Gå til innhold

Skal kjøpe meg dress, trenger tips.


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Etterhvert som jeg begynner å bli gammel, eller i hvert fall 18, har jeg mer og mer bruk for en skikkelig dress. Jeg tenker å bruke ca. 5000, og ønsker noe som sitter litt bedre enn konfirmasjonsdressen. :p Jeg har ikke så vannvittig god peiling på hva jeg skal se etter, men jeg vil gjerne ha en sort slim-fit-dress.

 

Så kommer spørsmålene:

 

- Bør jeg ha helt sort dress, eller bør jeg ha "pinstriping"?

- Én, to eller kanskje tre knapper?

- Ett eller to "kutt" nederst på ryggen?

- Hva bør jeg se etter mht. snitt (noen tommelfingerregler for hvordan dressen skal sitte?)

- Press på dressbuksen?

- Hvilket stoff? 100% bomull eller en blanding av bomull og annet stoff?

- Synes det er tøft med slik vest inni dressen, men passer dette til alle anledninger?

 

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. ""kutt" nederst i ryggen" er det vel dobbel splitt(som det heter på ordentlig ;) ) som sammenfaller best med slim-fit.

 

Forøvrig ville jeg nok gått på rett butikk og bedt om råd der istedet, de selger jo noen dresser om dagen, og vet hvordan det skal være. En VIC-butikk f.eks..

De har bl.a. RiccoVero som har mange tøffe dresser i din prisklasse.

 

Mario Conti og Frislid( http://www.dressup.no/ , http://www.frislid.no/ ) er også merker jeg personlig er tilhenger av.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Hei

 

 

Etterhvert som jeg begynner å bli gammel, eller i hvert fall 18, har jeg mer og mer bruk for en skikkelig dress. Jeg tenker å bruke ca. 5000, og ønsker noe som sitter litt bedre enn konfirmasjonsdressen. :p Jeg har ikke så vannvittig god peiling på hva jeg skal se etter, men jeg vil gjerne ha en sort slim-fit-dress.

 

Så kommer spørsmålene:

 

- Bør jeg ha helt sort dress, eller bør jeg ha "pinstriping"?

- Én, to eller kanskje tre knapper?

- Ett eller to "kutt" nederst på ryggen?

- Hva bør jeg se etter mht. snitt (noen tommelfingerregler for hvordan dressen skal sitte?)

- Press på dressbuksen?

- Hvilket stoff? 100% bomull eller en blanding av bomull og annet stoff?

- Synes det er tøft med slik vest inni dressen, men passer dette til alle anledninger?

 

 

Takker for svar. :)

 

Hei:)

Mange av spørsmålene dine er jo rett og slett smak og behag, som f.eks helt sort eller pinstripes. Kan jo nevnes at du får et litt større utvalg i skjorter om du går for helt sort. Med pinstripes bør man ha skjorter uten mønster. (selvsagt ingen som kommer å tar deg om du skulle gjøre det allikevel da:)

 

Samme med kutt og knapper. Personlig er jeg glad i 2 knapper, og to kutt på ryggen...

 

Ang stoff så bør du går for 100% ull. Er også det det er flest av. Finnes noen bomullsdresser også, som på en måte er en slags "sommerdress". De fleste av kvalitetsmerkene bruker 100% ull. (er selvsagt mange bra merker som bruker blandede stoffer og, som ToS, men stort sett ull)

 

3 delers dress (vest inni) er vel i bunn og grunn mest til fest og høytidsanledninger (så vidt jeg vet). Skal du bruke den i businessammenhend, er det 2delers dress som er greia. Hvertfall nå om dagen:P

 

Passform ol. vil du få hjelp til der du kjøper dressen. En viktig ting er at enden på skuldrene ikke skal sitte for langt ut, eller inn, og at armlengden skal gi plass til ca 2 cm med skjortecuffs. men dette får du hjelp til som sagt.

 

 

Vet ikke hvor du bor, men kan på det varmeste anbefale deg Menswear i oslo. Veldig gode priser på gode dresser. Kjøpte i sommer en Zegna dress der, for rundt 5000 kroner. Der har de også mye kule skjorter (slimfit, french cuffs) og annet tilbehør. Veldig minimalistisk butikk. Ikke noe fancy i det hele tatt, som noen av dressbutikkene i sentrum, men så betaler du kanskje halv pris for samme dress på menswear i forhold til f.eks ferner jacobsen:)

 

 

Håper det hjalp litt;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for veldig bra svar! :)

 

Når jeg tenker meg om, så vil jeg nok gå for to kutt - det ser nok best ut med slim-fit, som du sier. Holder til i Stavanger-området, noen som vet om noen gode butikker her? :)

 

Den blir i hovedsak brukt til fest, bryllyp, konfirmasjoner og julebord - har ikke en "dressjobb" (er student :mrgreen: ). Synes det er fett med vest inni, litt sånn klassisk, så kjøper nok det òg; slik at jeg kan variere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...