Gå til innhold

2 år senere: Noe poeng i å oppgradere denne pcen?

Anbefalte innlegg

Hei,

For enkelhets skyld beholder jeg det opprinnelige emnet.

Jeg har nå hatt denne pcen i drøyt to år, og vurderer oppgradering. Primært å utnytte muligheten for crossfire, og muligens en raskere prosessor. Problemet nå er at det er såpass lenge siden at det er vanskelig å få tak i et ekstra skjermkort, og jeg er usikker på om det forsvarer prisen. Spørsmålet er derfor:

- Er det noe poeng i å finne et ekstra Asos 4870 1Gb for crossfire? Er det like kostnadseffektivt å oppgradere eksisterende skjermkort?

- Hva med prosessoren, Intel Core 2 Duo E8400. Får jeg tak i en rimelig prosessor som kan være verdt pengene?

Kort fortalt, er dette oppsettet "dødt" med tanke på oppgradering? Er det verdt å putte noen kroner her for å forlenge levetiden, eller like gjerne vente litt og så bygge et nytt oppsett fra bunn?

Opprinnelig innlegg:

---------------------------------

Jeg sitter nå med en tilårskommen pc som er i ferd med å bli for treg for mitt bruk, som i hovedsak er fotoredigering med Lightroom/Photoshop, og noe spilling. Pcen er basert på socket 939 (3500+) og agp (6800 Gt), så det er nok lite som kan bli med videre av maskinvare, men jeg har en OCZ PowerStream på 520W som jeg håper vil holde. Mus, tastatur og skjerm beholder jeg. Kabinettet er såpass medtatt at jeg må kjøpe nytt.

Det viktigste for meg er mye minne og prosessorkraft til fotoredigering, og et skjermkort som ikke er det nyeste/heftigste, men i er godt brukbart til spill (rundt 2000,-). Må støtte to skjermer og HDMI. Operativsystem blir nok Vista.

Ut i fra hva jeg fant i en annen tråd har jeg kommet opp med dette oppsettet: Handlevogn

Antec Three Hundred 419,-

Asus EAH4870/HTDI/1G 2499,-

Asus P5E3 1299,-

Corsair TWIN2X4096 8500C5DF PC2-8500 1030,-

Intel Core 2 Duo E8400 1429,-

Microsoft Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Norsk OEM 953,-

Rimeligste totalsum 7629,-

Det er en stund siden jeg var oppdatert på hardware, dette er jo en dobbeltkjerneprosessor, vil det være smart å gå for en firekjerne for mitt bruk?

OBS: Overklokking blir ikke aktuelt i denne omgang. Pris er viktig, men kan strekke meg noe om det skulle bli nødvendig. Helst ikke over 6-7000 kr.

Setter pris på innspill:)

Edit: Byttet skjermkort og oppdaterte handlevogn.

Edit 2: Ny handlevogn

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Submit sa ville eg ha byttet ut 9600GT med Radeon 4850, mye meir ytelse for pengene :)

(10-20 fps meir i 3D Applikasjoner).

Resten er heilt greit, det hovedkorte du har valgt er kjempe bra.

Masse artig på det chipsette også, som Express Gate eller noe sånt.

Men du kunne fått bedre minne til omtrent samme pris.

Eg ambefaler disse minnebrikkene:

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN

(4GB for 949 kr + vifte til minne)

200 Mhz meir enn dei du har i handlevogna, og billigere til og med!

Dei einaste grunnene eg ville gått for x48/x38 istedenfor P45 er vis ein skal overklokke/kjøre SLI/Crossfire (2 skjermkort). Nå i dag så finnes det skjermkort som har 2 kjerner på samme kort og yter sånn omtrent heilt likt som om du skulle hatt 2 identiske skjermkort med 1 kjerne. Det beste er at du ikkje ein gang trenger Crossfire/SLI for å kjøre eit skjermkort med 2 kjerner. Ser ingen grunn til å kjøpe x48/x38, vis du ikkje skal overklokke.

Endret av Ganam
Lenke til kommentar

Takk for innspill, da har jeg byttet ut skjermkortet i handlevognen. Det blir bare aktuelt med ett skjermkort i første omgang, men hvis jeg velger et x48/x38 hovedkort først som sist, så kan jeg evt. kjøpe et tilsvarende skjermkort senere om jeg får behov for det, og så kjøre crossfire? Det er kanskje mer fremtidsrettet mhp oppgradering, hvilket hovedkort vil dere anbefale hvis jeg ønsker denne løsningen?

Et helt annet spørsmål, jeg kommer nok til å kjøpe Vista i tillegg. Bør jeg da gå for 64-bit? Hva er fordelen med 64 kontra 32?

Lenke til kommentar

Det kommer nytt chipsett ut i slutten av 2008 som bruker ein heilt ny socket med navn Socket B, Intel slepper ut sine nye prosessorar på denne platformen til slutten av 2008. Disse nye prosessorene er rundt 30% bedre i ytelse enn Intel sine prosessorar i dag. Har lest test av dei nye prosessorane på Anandtech.com. Vis du bestemmer deg for å bestille nytt hardware nå, så er meste parten allerede utdatert noen måneder seinare. USB 3 kommer, SLI støtte til Intel Hovedkort.

Osv.

Endret av Ganam
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen,

Det ser ut til at i7 ligger en del utenfor mitt budsjett, så jeg graver opp denne tråden igjen. Har oppdatert handlevogn og valgt et 4870-kort med 1gb minne. Vil jeg kunne kjøre crossfire med dette hovedkortet/skjermkortet hvis jeg en gang i tiden føler behov for det?

Andre kommentarer til handlevogn?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei,

Første post er oppdatert!

Jeg tenker nå på å oppgradere pcen som ble handlet inn på bakgrunn av denne tråden for to år siden. Hadde satt stor pris på om jeg kunne fått noen vurderinger om dette er fornuftig.

Lenke til kommentar

Dette ble for uoversiktlig! Du burde absolutt opprettet nytt emne istedet for å redigere en utdatert tråd (og heller linket til den gamle).

Du har ikke definert bruksområde nå, dette vil være utgangspunkt for råd.

De fleste vil sikkert anbefale deg å kjøpe nye komponenter til et helt system, CPU, HK, RAM og GPU. Da blir også spørsmålet om PSU holder mål.

Edit; ser du har OEM vista,da må du også kjøpe nytt OS

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...