Palme Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hei, Jeg har to tabeller jeg ønsker å hente ut data fra. Jeg ønsker også å avgrense til at jeg bare skal hente ut data fra de de to siste innleggene (to siste ID'ene som er lagt til) Måten jeg trodde jeg kunne gjøre det på var: $qry = "SELECT * FROM `jobber`, `firma` WHERE publiseringsdato <= NOW() AND (utgaaende >= NOW() OR utgaaende = '000-00-00') ORDER BY id DESC"; $result = mysql_query($qry); $num = mysql_numrows($result); if ($num>2) { $to=2; }else{ $to=$num; } $i=0; while ($i < $to) { $id = mysql_result($result,$i,"id"); bla bla bla... Dette gikk helt fint helt til jeg trengte å hente data fra tabellen `firma`. Fjerner jeg `firma` får jeg ut det jeg vil. Er det noen måte å få dette til samtidig som jeg henter ut data fra tabellen firma? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) du kan slenge på en LIMIT 2 på slutten av sql-linjen Har sett litt nærmere på spørringen. Joiner du de 2 tabellene på noen måte på en eller annen felles id ellers akl du bare liste ut alt? Hvorfor kan du ikke ha 2 spørringer, en mot hver av tabellene? Endret 6. oktober 2008 av Ekko Lenke til kommentar
OISNOT Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/union.html (SELECT * FROM `jobber` WHERE publiseringsdato <= NOW() AND (utgaaende >= NOW() OR utgaaende = '000-00-00')) UNION (SELECT * FROM `firma` WHERE publiseringsdato <= NOW() AND (utgaaende >= NOW() OR utgaaende = '000-00-00')) ORDER BY id DESC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå