Valldemar Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Heisann.. Sitter her med en flunke ny PC, som har putret og gått ca en måneds tid. Maskinen har vært operativ med Stock Kjøler i ca 1mnd, før jeg bestemte å bytte den ut, mot en anbefalt kjøler som heter: Scythe Ninja 2 https://prisguiden.no/product.php?product_id=98313 Kjøleren var litt større en forventet, og det var VELDIG trangt å få den på plass. Den eneste kabelen jeg trakk ut for å få bedre plass var ATX-Power connectorn. 8pins tingen. Den var utrolig vanskelig å få på plass den også. Det jeg lurer på er om jeg har kommet borti og ødelagt noe på hovedkortet etter at jeg kranglet så vanvittig med å få kjøleren på plass, samt at jeg kranglet veldig med connectorn for å få den på plass. Symptonene er som følger: Med 8pins ATX power greia koblet inn, så starter ikke maskinen helt. Det er strøm og lys på hovedkortet. Og når jeg starter maskinen så går alt av vifter rundt i 2-3 sekund, før de stopper. Så repeterer dette seg, helt til jeg drar pluggen eller slår av strømmen direkte på PSU'en. Når jeg drar ut ATX 8Pins power pluggen, så fyrer maskinen seg opp og alt av vifter og lignende er i full sving.. Hva kan være galt? Sålangt jeg kan tenke meg, så må enten pluggen på hovedkortet blitt ødelagt i prosessen, eller så må det være pluggen fra PSU'en som skal festes i hovedkortet være ødelagt. Hva anbefaler dere, og er det noe annet som kan ha tatt kveld? Hva gjør jeg om pluggen på hovedkortet er ødelagt? Er dette reparerbart, eller må jeg ha nytt hovedkort? (Kortet er kjøpt som demovare direkte fra distributør så ingen garanti.) Kortet jeg har er et Rampage Extreme. https://prisguiden.no/product.php?productId=98376 PSU jeg har er Antec TruePower Quattro 1000W. https://prisguiden.no/product.php?productId=80783 På forhånd takk for hjelp og innspill.. PS: En kompis av meg sa jeg burde prøve å ta bort den nye kjølingen og sette på den gamle. Jeg har prøvd og jeg har ikke SJANGS å få den av igjen pga det er så trangt. Så kjølingen forblir på hovedkortet tydeligvis.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Når du skriver at maskinen starter uten ATX 8-pins pluggen (dvs. strøm til CPU), hva betyr det? At maskinen "starter" ved å gi strøm til hk/vifter HD'er etc? Det er i tilfelle ikke å starte, men at PSU gjør jobben sin dvs. levere strøm til enheter. Når du kobler til ATX 8-pins og det så stopper, så betyr det at hk(bios) alternativt PSU finner ut at noe er galt (kortslutning/feilkobling/annen feil) og så avbryter boot-prosess. Maskinen/systemet har ikke startet før du kan trykke <del>(F2 på noen systemer) og komme til Bios-screen. Fint om du avklarer dette/forstår forskjellen. Endret 6. oktober 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Du kan jo alltids demontere hovedkortet og sjekke alt på stuegulvet. Alltid anbefalt å ikke mekke for mye nedi kabinettet, siden man raskt mister oversikten. Du har ikke tilfeldigvis et kabinett der du kan ta ut bakplaten som hovedkortet er skrudd fast? Du kan selvfølgelig ha skadet noen av komponentene rundt cpu-sokkelen (de runde som stikker opp av hovedkortet). Eller så er det så enkelt at viftestyringen slår av pc'n pga altfor lavt turtall på cpu-vifta di. Prøv å komme deg inn i BIOS og slå av den funksjonen (hvis den eksisterer) Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Når du skriver at maskinen starter uten ATX 8-pins pluggen (dvs. strøm til CPU), hva betyr det? At maskinen "starter" ved å gi strøm til hk/vifter HD'er etc? Det er i tilfelle ikke å starte, men at PSU gjør jobben sin dvs. levere strøm til enheter. Når du kobler til ATX 8-pins og det så stopper, så betyr det at hk(bios) alternativt PSU finner ut at noe er galt (kortslutning/feilkobling/annen feil) og så avbryter boot-prosess. Maskinen/systemet har ikke startet før du kan trykke <del>(F2 på noen systemer) og komme til Bios-screen. Fint om du avklarer dette/forstår forskjellen. Uten 8pins kontakten: Maskinen starter opp på en