Gå til innhold

Hjelp til HTPC

Anbefalte innlegg

Kopierer denne ifra en annen del av forumet siden det er her den passer (ikke den HTPC delen av forumet) og det opprinnelig var min post den andre også. (Fikk hjelp av en kompis til og poste den) Så admin må gjerne slette den eldste posten.

Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til og mekke en HTPC.

Foreløpig er planen og koble maskinen opp til dette utstyret:

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?pa...198&id=1298

http://www.netonnet.no/?iid=no117059

Jeg vil ha en brukenes pc til en ca. makspris på 10.000

Er ikke krise om den koster noe mindre men tror ikke jeg vil gå over.

Jeg vil gjerne ha en maskin som kan brukes til: tv titting, surfing, film og det hadde vært fint om det er muligheter for og spille på den. (gjerne nyere spill om dette er mulig med tanke på prisen, har en fjern tanke om Diablo 3)

Ting som lite støy ser jeg helst at prioriteres ettersom den skal stå i tv seksjonen i stuen. og alle de nødvedige innganger for oppkobling må selvfølgerlig være til stede.

Har jeg glemt noe så påpek gjerne det.

Hadde vært fint om dere med peiling haddet hatt gidda og henvist til gode alternativer eller selv utarbeidet forslag.

på forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det som du ikke nevner noe om her, er hvilke type TV signaler du har i dag.

Er ofte dette punktet som er vanskeligst å få til greit på en HTPC, det meste annet er greit.

Det enkleste er vanligvis om man har kabelTV, da kan man bruke et vanlig TV kort og få til en grei løsning.

Har man parabol eller slik det blir mere av i dag RiksTV er det straks mye mere styr å få det til.

Valg av programvare er også en sak som krever omtanke. Mye å velge mellom, og der ett program gjerne er bra på musikk og film, kan det være dårlig på TV, eller motsatt.

Kan sikkert hjelpe deg å sette opp forslag til hardware på det du trenger, men fint om du spesifiserer litt mere hva du vil kunne gjøre, og hvordan du vil styre/bruke maskinen.

Hvilke typer film/musikk ønsker du å spille, styring med trådløst tastatur/mus eller fjernkontroll osv...

Anbefaler deg også å lese litt på AV Forumder det er mange flinke på dette området.

Nettulf

Lenke til kommentar

Det er lyse kabel og bredbånd i leiligheten.

Hva vil du/dere anbefale av programvare/oppsett o.l. til bruk og styring? som sagt, megagrønnskolling på alt dette her.

Tror ikke jeg har stor behovet for akkurat type medicaenter programvare. Har vel egentlig foreløpig bare en tanke om og kunne switche over ifra TV til desktop eller noe sånt og velge aktivitet ut der ifra, med mindre dette er veldig fy fy. har planer om og lage et chill out lounge system som innebærer musikk og lys og greier som aktiviseres simultant ved så få tastetrykk som mulig.

når det gjelder tastatur og mus tenkte jeg gjerne gå for:

https://prisguiden.no/product.php?productId=53796

https://prisguiden.no/product.php?productId=43401 eller https://prisguiden.no/product.php?productId=77266

og denne til og styre alt https://prisguiden.no/product.php?product_id=88236

har lest litt men blir ikke så mye klokere av og gå igjennom en del av trådene.

kom gjerne med forslag og grunnlag for valg om hvordan dere selv hadde gjort det. og om dere ville endret på eventuelt utstyr.

Lenke til kommentar

Vi kan prøve å starte et sted, og som nettulf skriver, noe er kurant og noe er mer problematisk. Og så får vi ta noen forutsetninger.

For det første har du egentlig det du trenger for å spille musikk og se på film gjennom det andre du vil/har kjøpt deg. Men jeg kan ikke si at beskrivelsen på det Bose systemet var omfattende nok til at jeg har fått med meg om det er DVD/Blue-Ray spiller i det. Men er det det må man tenke over hva "HTPC" egentlig skal gjøre.

F.eks.

* Spille spill på stor skjerm med

* Lagre musikk på, slik at man slipper å skifte CD-er.

* Lagre film/DVD er på for lett tilgang til disse.

* Ta opp TV-program

* Mulighet for streaming av TV/video

* Nettradio.

* Annet.

Dette har stor betydning for hva som vil være den gode løsningen, og spennvidden i alternativer er altfor stor til å gi enkle svar.

Egentlig skapte jeg vel bare forvirring nå, som jeg da kan prøve å gjøre ennå litt verre. Og da med noen erfaringer jeg har gjort meg.

* Lagring i større omfang bør ikke skje i HTPC-en. Filmer/musikk bør helst lagres på en ren server. Det har både med kapasitet å gjøre, samt mer fleksibel tilgang. Jeg har ikke det i dag, men kommer til å flytte de ca 1 TB i HTPC-en til server når oppgradering gjøres.

* Dersom avspilling av musikk/film skal skje fra slik server er det andre løsninger som kan være vel så bra som en HTPC.

Så du ser at det er et område som krever litt kravspec før man egentlig begynner å plukke ut deler.

Men som en start, her er et oppsett jeg laget for en tid siden. Ikke det jeg selv har, der har jeg en gammel P4.

Når det gjelder bruk og styring, da er vi virkelig inne på entusiastenes område og noe som faktisk krever en god del "knoting" etter min erfaring.

Og selv om jeg har puttet inn litt av hvert i mitt system, i realiteten bruker jeg det bare til to ting (såvidt tre).

1. Musikklytting. All musikken min ligger i flac-format på en server. HTPC-en henter musikken derfra og sender den digitalt til Denon forsterkeren min. Men her kunne jeg like gjerne brukt Squeezebox (har Squeezecenter på server).

2. Se på film på prosjektor. Greit å slippe å lete fram DVD-er når jeg vil se film. Pr dato har jeg ikke flatskjerm, så dette vil nok bli mere brukt når jeg kjøper meg dette.

3. Noen få opptak av programmer.

Lenke til kommentar

Det er bare fint med spørsmål. lærer av det samt sjansen for å få det jeg vil ha øker:)

tenkte i utgangspunktet å ha Blueray brenner i PCen men har forstått at det er heller unødvendig så tenkte gjerne ha blueray spiller med DVD brenner i maskinen istedenfor. BOSE anlegget har ikke DVD spiller og greier. vil ikke betale for en masse tilleggsgreier jeg ikke vil ha i pakken.

Streaming ifra nettet glemte jeg og nevne ja. dette er også viktig at det går godt for seg siden jeg streamer en del fra nettet. Det er vel greit med noenlunde lagringsplass på maskinen selv om man kan ha en ekstern harddisk å lagre musikk, filmer etc på?

som sagt jeg er veldig lite behjelpelig og jeg spør nok veldig defust her men jeg vil ha en pc som best mulig kan brukes til:

spilling, streaming på nett, se film, høre på musikk..ja i det hele tatt..og maksgrensa ligger rundt 10.000NoK

hva ville dere valgt i denne situasjonen med dette utstyret?

Lenke til kommentar

Kan jo være greit med en nas disk, den kan du koble rett i ruter, så alle maskinene i ditt nettverk har tilgang, og du har mulighet til å koble flere disker til denne igjen. Her er en fin løsning : http://www.hardware.no/artikler/romslig_ek...n_lagring/43162

Vet ikke hvordan ytelse er i forhold til en server (kanskje noen andre kan svare på det), men du har mulighet til å sette den opp til FTP så har du tilgang overalt i verden til dine media. Kan være greit å ha ruter med 1000mbit, så blir ikke nettverket noen flaskehals værtfall.

Lenke til kommentar

@KenChan:

Hvilke spill er det som er aktuelle, det er nemlig det som bestemmer hardwaren her. Til alt det andre er mitt forslag i forrige post godt nok om ikke saftig postprossesing skal gjøres.

Det er eller andre muligheter, både AMD og Intel, men særlig i og med at AMD har et brikkesett, 780G, som egner seg utmerket til HTPC, er det brukt.

Lenke til kommentar

Har klasket til å koset meg litt med hvordan jeg ville laget htpc i dag. (har en grei en i dag som synes i profil)

<a href="https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=84235" target="_blank">https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=84235</a>.

Den skulle være meget stillegående og skulle kunne gjøre "alt", men har ikke valgt noe tv kort løsning til den siden jeg ikke er sikker på smarteste måten å kjøre lyse sitt signal mot htpc, vil tro noen på avforum kanskje vet det. Jeg gidder ikke kjøre via mediacenter selv, fordi jeg synes de 5 sekund ekstra det tar å slå på tv da er unødvendig når jeg bare kan trykke på harmonykontrollen(nesten ett must til hjemme elektronikken) så slår den på pvr tuner anlegg og tv, med ett trykk.

HD160Plus_m.jpg

Denne skulle værtfall gjøre nytte, forutsetter at du setter opp nas løsning (har det selv :thumbup: ) evt setter inn en 1,5 tb disk.

Noen synspunkter??

Lykke til videre!

EDIT : mulig du burde velge lydkort, men etter hva jeg har forstått så skal ATI sin lønsing som er på skjermkortet fungerere bra

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Kan jo være greit med en nas disk, den kan du koble rett i ruter, så alle maskinene i ditt nettverk har tilgang, og du har mulighet til å koble flere disker til denne igjen. Her er en fin løsning : http://www.hardware.no/artikler/romslig_ek...n_lagring/43162

Vet ikke hvordan ytelse er i forhold til en server (kanskje noen andre kan svare på det), men du har mulighet til å sette den opp til FTP så har du tilgang overalt i verden til dine media. Kan være greit å ha ruter med 1000mbit, så blir ikke nettverket noen flaskehals værtfall.

Jeg skjønner ikke fordelen med og ha denne formen for lagring kontra en ordinær ekstern harddisk f eks.

please do explain. og dette er dypt vann for meg;)

Lenke til kommentar
@KenChan:

Hvilke spill er det som er aktuelle, det er nemlig det som bestemmer hardwaren her. Til alt det andre er mitt forslag i forrige post godt nok om ikke saftig postprossesing skal gjøres.

Det er eller andre muligheter, både AMD og Intel, men særlig i og med at AMD har et brikkesett, 780G, som egner seg utmerket til HTPC, er det brukt.

Skulle gjerne sagt Crysis på beste oppløsning men det er vel heller undøvendig. har egentlig ikke noen konkrete spill i tankene for øyeblikket foruten at jeg ser virkelig frem til D3 skjønt det kanskje er evig langt frem i tid. Hadde vært fint med en maskin som fikser de fleste spillene på en grei oppløsning. surt om maskinen ikke klarer og behandle Jones på middels oppløsning om du skjønner, men så har jeg ingen planer om å drasse maskinen med på the gathering eller noe for og imponere. igjen jeg er veldig defus og beklager den men er først nå at jeg har fått for meg at jeg vil ha noe som fungerer litt. har hatt samme bærbare i 3 år nå og det har gått i Icewind dale, D2, CS ja du skjønner. ikke akkurat state of the art.

trodde intel var bedre enn AMD men der ser du hva jeg vet.

men om maskinen fungerer fint til spilling vil den ikke også være i stand til å fungere som en grei HTPC? eller er det "enkeltjusteringer" som må til? det må ikke nødvendigvis være en ren "hjemmekino" maskin uten hightower kabinett og den slags. om det blir en typisk stasjonær pc så ja da får det være, men fint om den ikke bråker for mye da den tross alt skal stå under TVen.

Lenke til kommentar

Disker støyer, også lager de varme. Noe som gjør at det blir varmt inni kabinettet og du må kjøre viftene på høyere RPM noe som igjen gjør at det blir enda mer støy.

Vis du har en NAS (Network-attached storage) disk så kobler du denne rett på ruteren din og du slipper alt det som jeg sa over her.

Lenke til kommentar
Har klasket til å koset meg litt med hvordan jeg ville laget htpc i dag. (har en grei en i dag som synes i profil)

<a href="https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=84235" target="_blank">https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=84235</a>.

Den skulle være meget stillegående og skulle kunne gjøre "alt", men har ikke valgt noe tv kort løsning til den siden jeg ikke er sikker på smarteste måten å kjøre lyse sitt signal mot htpc, vil tro noen på avforum kanskje vet det. Jeg gidder ikke kjøre via mediacenter selv, fordi jeg synes de 5 sekund ekstra det tar å slå på tv da er unødvendig når jeg bare kan trykke på harmonykontrollen(nesten ett must til hjemme elektronikken) så slår den på pvr tuner anlegg og tv, med ett trykk.

HD160Plus_m.jpg

Denne skulle værtfall gjøre nytte, forutsetter at du setter opp nas løsning (har det selv :thumbup: ) evt setter inn en 1,5 tb disk.

Noen synspunkter??

Lykke til videre!

