Laffebaffen Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hei. Mulig jeg poster denne tråden feil, men jeg gjør et forsøk. Hvis jeg skal åpne en port i routeren, som skal brukes til en torrent. Hva er da faren for at skal skje med nettverket/datamaskina? Er jo fullt klar over at det finnes mange virus torrenter ute og går, og er forsiktig i forhold til det. Men hvis jeg åpner en port, hva er det egentlig som skjer? Beklager hvis det er et dumt spørsmål, men har hørt at denne "portåpningen" kan være veldig skadelig for data/ (nettverk). Hva er det egentlig jeg rissikerer hvis jeg åpner en port? Selv om spørsmålet sikkert er dumt, håper jeg noen kan ta seg tid til å svare. Mvh. Laffen Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Dersom du åpner en port så gjør du maskinen din sårbar for angrep mot den tjenesten som lytter på den porten. F.eks dersom uTorrent har et sikkerhetshull kan det hende at en hacker kan få samme rettigheter som det uTorrent kjører på maskinen med. Med de rettighetene kan hackeren utnytte andre hull i systemet for å få enda høyere rettigheter og ta over hele maskinen. Derfor er det viktig å sørge for å holde all programvare oppdatert med nyeste sikkerhetsoppdateringer. Dersom du er urolig for dette så kan det være en ide å kjøre uTorrent i en virtuell maskin som laster ned til pcen din via nettverkshare. På den måten vil en eventuell svakhet i uTorrent begrense seg til den virtuelle maskinen. Selv ville jeg bare peiset på og forwardet porten. Lenke til kommentar
Laffebaffen Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Okey, takker for godt svar! Ja, da spørs det om jeg bare får kjøre på! Lenke til kommentar
Laffebaffen Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Nå oppstod det et nytt problem. Faren min ville ikke at jeg skulle åpne noen porter i routeren, men han sa at jeg skulle få lov til å koble min egen maskin rett på adsl boksen. Det gjorde jeg, og jeg er på nett. Så går jeg inn i windowsbrannmuren og åpner porten jeg har satt utorrent til å bruke. Men den gule varseltrekanten er fortsatt nede i høyrehjørnet, og når jeg tester porten med den utorrent greia får jeg bare som svar at porten ikke er åpen. Noen som kan svare meg på hva som er galt?? Er vanvittig kjedelig med lusefart.. Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) bare gi f i det ikonet har egentlig ingen ting og si er sånn hos meg hele tia men jeg får fremdeles 200 kb/s ++ fart et tips ta og høyere klikk på torrenten og bandwitch klikk på high og under så står det download trykk på 1000kb og det samme med den andre under nb: internette kan gå treigere så anbefaler egentlig gjøre det om kvelden og la den stå på ut natta Endret 6. oktober 2008 av Submit Lenke til kommentar
Laffebaffen Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Neida, men hadde lusefart likevel Jeg gjorde som du sa, men ligger likevel ikke på høyere enn 50 kb/s.. Burde da klare mer, har jo 1,4mb ned og 82kb/s opp? Hmm, når jeg ser på det nå, er ikke 82 kb/s litt lite? Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Dersom du har lav opplastningshastighet. Ta å begrens denne i uTorrent til ca. 50% av max opphastighet. Dersom du makser uploaden vil du få dårligere download. Og du er sikker på at denne torrenten faktisk har nok seedere? Angående porten. Er du sikker på at det kun er et ADSL-modem? Kan jo hende ISPen har levert med integrert router. Sjekk dette (når du er koblet rett til adsl-modemet) ved å trykke på start> kjør: skriv "cmd" og trykk ok. Skriv så ipconfig og trykk enter. Hvilken ip-adresse er listet opp her? Hvis ip-adressen er noe mellom dette: 10.0.0.0 – 10.255.255.255 172.16.0.0 – 172.31.255.255 192.168.0.0 – 192.168.255.255 så vil det si at du får ip-adresse fra adsl-routeren. Hvis ikke, så får du public ip rett på maskinen og da må du feilsøke på installert brannmur (evt windows brannmur). Lenke til kommentar
Laffebaffen Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Satt oppload til 50%, og det steg i det minste litt.. Men antakelig er det i adsl boksen problemet sitter, fikk ip adresse i mellom sifrene du skrev! Da må jeg antakelig trikse og mikse litt der. Uansett, takker for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå