Gå til innhold

Endring av application settings

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt inn en accessfil når jeg nå lager programmet, denne ligger jo i application settings som connectionstring.

Provider =*****|Data***|****.accdb

Jeg ønsker da under oppstart av selve programmet å kunne hente inn en hvilken som helst accessfil på denne plassering. hvordan løses dette enklest mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lagt inn en accessfil når jeg nå lager programmet, denne ligger jo i application settings som connectionstring.

Jeg ønsker da under oppstart av selve programmet å kunne hente inn en hvilken som helst accessfil på denne plassering. hvordan løses dette enklest mulig?

Hvilken .NET versjon bruker du? Hvis du bruker .NET 3.5 så kan du veldig enkelt gjøre dette i LINQ. Hvis ikke så må du gjøre dette manuellt. Jeg sleit lenge med å få det til, men det går. Du må bare sørge for at du selv håndterer all connection i datasettene dine. Men ellers så annbefaler jeg deg LINQ. Det er helt genialt og fungerer slik:

MyDatabaseContext db = new MyDatabaseContext("Connection string")

kan det bli enklere ;-)

Lenke til kommentar

Hvilken .NET versjon bruker du? Hvis du bruker .NET 3.5 så kan du veldig enkelt gjøre dette i LINQ. Hvis ikke så må du gjøre dette manuellt. Jeg sleit lenge med å få det til, men det går. Du må bare sørge for at du selv håndterer all connection i datasettene dine. Men ellers så annbefaler jeg deg LINQ. Det er helt genialt og fungerer slik:

MyDatabaseContext db = new MyDatabaseContext("Connection string")

kan det bli enklere ;-)

Jeg benytter VS 2008.

Jeg har kun 1 datasett som er koplet opp mot 1 database *.accdb

Eneste jeg har behov for er å kunne laste inn en tom database og kunne lagre den som en ny db fil.

disse data ligger i da i app.config. så jeg lurer jo da på hvordan jeg endrer disse.

Når jeg øeser om linq finner jeg kun hvordan man opererer mot sql databaser og inget rettet mod mdb eller accdb.

Lenke til kommentar

Nå har jeg laget en kodesnytt som henter inn en database fil og lager en connection string.

Den ser slik ut:

Dim oOleDbConnection As OleDb.OleDbConnection

Dim sConnString As String = _

"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _

"Data Source=" + stFileName + ";" & _

"User ID=Admin;" & _

"Password="

oOleDbConnection = New OleDb.OleDbConnection(sConnString)

oOleDbConnection.Open()

Der jeg har en variabel stFileName hvor jeg henter inn en databasefil.

Kan jeg få mitt dataset til å hente data fra denne connection permanent.

altså hvordan får jeg denne connection til å bli den primære?

Eller lar det seg ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Nå har jeg laget en kodesnytt som henter inn en database fil og lager en connection string.

Den ser slik ut:

Dim oOleDbConnection As OleDb.OleDbConnection

Dim sConnString As String = _

"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _

"Data Source=" + stFileName + ";" & _

"User ID=Admin;" & _

"Password="

oOleDbConnection = New OleDb.OleDbConnection(sConnString)

oOleDbConnection.Open()

Der jeg har en variabel stFileName hvor jeg henter inn en databasefil.

Kan jeg få mitt dataset til å hente data fra denne connection permanent.

altså hvordan får jeg denne connection til å bli den primære?

Eller lar det seg ikke gjøre.

Sjekket LINQ og du har rett. Den støtter ikke Access i det hele tatt. Må det være Access?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...