke. SSDen er jo helt støyfri og utvikler lite varme. Jeg ville gått for en liten og kjapp SSD til OS, og satt opp NAS et annet sted i huset. Man kan jo også sette opp en gammel PC som NAS-server med f.eks. et linuxbasert OS som gjør jobben. Disse finnes det flust av. Du må også huske å innberegne prisen for windows vista i en eventuell handel, det drar på med ca en tusenlapp. For det er vel ingen her inne som "bare laster det ned fra nettet", vel? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Men med dette oppsettet kan jeg altså nærmest smokke i Crysis og peise i vei? For å spille Crysis med beste grafikk trenger du nok et raskere grafikkort. Men med å sette inn et raskere grafikkort genererer pcen mer varme/støy. HD4650 er et kompromiss mellom ytelse og varmeutvikling, og egner seg bra i en stuepc. Ønsker du beste grafikk i de nyeste spillene trenger du HD4870x2, men da blir ikke pcen lenger stillegående. Edit: Med dette HD4870x2 trenger du også nytt kabinett, ny strømforsyning osv. Endret 7. oktober 2008 av obergeru Lenke til kommentar
anordne Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) 4670 skulle kunne dra crysis riktignok på lav oppløsning og lavt detalj nivå. Finnes (eller har værtfall gjort det) 8800GT som har vært vifteløst. Jeg har selv en quad på 2.9 og 8800gt i ett antec fusion kabinett i en veggseksjon med veldig liten plass, og det går faktisk veldig bra, riktignok idler jeg på 60C, men kan flotte spille crysis i timevis om jeg vil det, har skjedd maskinen har slått seg av, men det er bare ett fåtall ganger og vet ikke om det har vært varme som har vært problemet engang. Kjører nå både prime med 4 kjerner og occt uten problemer. Endret 7. oktober 2008 av anordne Lenke til kommentar
KenChan Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 okei men jeg vil ha en pc med litt futt i som sagt. går det an og bare gå for en brukenes gaming pc da? og så legge til det nødvendige ekstrautstyret som trengs for og ha en godt fungerende "htpc"? Lenke til kommentar
anordne Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) altså fenomenetet HTPC er bare en helt vanlig pc, somregel med ett tvkort, beregnet for å gli inn i stuen, altså lavere støynivå og litt stiligere desgin, og programvare beregnet for fjernkontroll på storskjerm. Støy nivået på pcer i dag er godt vesentlig ned de siste årene pga bedre teknologi. Så viss du velger enn helt grei gamer pc så kan du enkelt gjøre den om til ett mediacenter/stuepc/htpc. Men kraftige gamer pcene er ikke støynivå satt i noe særlig fokus så der bruker man gjerne kraftige skjermkort og kraftige strømkrevende cpuer som igjen utvikler mye varme. Men velger du fornuftig får du knall maskin til 6-7 tusen kr. Her har jeg satt opp ett litt mer fornufitg oppsett i forhold til pris. Skikkelig kraftig og drar alt av spill med god grafikk. Kan være vel så greit å velge 8400 så sparer du 500 kr til, vil gi bedre spill ytelse med høyere klokkefrekvens. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=84291 Endret 7. oktober 2008 av anordne Lenke til kommentar
KenChan Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) altså fenomenetet HTPC er bare en helt vanlig pc, somregel med ett tvkort, beregnet for å gli inn i stuen, altså lavere støynivå og litt stiligere desgin, og programvare beregnet for fjernkontroll på storskjerm. Støy nivået på pcer i dag er godt vesentlig ned de siste årene pga bedre teknologi. Så viss du velger enn helt grei gamer pc så kan du enkelt gjøre den om til ett mediacenter/stuepc/htpc. Men kraftige gamer pcene er ikke støynivå satt i noe særlig fokus så der bruker man gjerne kraftige skjermkort og kraftige strømkrevende cpuer som igjen utvikler mye varme. Men velger du fornuftig får du knall maskin til 6-7 tusen kr. Her har jeg satt opp ett litt mer fornufitg oppsett i forhold til pris. Skikkelig kraftig og drar alt av spill med god grafikk. Kan være vel så greit å velge 8400 så sparer du 500 kr til, vil gi bedre spill ytelse med høyere klokkefrekvens. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=84291 se her ja nå begynner vi å snakke. hvordan er det med TVkort og greier, og er det HDMI utgang og kan kjøre på full oppløsning slik det ble nevnt i denne tråden? alt er god gang fiskestang? da tar jeg gjerne dette som et utgangspunkt men folk må gjerne kommentere og diskutere alternativer som potensielt kan gjøres for og peake det hele litt til. Edit: forresten ser kabinettet er sølv, vil gjerne ha et svart et, og cd rommet er ikke blueray. det må også endres tror jeg da det spørs om jeg vil ha en ekstern blueray spiller til tross for at jeg har blitt anbefalt og ikke spille ifra pcen. med mindre det er store innvendinger på dette. Endret 7. oktober 2008 av KenChan Lenke til kommentar
anordne Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 TVkort er jeg veldig usikker på i forhold til hvordan lyse sender sine signaler, kanskje du skal høre med de hvilken utstyr som anbefales. https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=hits+DESC her er en masse forskjellige stilige kabinetter bare å velge, noen følger med psu noen ikke, bare å velge. Blueray spiller koster vel rundt 800 kr feks denne : https://prisguiden.no/product.php?product_id=86556 Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 4 kjerners prosessor er overdimensjonert og for lavt klokket. For lavt klokket da en del av codecene ikke er multithreadet, og overdimensjonert i forhold til varmeutvikling. Intel c2d e8400/e8500 er også raskere i mange spill. Det finnes per i dag ingen løsning for LYSE: http://avforum.no/forum/generell-htpc/6188...ygger-htpc.html Lyse (IPTV) - Gjennom "Internet" 1. Transport -> IPTV/Multicast - RJ45 2. Tilgjengelige kort for PC -> Teoretisk alle nettverks kort. 3. Kryptering -> ??? Misstenker Conax/NDS 4. Cam tilgjengelig -> Kun STB uten SmartKort. (?) 5. Softcam support -> ??? 6. HD kanaler -> Ja 7. Codec SD -> Mpeg-2 (DVB wrappa i DVB stream) 8. HD codec (Video/Lyd) -> ???/??? 9. Lockin/Paring imot kort -> ??? 10. Workaround for paring mulig -> ??? 11. EPG i datastrøm -> ??? (xml ?) Egnet som kilde til HTPC: (*0000) Kun STB finnes. Bortkastede penger i utgangspunktet. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Nja, vil ikke si 4 kjerners er veldig dumt for htpc, spørs jo selvfølgelig bruk, men htpc er jo en maskin som brukes til media, kanskje mye utpakking av filer, konvertering av video osv. Er vel først og fremst spill en to kjerners med høyere frekvens gjør en noe bedre jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå