Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i stikkontakten

Anbefalte innlegg

Det har du ufattelig rett i  :smile: ! Det er en side av emnet UPS ikke mange vet om....  

Fant ikke helt frem i qoutinga men jeg svarer nå her.

Vel, har du sett et sikringskap som har fått smake lyn?

Du skal ha en god UPS for og beskytte mot slike skader så jeg vil nå påstå at det er mye tryggere og nappe alt ut for en privatbruker enn og håpe på at ingenting skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har du ufattelig rett i  :smile: ! Det er en side av emnet UPS ikke mange vet om....  

Fant ikke helt frem i qoutinga men jeg svarer nå her.

Vel, har du sett et sikringskap som har fått smake lyn?

Du skal ha en god UPS for og beskytte mot slike skader så jeg vil nå påstå at det er mye tryggere og nappe alt ut for en privatbruker enn og håpe på at ingenting skjer.

altså her er det ikke snakk om å beskytte mest mot skade på maskinvare, dette er kanskje litt mer retta motbedrifter, men hvis en mellomstor bedrift har et par servere som sikkert er verdt 50-70000 så vil de ikke få forsikring om de ikke har online ups, dvs. om det blir grilla med så får du forsikring uten så sitter du der med en svidd server i postkassa :lol:

nå sporer vi nok helt av, men hvis man må ha en vanvittig bra ups for å bli noe bedre beskytta så lurer jeg på hvordan store datasentre som feks drifter nettbanker beskytter seg? kobler de inn aggregatet når det er uvær? :-?

Lenke til kommentar
nå sporer vi nok helt av, men hvis man må ha en vanvittig bra ups for å bli noe bedre beskytta så lurer jeg på hvordan store datasentre som feks drifter nettbanker beskytter seg? kobler de inn aggregatet når det er uvær? :-?

Det er nok mer enn en UPS som trengs for og beskytte mot nærkontakt av lyn.

At de går over på alternativ forsyning er ikke umulig, og de har antagelig adskillig mer beskyttelse en UPS.

Lenke til kommentar

Det er nok mer enn en UPS som trengs for og beskytte mot nærkontakt av lyn.

At de går over på alternativ forsyning er ikke umulig, og de har antagelig adskillig mer beskyttelse en UPS.

hehe, nei la oss håpe at ikke BBS sine systemer er beskytta av en ups :D

Lenke til kommentar

Jeg antar de har flere trafostasjoner og flere høyspentlinjer inn i fjellet, kanskje kablene er spesielt beskyttet mot overspenning osv.

Men for en privatbruker som ikke ønsker skader er det nok best og nappe ut pluggen uansett.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe bestemt om hvor store spenninger overspenningsvern og UPS'er tåler før det ryker. Det avhenger av hvilke belastninger det er utsatt for. Eks. En varistor type overspenningsvern er testet for å tåle 10 kA 20 ganger.

På steder med stor industritetthet kan overspenninger være et problem, kan forårsake fysisk skade på tilkoplet utstyr. Hovedkildene til slike forstyrrelser er lynnedslag, inn- og utkopling av motorer, heiser, eller omkoplinger på det omliggende høyspent nettet. I en Online UPS blir strømmen først likerettet før den blir vekselrettet. Vekselretteren forsyner lasten hele tiden og gir optimale spenningsforhold for lasten. Det vil si konstant spenningsnivå og svært lite støy.

Lenke til kommentar

Men for en privatbruker som ikke ønsker skader er det nok best og nappe ut pluggen uansett.

kjedelig når man er på ferie og lynet griller servern :lol:

men men hvis lynet vil ødelegge så klarer det det uansett hva vi gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...