Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Aldersgrense på aksjehandel?

manet44

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her bør du høre med banken/aksjeforvalter du ønsker å bruke til handelen. Normalt sett går det greit, men det kreves forpliktende underskrift fra foresatte (foreldre). I tillegg er det en del banker som setter en grense på 18 år for å få tilgang til handel på internett. Tror også overformynderiet vil være interessert hvis du kommer over en viss sum (tror det er 50.000). Hvis det skjer, så vil overformynderiet bestemme over pengene dine (er litt usikker på denne).

Lenke til kommentar

Har SparebankenVest nå. De har en sånn nettbank for 13-16 åringer som er totalt ubrukelig, kan kun sjekke saldo og aktivitet på kontoen der. Når du er 16 har du lov til å betale regninger osv, og når du er 18 kan du handle aksjer og ta lån osv.

Men har hørt at en mindreårig kan få fullmakt over kontoen osv, visst foreldrene godtar det. Kan noen bekrefte dette?

Btw; hva er overformynderiet?

:)

Endret av Nordfonn
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig mulig å handle aksjer som mindreårig. De fleste banker(handelsbanken ihvertfall) vill ikke la deg gjøre dette. Dermed må du lage en konto på nordnet(som meg :thumbup: ) Dette kan ta noe tid, for de må ha masse informasjon av foreldrene dine og deg. men det er flere haker. for vanlige banker vill mest sannsynlig ikke la deg overføre penger fra f.eks. en spare konto til aksjekontoen hos nordnet, så da må du få foreldrene dine til å overføre fra sin konto til din :dontgetit: ..... Men det er helt lov og fullt mulig.. fikk aksjekonto når jeg var 15 også. Men jeg ville uansett vært veldig forsiktig med å bare investere uten å ha noe viten om hva du faktisk gjør på. Eller noen som kjenner markedet som kan hjelpe deg. KAnsje noen i familien din driver med handelav aksjer, isåfall ville jeg ha snakket med dem om hav du skulle investert pengene dine i :new_woot:

lykke til da :D

Lenke til kommentar
Btw; hva er overformynderiet?

:)

Litt forenklet kan vi si at overformynderiet er til for å unngå at foreldrene tar pengene til barna, eller spekulerer dem bort. Se denne artikkelen.

Det gjelder stort sett ved arv av penger, men de kan ved andre anledninger også komme inn og ta kontroll over kontoen til barnet (under 18 år).

Hvis du gidder, så kan du se gjennom denne.

Edit: Hvis du ønsker å handle aksjer. Hvorfor ikke be foreldrene dine opprette en konto på sitt navn hvor du forvalter det innestående.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...