onslow123 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ser nå på Dagens Næringsliv at dollarkursen er oppe i 6.12. Skal du gjøre det hele lovlig (og det skal man jo) er det nå bare unntaksvis at det lønner seg noe særlig å kjøpe fra USA. Så da er det å vende seg mot gamlelandet igjen, og drømme om den gang dollaren var nede i 5.95. På tide å stikke innom din lokale butikk? Elektronikkbutikkene er spådd en knalltøff høst. Blir spennende utover høsten, men tror dessverre vi kommer til å oppleve flere opphørs-salg i høst. Lenke til kommentar
Linken Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ser nå på Dagens Næringsliv at dollarkursen er oppe i 6.12. Skal du gjøre det hele lovlig (og det skal man jo) er det nå bare unntaksvis at det lønner seg noe særlig å kjøpe fra USA. Så da er det å vende seg mot gamlelandet igjen, og drømme om den gang dollaren var nede i 5.95. På tide å stikke innom din lokale butikk? Elektronikkbutikkene er spådd en knalltøff høst. Blir spennende utover høsten, men tror dessverre vi kommer til å oppleve flere opphørs-salg i høst. Du mener vel da dollaren var nede i 4,95 Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Du mener vel da dollaren var nede i 4,95 Selvsagt, der surra jeg litt. Lenke til kommentar
eitp Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Tja. Det lønner seg ofte å sjekk med utlandet før en bestiller uansett. Jeg har dette blitssettet (600w) på vei fra Sverige. Det kommer på 6200 norske inkl. forsendelse og moms. Hvis jeg skulle kjøpt det samme fra f.eks Fotopia, ville det kommet på nesten 9000 kroner inkl forsendelse. eitp Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Over? Fordi dollaren sprett opp nokre desimaler så er det berre til å legge inn årene? Det er litt kaotisk i verdsøkonomien. Ein sjonglerande oljepris, finanskrise i USA, tilstander her i Europa som følger av USA. Dollaren kan like god falle ned som den kan gå vidare opp. Eg har planar om å kjøpe frå USA, men det står på vent til økonomien har stabilisert seg og dollaren gått ned. Min erfaring er at du kan gange pris i dollar med 10 for å få norsk pris. For norsk pris på import har det lenge vore rundt 7, no er det nok opp mot 8. Likevel penger å spare, men eg ville venta litt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nærmere 1,50 kroner er ikke desimaler, så det er mye som er tapt for de som ønsker å spare en slant på å bestille fra junaiten. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 1.5 har den ikkje gått opp. Den har ligget på 5.0-5.1 i år, ein liten periode den var ned i 4.99. Ellers har den gått jevnt oppover sidan august. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Kjøpe lokalt? Den dagen jeg handler Leicaobjektiv til 30 000 fra den lokale JapanPhoto-butikken, så må noen slå meg i hodet med en hammer. Selv om de forbausende nok hadde en 50mm Summilux ASPH inne sist jeg sjekket. Bare så synd at jeg sparte 8000 på å kjøpe den fra USA Forøvrig så overførte jeg 100 000 kroner fra aksjefondet mitt til PayPal-kontoen på den tiden da dollaren lå rett under 5 kroner, så jeg har så det rekker en stund fremover Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Snakker vi Noctilux f/0,95? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Snakker vi Noctilux f/0,95? Næh, digitalt Hasselbladoppsett. Men så kom Hasselblad med vel så interessante tilbud her hjemme, så da ble det til at jeg kjøpte det i gamlelandet. Lenke til kommentar
roolf Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Forøvrig så overførte jeg 100 000 kroner fra aksjefondet mitt til PayPal-kontoen på den tiden da dollaren lå rett under 5 kroner, så jeg har så det rekker en stund fremover Det var jo utrolig gunstig når kursen har steget sånn som den har. Selv tenkte jeg aldri på at PayPal kunne brukes som "bank". Kursgevinsten utgjør jo omtrendt det samme som momsen. Lenke til kommentar
Fjodorgrim Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Dollarn styrter antakelig totalt og for godt innen halvåret. :-( Og oljefondet går opp i røyk. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Dollarn styrter antakelig totalt og for godt innen halvåret. :-( Og oljefondet går opp i røyk. At oljefondet går opp i røyk suger, men hva er ":-(" med at dollaren styrter? Lenke til kommentar
HelterSkelter Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) I forrige uke oppdagde jeg en nettbutikk som heter Scandinavian Photo, www.scandinavianphoto.no, og jeg bestilte en D700 "Dokumentarpakke". De hadde en bra pris (svensk firma, svenske leverandørpriser), svarte tålmodig på en haug med åndssvake spørsmål fra meg, og jeg har allerede fått pakken som jeg er KJEMPEFORNØYD med! Jeg anbefaler både D700 og Scandinavian Photo til alle som savner lav dollarkurs. Endret 13. oktober 2008 av HelterSkelter Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Jeg sjekket priser på Nikon 300mm F2,8 VR og 200 F2,0 VR, begge koster enten samme som i Norge før frakt, eller så koster de mer. Før dollaroppgangen, så var det en vesentlig mer del å spare på de. Dog 14-24 F2,8 koster meg 3000 mindre i USA enn Norge. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg rakk akkurat å få lysutstyret mitt før dollaren steg til værs. Fikk vel en kurs på 5,5. Lenke til kommentar
hadebratakkskalduha Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Dollarn er på vei ned og krona på vei opp. For noen dager siden var dollarn på 6,8 og nå er den på 6,5. NB! Oljefondet skal bare gå opp i røyk, vi kommer ikke til å se noe til de pengene uansett. Hiv dem på havet, der dem høre hjemme. Jeg sjekket priser på Nikon 300mm F2,8 VR og 200 F2,0 VR, begge koster enten samme som i Norge før frakt, eller så koster de mer. Det gjorde de før dollaren gikk opp. Å spare 3000kr. på ett objektiv som koster kr.28000+ er bare dumt. Da er 5 års reklamsjonsrett er mere verdt enn de 3000kronene, spesielt når man har råd å bruke nesten 30K på ett objektiv. Å kjøpe i utlandet for å spare 10% er Jeg sparte 50% på blitsene mine, 35% på 50mm og 70mm, nesten 50% på 35mm og noe rundt 30-40% på 21 og 40mm objektivene. Her snakker vi om prisforskjell mellom norsk og utenlandsk nettbutikk. Jeg anbefaler både D700 og Scandinavian Photo til alle som savner lav dollarkurs. Det er alltid verdt å sjekke Scandinavian Photo siden de ikke står oppført i prisguiden. Men de er ikke spesielt billigere enn f.eks. Japan foto. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Nå ligger dollaren rundt 7 kroner. Da er det helt unntaksvis noe å spare på å kjøpe fra USA. Kan nok være fordel å kjøpe nå, for importvarer kommer til å stige når krona er så svak. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det eneste objektivet som jeg drømmer litt, som fremdeles er verdt å kjøpe i USA, må være Nikon 200-400 f/4. Men om dollaren hadde ramlet ned til 4kr så tror jeg fremdeles det hadde blitt med drømmen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå