Gå til innhold

Bibble Pro, erfaringer og kommentarer

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Bibble Pro litt fra og til de siste årene, men har alltid forlatt det pga forskjellige ting. Det som irriterer meg er de meget rotete Adjustments menyene. Man finner ofte de samme gruppene med justeringsmuligheter tre ganger. Noen ganger er det ekstra justeringsmuligheter hvis man går til Tools -> Advanced, som f.eks Tools -> Advanced -> Fill Light, der får man i tillegg en mulighet til velge kontrast og Range, noe man ikke får om man bruker Fill Light under fanen Std og Adv i Tool Tab Panel. Kanskje ikke så forvirrende når man blir vant til det, men usedvanlig rotete til å begynne med. Spesielt det med at man finner flere tilpasningsmuligheter under Tools -> Advanced enn man finner under Advanced fanen i Tool Tab Panel, er ulogisk for meg. Interessant nok, kan man heller ikke finne alle verktøyene under Tools. :blink:

Noen spørsmål.

- Når jeg åpner et bilde i et program, går jeg ut ifra som en selvfølge at det ikke legger til eller trekke fra noe, men når man åpner et bilde i Bibble legger det automatisk til autolevel og sharpening. Hvordan kan jeg gjøre at alt er "av" når jeg åpner et bilde?

- Når jeg leker litt med et bilde bare for morro skyld, eller for å lære og avslutter programmet uten å lagre, blir forandringene lagret. Når jeg åpner det samme bilde neste gang, er det inkludert de siste justeringene. Hvordan kan jeg får programmet til å ikke lagre forandringer hvis jeg ikke velger å lagre?

- Når jeg åpner en mappe med bilder i file browser, tygger programmet seg igjennom hele mappen får å lage forhåndsvisning (sier det i nedre høyre hjørne), hva denne forhåndsvisningen går ut på, er jeg litt usikker på, da bildene allerede vises. Ulempen er at det legger beslag på prosessoren i lang tid hvis det er mange bilder i mappen. Hva er det som egentlig skjer og er det mulig å slå av dette?

Ikke nødvendigvis de helt store irritasjonsmomentene, men nok til at jeg har valgt bort Bibble en rekke ganger. Synd, da resultatet bildemessig er eksemplarisk og minst på høyde med det jeg får med Capture NX2, som er min foreløpige referanse.

En liten ting til slutt, hvis man høyreklikker i Tool Tab Panel og klikker på Close All Tolls, får man ikke tilbake annet enn Std fanen hvis man ikke går igjennom Setup Wizard på nytt. Nevnte jeg forvirrende og ulogisk? :confused:

PS Dette er ikke ment som min egen tråd, så hvis andre har noe å tilføye, så tast ivei.

http://www.bibblelabs.com/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar spørsmålene:

-Du kan velge ditt eget standardoppsett ved å velge oppsettet du vil ha, velg så:

edit -> Settings -> Save As Defaultsetting. Husk når du slår av Sharpening i Bibble så vil det si at det ikke blir tilført oppskarping i det hele tatt, mens de fleste andre RAW konvertere vil tilføre noe sharpening med samme type setting.

-Du kan komme tilbake til tilstanden bildet var i da du åpnet bildet ved å trykke Ctrl+Shift+R. Får å gå tilbake til default setting: Ctrl+R. Du kan også lagre og loade setting med Ctrl+Shift+S og Ctrl+Shift+L.

-Når du først får opp oversikten over bildene i mappen er det JPG bildet som ligger inne i RAW fila som vises. Så begynner bibble å generere bilder basert på RAW data og instillingene dine. Det kan slås av: File -> Preferences -> Browser og merk "Supress preview generation".

Ellers så anbefaler jeg å se gjennom instruksjonsvideoene: http://www.bibblelabs.com/learn/

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Flott, da er spørsmål 1 og 3 ute av verden. Takk!

Svar på nummer 2 løser ikke Bibbles behov for å lagre ting på eget initiativ, men det er kanskje ingen mulighet for det heller. Synes det er litt ivrig av programmet å lagre slikt uten videre. Man kan jo uansett sette det tilbake når man åpner bilde igjen, men osv osv. ;)

Jeg har lest det jeg kan komme over på deres nettsider, og sett deres videoer, men har selvsagt ikke lest alt på deres supportforum.

Jeg har også søkt etter bøker eller nettsider (guider) om programmet, men finner absolutt ingenting...

Lenke til kommentar
Svar på nummer 2 løser ikke Bibbles behov for å lagre ting på eget initiativ, men det er kanskje ingen mulighet for det heller. Synes det er litt ivrig av programmet å lagre slikt uten videre. Man kan jo uansett sette det tilbake når man åpner bilde igjen, men osv osv. ;)

Jeg synes Bibble fungerer bra når jeg skal konvertere en masse RAW bilder. Jeg kan velge en 3-4 bilder, gi disse samme hvitbalanse og eksponering så klikke på et av dem og justere dette videre så gå til neste o.s.v. uten å måtte passe på å lagre hele tida (eller få opp et spørsmål om jeg vil lagre). Det hadde vel blitt en vane å trykke Ctrl+s hele tiden, men nå synes jeg det er veldig effektivt å jobbe med Bibble i denne modus.

Skal man inn å virkelig prøve seg frem med forskjellige innstillinger på et bilde er Bibble litt tyngre å jobbe med. Det blir også litt uvant da det oppfører seg annerledes enn standard oppførsel i programmer.

Lenke til kommentar

Har også begynt å bruke Bibble en del nå, og ser hvilke fantasiske muligheter dette gir!

Digger at du kan først ta en grovinnstilling på en serie, og deretter fininstille på enkelte uten å lagre for hver enkelt.

Har nesten sluttet å bruke PhotoShop nå, gjør det meste her...

Genial funksjon for autokorreksjon av linsefeil!!

Savner funksjon som cropper bildet når man har rettet horisonten, men det er jo godt verktøy for det også..

Er også litt oppgitt over de rotete menyene, og at oppsettet av disse er uavhengig.

Du må altså inn i hver undermeny for å hente oppsettet, det er litt kjipt...

Så hvis du har ett oppsett for portrett, ett for landskap osv, må du laste først hente innstillinger for levels, deretter for oppskarping osv...

Men det er jo fordeler og ulemper med det også, bruker som regel bare 2 eller 3 undermenyer uansett.

Blir spennende å se på versjon 5 som vel straks kommer.

Men for å få fullt utbytte må man nok sette seg godt inn i det, se noen videoer og ikke minst lære seg hurtigtastene!!

Lenke til kommentar

Bibble har spart meg mye tid:

Jeg kom hjem etter 2 uker ferie med over 700 bilder der jeg hadde et synlig støvkorn på sensorbrikka fra første dag. Jeg la inn en "spot-heal" på støvet på første bilde, valgte "copy image setting" og kun "Spot-heal". Så var det bare å ta en Ctrl+v for hvert bilde der støvpunktet var synlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...