EDIT : mulig du burde velge lydkort, men etter hva jeg har forstått så skal ATI sin lønsing som er på skjermkortet fungerere bra

takker for hjelpen med oppsett og greier men jeg klarer nok ikke sette sammen maskinen selv. og den ble litt i overkant av hva jeg hadde håpet og bruke. så var det dette med NAS oppsett og tv kort og ja..i det hele tatt.

som sagt, temmelig ubrukelig på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Disker støyer, også lager de varme. Noe som gjør at det blir varmt inni kabinettet og du må kjøre viftene på høyere RPM noe som igjen gjør at det blir enda mer støy.

Vis du har en NAS (Network-attached storage) disk så kobler du denne rett på ruteren din og du slipper alt det som jeg sa over her.

vel det høres jo veldig fint ut da det må jeg si. og etter prisene på disse produktene å dømme må de jo være litt snop. men vet ikke hvordan det fungerer, hvorfor de ikke lager støy hvordan det skal kobles opp, plassering etc..får ta det for god fisk.

Lenke til kommentar

I fjor vinter bygde jeg en HTPC basert på intel G35 med en E8400 (2,66GHz) CPU og 2GB PC8500 DDR2 i en avart av Antec Fusion kabinettet. Denne kombinasjonen er en av de få som klarer å gi 7.1 PCM lyd ut via HDMI, samt at den har vist seg å være mer en kraftig nok til å spille av 1080p mkv rips via integrert grafikk. Valgt harddisk er en 160GB 1 platers samsung 2,5" som er "softmounted" via klesstrikker for å eliminere vibrasjoner. Viftene er 2*120mm PWM som ennå ikke har gått over 600rpm. Powersupply er en Corsair 520W. Har også et Logitech diNovo bluetooth tastatur og et lcd/ir panel fra silverstone for å kunne bruke fjernkontroll mot et mediacenter software løsning.

Hovedformålet var en HTPC som skulle streame alt fra en sentral server (kan uten problemer også bruke en variant av NAS her), kunne spille av alt av media og samtidig være dønn stille. Eneste som den ikke leverer 100% på er streaming av 1080p mkv filer, og det er rett og slett fordi det trådløse nettet ikke er oppgradert til n-draft ennå så det mangler båndbredde.

I dag ville jeg byttet ut hovedkortet med et intel G45, og hvis spilling skulle gå litt tregt (ikke mitt formål) har hovedkortet pcie x16 spor for inkludering av et valgfritt gtafikkkort.

Intel sine grafikkdrivere har blitt krafig forbedret desiste månedene, og alt utenom 24fps playback (alle har problemer med dette) fungerer som det skal. AMD sitt 780/790 chipset har vistnok store problemer med multikanal lyd over hdmi.

Lenke til kommentar

Den maskinen jeg satt opp er nok overkill for hva som trengs for en HTPC, mange ting du kan redusere på. Bytt ut harddiskene med en vanlig og du sparer 3000 kr, du kan også gå ned på minne og cpu. Det finnes en del alternativer for de som ønsker å kjøpe ferdig htpc, men mitt inntrykk er at de pakker disse full av gammel hardware, for så å selge de ekstremt dyrt. Her er en som er grei , https://prisguiden.no/product.php?productId=87492

men mener du får mer igjen for å velge komponenter selv, netshop er en av butikken som setter den sammen for deg for rundt 700kr (ikke helt sikker på pris).

Når det gjelder NAS høres det nok mye skumlere ut enn det er, du kobler den til ruteren din med en vanlig nettverkskabel, det følger som regel med en cd som skal kjøres på de maskinene som du vil skal se disken og det tar 2 min pr maskin, så dukker det opp en ny harddisk på alle maskinene. Du trenger ikke kjøre cd engang, viss du vet hvordan du setter opp ett enkelt nettverk i windows.

Lenke til kommentar

aaa..dette er som å finne g punktet på ei dame med polvotter og ildtang..

leser, ser på de forskjellige nettbutikkene og prøver å sette opp noe etc. men springer på veggen hver gang.

er jo veldig fint at så mange gidder prøve og hjelpe men gå til sides så dårlig jeg er på dette området.

Lenke til kommentar

Jeg bruker harmony one og er storfornøyd med den. Krever litt innsats for å få den akuratt som man vil ha, spesielt siden softwaret er litt "tungt" å bruke, men sluttresultatet er meget bra. Jeg bruker den til å kontrollere tv, a/v-receiver, htpc, blu-ray spiller og dvd-spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...