Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp, Windows software raid har krasja

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ved å høyreklikke på volumet, er det eneste valget "slett volum".

Høyreklikk av disker gir meg mulighet for å "reaktivere".

Å reaktivere gir ingen endring noen steder.

Å slette volumet er ingen god ide :p

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Leste at testdisk støtter linux-raid, men det stod ingenting om "windows-raid". Noen som kan bekrefte om det funker?

Her er MBRlist:

_______/ MBRlister version 5.0 \______ Windows 5.1, build 2600
----------------------- Disk 0 MBR -------------- Size 78165360 = 40 GB (37 GiB)
#  Activeflag	Offset  _____Size____________   Type
1  80 = Yes		  63   78140097 =  38154 MiB  07 = Windows NT NTFS
2  00 = No			0		  0 =	  0 MiB  00 = Empty
3  00 = No			0		  0 =	  0 MiB  00 = Empty
4  00 = No			0		  0 =	  0 MiB  00 = Empty
Partition size 78140160. Unallocated 25200 sectors.

----------------------- Disk 1 MBR -------------- Size 488397168 = 250 GB (232 GiB)
1  00 = No		   63  488392002 = 238472 MiB  42 = MS MBR Dynamic Disk
Partition size 488392065. Unallocated 5103 sectors.

----------------------- Disk 2 MBR -------------- Size 488397168 = 250 GB (232 GiB)

#1 BPB sector signature is not 0xaa55. (sector 63)

----------------------- Disk 3 MBR -------------- Size 488397168 = 250 GB (232 GiB)

Endret av Makky
Lenke til kommentar

MBRlist viser bare partisjonstabell (som er OK).

Jeg har ikke greie på RAID 5. Men det blir kanskje vanskelig for tredjepartsverktøy å finne filene, hvis det bare er Windows som vet hvordan blokkene er fordelt på de forskjellige diskene.

Leste om RAID 5 på Wikipedia:

"In the event of a system failure while there are active writes, the parity of a stripe may become inconsistent with the data. If this is not detected and repaired before a disk or block fails, data loss may ensue as incorrect parity will be used to reconstruct the missing block in that stripe. This potential vulnerability is sometimes known as the "write hole". Battery-backed cache and similar techniques are commonly used to reduce the window of opportunity for this to occur."

Software RAID har jo ingen slik cache. Jeg ville ikke brukt RAID uten å ha full backup.

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til verktøy e.l.?

Snakket med et datarekonstruksjons-firma i oslo, de regner at det vil koste mellom 20 og 30 000 :p

Så er litt desperat etter "alternative" løsninger!

Virker jo som om det bare er software feil :(

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Raid-construtor og getdataback fikk åpnet raidet.

Noen som vet om raidet er helt kjørt eller om det går ann å gjenopprette det, slik at det blir "godkjent" igjen?

Alle tips er velkomne!

Får du lest filene med hjelp av Raid-constructor og getdataback? Hvis så ville jeg tatt backup av det du får ut derfra.

Lenke til kommentar

Noen som vet om raidet er helt kjørt eller om det går ann å gjenopprette det, slik at det blir "godkjent" igjen?

Alle tips er velkomne!

Hvorfor ikke hente ut filene med rauid reconstructor, og bygge opp raidet på nytt etter dette?

AtW

Lenke til kommentar

Alle tips er velkomne!

Får du lest filene med hjelp av Raid-constructor og getdataback? Hvis så ville jeg tatt backup av det du får ut derfra.

Raid Reconstructor klarer å lage et "virtuelt image", og jeg får opp innholdet i getdataback.

Men mange av filene virker korrupte.

Når jeg prøvde å mounte det virtuelle imaget i captain nemo, får jeg en feil.

Fikk svar fra Runtime at det tyder på at partisjonen har krasja.

Lenke til kommentar

Prøvde å importere diskene på en annen server 2003-maskin.

Får status slik som på bildet.

Den påstår at ikke alle diskene er koblet til og at data vil bli slettet hvis jeg fortsetter.

Noen som har erfaring med dette?

servertq9.th.jpgthpix.gif

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Prøvde å importere diskene på en annen server 2003-maskin.

Får status slik som på bildet.

Den påstår at ikke alle diskene er koblet til og at data vil bli slettet hvis jeg fortsetter.

Noen som har erfaring med dette?

servertq9.th.jpgthpix.gif

det viktigste ved ett RAID5 krasj er faktisk å ikke "prøve" å få det opp igjen før du har fått ut dataene, kjøp en lisens av filescavenger og kjør ett scan med den, ha en disk med tilstrekkelig plass for alle dataene dine og få lastet dem over.

Jeg hadde ett fysisk krasj på ett raid5 for ett par år siden, mistet 2 disker pga strømfeil.

Med filscavenger fikk jeg ut ca 95% av alle datene i lesbar form, minus mp3 som hadde fått for mange digitale hakk til å være brukbare.

resten hadde jeg backup av. etter dette kjøpte jeg meg ett forholdsvis dyrt RAID kontrollerkort(Areca) som støtter diskroaming og RAID6 pluss en skikkelig UPS.

Dyrebar lærdom...

jeg vet at filescavenger støtter software raid, og hvis du ikke gjør flere forsøk med diskene før du bruker denne programvaren så kan du være heldig... jeg hadde samme opplevelse med getdataback som du hadde, den monterte imagene, men når den kom til rundt 96% så stoppet den med beskjed om at noe var galt i en sektor og ble avsluttet, filscavenger leser kun rådata og setter dette sammen ved hjelp av mba og backup mba og fileheader m.m.

Den leser også fra RAW disk bilder som f.eks de som raid-reconstructor lager...

koster ikke mange kronene for en single lisens heller og du har mulgihet for å kjøre en test, denne åpner bare 16k store filer, men du kan lagre scannet og laste det inn med lisensiert programvare...

ellers kan du leie inn meg, jeg tar 640 kr timen og du betaler kun for første time hvis jeg ikke kan få ut dataene dine... du må stå for nok ledig diskplass... eller ta med maskin med disker til meg... ;-)

JEg anbefaler deg å starte maskinen via en bootcd, f.eks. UBCD4Win eller lignende, filescavanger har en versjon som du får med som kan kjøres fra diskett, cd eller minnepen, og ved å starte fra en cd så vil du ikke på samme måte utsette diskene for mer enn nødvendig I/O.

håper du klarer å få dette til... Husk at RAID ikke er erstatning for backup, kun en "litt" sikrere diskløsning...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

Har sendt inn diskene til gratis analyse og prisoverslag hos Reconsult.

Kan hende ikke prisen er helt på jordet hvis det bare er logisk feil.

Så litt på det programmet, og det henviser til noen feil med raid.

Men ikke akkurat mitt tilfelle :p

Lenke til kommentar
Takk for godt svar!

Har sendt inn diskene til gratis analyse og prisoverslag hos Reconsult.

Kan hende ikke prisen er helt på jordet hvis det bare er logisk feil.

Så litt på det programmet, og det henviser til noen feil med raid.

Men ikke akkurat mitt tilfelle :p

Nei, det finnes mange forskjellige problemer, men hovedpoenget med den programvaren er ikke å bygge opp raidet på nytt, det vil jeg ikke på noen måte anbefale, men å redde ut mest mulig av dataene dine

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...