Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Enkelte programmer vil ikke installeres

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Skulle i går gjør noe som hovedsaklig skal kunne gjøres i blinde, og med den ene armen bundet fast bak ryggen. Noe så enkelt som å reinstallere Java, ble til en skikkelig kamp.. En jeg enda ikke har vunnet.

Startet med at min lillesøster kom opp til meg med sin bærbare PC, og spurte om jeg kunne installere den manglende programvaren hun trengte. Noe som viste seg å være Java.

Det skulle da ikke by på problem det, 3 minutts arbeid så var det gjort tenkte jeg. Vell, der tenkte jeg feil. Når jeg sjekket var Java allerede installert, men virket rett og slett ikke. Kjørte verifiserignskontroll på sun/java's hjemmeside, og fikk melding om at Java ikke var installert på maskinen. Forsøkte så først update på Java kontrollpanelet fra PCen, noe som ikke virket. Tok deretter å avinstallerte java via Kontrollpanel\Programmer og funksjoner, noe som ble utført uten den minste tegn av feil. Nå skulle det være grei skurring å installere Java... Feil igjen. Forsøkte først online install, men etter 3 sekunder popper det opp en melding om at det var en feil under installeringen. Gir meg ikke så lett, så jeg lastet ned offline installeren til Java. Får startet opp programmet, men når jeg trykker på den første Next> knappen forsvinner hele installasjonsprosessen til java. Den blir ikke lagt ned til oppgavelinjen, den bare forsvinner som om jeg aldri hadde hadde startet installering av Java. Samme hender hver gang, og det uten den minste form for feilmeldinger.

Begynte på det tidspunktet å bli litt rådvill. Tok så å avinstallerte AVG8, har sett det programmet være svært vrang før. Jeg viste det var så godt som null sjans for at AVG var skyld i problemet, men som sagt så har AVG vært vrang før, og var det en halv prosent sjans ville jeg ikke la den gå i fra meg.

Avinstallerte, restartet, kjørte CCleaner og forsøkte å installere Java på nytt.

Samme leksa på nytt, både med on og offline installeringen.

Tenkte så på muligheten for at maskinen kunne være infisert med ett elelr annet.

Kjørte først OneCare Online scanneren til Microsoft, denen fant noen infiserte filer og litt søppelfiler so mble fjernet. Lastet fså ned og kjørte Dr.Web CureIT! Denne fant også noen infiserte filer som ble lagt i en karantene mappe. Hele denne mappen ble så sikker slettet med SafeIT Digital Document Shredder. Installerte, oppdaterte og utførte så en Deep Scan med a-squared Free. Dette programmet fant også noen filer, som ble slettet.

Kjørte deretter CCleaner så Diskopprydding, for å så forsøke å installere java på nytt.

Håpet nå på en home run, men ble istedet 3 strike på meg. Igjen den samme leksen som sist, uten noen endring.

Lurte på om maskinen fremdeles kunne være infisert.

Tok så å installerte Avira AntiVir, oppdaterte og søkte gjennom hele maskinen, uten å finne noe infiserte filer på maskinen.

Lastet dernest ned, installerte, oppdaterte og kjørte full scan med SUPER Anti Spyware.

Heller ikke dette programmet fant noen tegn på infiserte filer.

Forsøkte så å laste ned Java fra en annen nettleser, uten at det hjalp noe.

leste raskt på Q&A på java siden, og fant ut at jeg kunne forsøke et program kalt Windows Cleanup Utility. Klikket på linken, lastet ned fil og startet installering. Men identisk med Java, så blir progammet lukket straks jeg trykker på Next>, så installering av CleanUp Utility var utelukket.

Begynte nå å bli meget rådvill og svært heit i topplokket.

brukte Windows sitt eget søkeprogram, søket etter og slettet alt den fant av Java på maskinen.

Det samme ble så gjort i RegEdit, hvor Java oppføringer funnet ble slettet.

Kjørte på nytt CCleaner og Diskopprydding. Lastet så ned ny offline java installer fil og forsøket lykken atter en gang. Den lykken endte med håpet, for det var ingen endring.

Ny litt desperat ide var å se om det fantes noe på Windows Update.

Søkte etter nye oppdateringer, men eneste som var der var MS Silverlight.

Tenkte jeg like så greit kunen installere Silverlight.. Men nei du, heller ikke dette ville installeres.

For å hindre at topplokket skulle koke over. Så slo jeg av PCen og satte med ned for så se Batman på Tv3.

Har nå fått sovet av meg litt sinne og frustrasjon.

Så jeg deler hele historien med dere, for å se om noen her har tips eller ideer som kan hjelpe?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at windows installer servicen under services.msc ikke er disabled men manuell.

Sjekk også om den funker ved å starte/stoppe den fra services kontroll panelet.

Det bør vel logges noe i eventloggen til windows om disse problemene også , har du sjekket for feil/warnings der.

Lenke til kommentar

Java blir lastet ned fra: http://www.java.com/en/download/index.jsp

Windows Installer sto på Manuell under services.msc

Har forsøkt å starte og stoppe, uten noe endring.

Kan også nevnes at det er Vista Home Premium installert på PCen.

Internet Explorer 8 Beta 2 er installert

Hun har slått av Sysemgjenoppretting, så gjenoppretting til tidligere tidspunkt er ikke mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...