Gå til innhold

Jeg har bestemt meg for å bli religiøs!

Anbefalte innlegg

Eller, det gjorde du ikke.

Men uansett, jeg har tenkt å gjøre et forsøk, der jeg skal nilese Silmarillion og tolkiens verker i løpet av studietiden, samt andre fantasilitterære verker og en del religiøse tekster. Som en del av mitt forfatterskap må jeg kunne sette meg inn i en del skapelsesberetninger, folks syn på religion i diverse bøker, og dens innvirkning på selve historien. Med dette må jeg kunne sette meg inn i hovedpersonens situasjon, og dermed tenke for meg hvordan det er å være religiøs.

Det største skillet mellom dette og kristendommen/jødedommen/islam osv, er at i boken jeg skriver, finnes gudene. De zapper deg ikke med lyn om du banner, men du kan mane frem deres sendebud og voktere, og dermed er det "close contact" med gudebuddiene, til en viss grad.

Hvorvidt dette eksperimentet kommer til å være effektivt (i og med at jeg har relativt lite motivasjon og alt for mye studier og tid som må brukes sosialt), kan diskuteres. Uansett skal jeg bli en tro følger av Eru Ilúvatar Den Ene, og lese om Beren og Lúthien, Melkor den onde, Ainulindalë og skapelsen av verden.

Jeg vet at denne posten ikke egentlig hører hjemme her eller er relevant for fem flate øre, men jeg føler at det kan bli en diskusjon ut i fra dette:

Hvor langt i fra virkelighetens beretninger er egentlig "oppfunnet" mytologi, og hvis det kunne vært en realitet, ville det vært et bedre alternativ til de religionene som fins i dag? Eventuelt gi eksempler på hvilke guder/religioner/mytologier i skjønnlitteratur du synes er meget interessant, og eventuelt dra paralleler til den virkelige verdens religioner.

Som jeg har skrevet ovenfor vil jeg si at Tolkiens verker er veldig preget av at han var katolikk. Men samtidig synes jeg hele historien får en så utrolig interessant "touch" med alver, drager og så videre, og ikke minst: The badguy fins faktisk, og herjer rundt på jorden. Det gjør forresten alle de andre gudene/halvgudene også, og dermed må beboerne i landene ha en viss respekt for overmakten, samtidig som enkelte av dem gjør opprør (Númenor som ble senket i havet fordi de angrep Valaene).

Dette gir meg likevel en merkelig følelse av hvor enkelt det virker å koke sammen en mer eller mindre fullstendig religion, og med det kan man jo sette spørsmålstegn ved enkelte av dagens religioners troverdighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo lage en tolkienversjon av Raëlisme, det kan jo hende du får med etpar alver på det opplegget der, hæhæ :D

Men fra spøk til revolver, hva om en sosialantropolog la frem en totalt oppkokt historie om en tro til folk som ikke har vært allverden eksponert for den "moderne" verden. Ville det bli tatt for god fisk, eller ville sunn skeptisisme ta over.

Føler at det er litt denne type tankeeksperiment du fremsetter her, men jeg kan også ta feil.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Tolkien hadde også stor interesse for norrøn mytologi. ta foreksempel at hele handlingen fåregår i "middle earth" midtgard(aner ikke staving) som var hvor "viking gudene"(Odin, Tor, frøya osv.) holdt til.

edit: correct me if I'm wrong..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...