slik måte at alle vifter, hardisker o.l får strøm. Med 8 pins kontakten i: Maskinen starter ikke i det hele tatt. Kun et par sekunder at viftene spinner rundt før den slutter å gi strøm til maskinen. Vidre så har jeg testet en annen PSU på maskinen med eksakt samme resultat. Ergo så er PSU'en min gulle god. Det samme er selve kontakten fra PSU som går til 8pins porten. Har også demontert maskinen helt. Og satt den sammen igjen for å sjekke at monsterviften ikke tar i hovedkortet noen steder og skaper jordingsfeil. Fikk samme problem etter at jeg demonterte alt og satt alt sammen igjen. Enten er det vel CPU eller HK hvertfall.. Har prøvd å starte uten minnebrikker o.l også. Tatt ut lydkort etcetc. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Du får ta ut hovedkortet da og måle kontakt og loddepunktene over og under hovedkortet for ATX12v 8p connectoren. Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Du får ta ut hovedkortet da og måle kontakt og loddepunktene over og under hovedkortet for ATX12v 8p connectoren. Jeg har ikke utstyr til å måle. Har nå fått ut den nye kjøleren og satt på den gamle. Får enda samme problem. Har tatt ut hovedkortet på nytt og KUN koblet til strøm til CPU vifte, 24pinsen og 8pinsen og lagt hovedkortet på et underlag hvor det ikke skal oppstå noe jording. Problemet vedvarer. Jeg drar på datasjappa og henter meg et nytt hovedkort nå. Noen som vil kjøpe et "defekt" rampage extreme kort? Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Da lot jeg teknisk avdeling på Mamoz se på kortet. De kom med følgende konklusjon: Det var 2-3 pinner som var bøyd der CPU'en skulle stå. Så var det GOOP nedi der CPU'en holder til. Syntes det er litt merkelig, for jeg har IKKE hatt CPU'en ute i det hele og det store. Er det mulig å bøye pinnene bare ved å trykke vifta oppå når lokket til CPU er lukket? GPU'en har nok Mamoz klart å få oppi når de tok ut CPU'en, for det var rikelige mengder goop der. Hadde sikkert vært smart å tørke BORT goopen før de åpnet opp til prosessoren. Anyway, får en kompis bortover hit som skal forsøke å fjerne goop, samt rette opp bøyde pins, han sier at det er keine problem. Så får vi se. Jeg regner med at det blir nytt hovedkort okkesom. Tenker da jeg kjøper et litt billigere kort denne gangen. Mest sannsynlig blir det vel et Asus P5E64 WS Evolution om vi ikke klarer å fikse problemet i kveld. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 hvordan klarer man å få goop til å renne nedi cpu-sokkelen? Man skal bruke utrooooolig lite av den termiske pastaen. Den har overhodet ingen kjølende effekt, den skal kun tette mikroskopiske "hull" mellom cpu og kjøleribbe. En liten dert på størrelse med fyrstikkhode holder hvis kjøleribbe er noenlunde blankpolert Lenke til kommentar
cptCory Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) litt OT: forrige uke var jeg og skulle se på en ny selvbygd pc som ikke ville starte. tok av cpu vifta da var det kjølepasta smurt på så det så ut som et tykt lag sement under kjøleren. hele toppen på cpu'n var innklint med kjølepasta, til og med rammen som klemmer fast cpu'n hadde et tykt lag kjølepaste over seg, tok ut cpu'n og til og med på undersiden av cpu var det kjølepasta som dekket flere kontaktpunkter! noen er litt ivrige med de greiene der ^^ Endret 6. oktober 2008 av CoreTEC Lenke til kommentar
Valldemar Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Hehe. Skal innrømme at jeg ikke er noe mer en en Novice når det gjelder å sette sammen en maskin. Jeg har ikke fysiskt hatt goop nedi cpu socketen, men tror jeg var litt ivrig når jeg smurte goop på, på nytt når jeg skulle skifte vifte. Uansett så åpnet jeg aldri CPU lokket. Når Mamoz tok av vifta, så burde de jo se at det var rikelige mengder med goop i området hvor CPU sitter, og da burde de ha fjernet goop før de åpnet opp lokket til CPU'en. Det var når de åpnet lokket at det kom goop nedi socketen, pga mye goop i området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå