Gå til innhold

Din beste og værste alpinopplevelse!

Colb

Anbefalte innlegg

Fant ingen liknende tråd (søkte etter men fant ikke) så hvis det allerede finns en slik tråd, vennligs steng posten og rediriger til posten :p

planen bak tråden er at du skal fortelle om din beste og\eller værste alpinopplevlse! vinteren nærmer seg med stormskritt, og sikkert ikke bare jeg som gleder meg til det blir snø i bakkene

kan starte med mine 2 beste :) og min aller værste

1: da jeg og en kamerat stod opp grytidlig fra hytta hans i trysil, spente på oss snowboardet på veien rett utenfor, å startet turen ned til bakken. det var utenfor sesong og svært få i bakken. vi kom rett før heisen startet opp. vi tok turen opp til toppen av hesten. vi kjørte sykt fort ned i en helt nypreparert løype, i perfekte forholdt. det gikk helt sykt fort! vi raste ned i en vidundeligfart og kjørte helt paralellt 1-2 meter fra hverandre. høres ikke veldig spesielt ut, men er en av de opplevelsene som sitter best igjen etter mine år i bakkene.

2: jeg og samme kamerat var på htta mi i geilo (utenfor sesong nok en gang) her fant vi en helt utrolig bra off-piste nedgang. det var rent pudder. og mye snø, slik at vi ikke trengte å bekymre oss for steiner eller liknende. vi raste nedover bakken og det føltes ut som om jeg surfet på vann nedover, pga pudderet. nok en gang strålende vær. endte med at vi bygde oss ett hopp godt oppi bakken som vi hadde det morro med til langt utover stengetid. mot slutten kjørte vi slalom mellom preppemaskinene som hadde startet opp etter at bakken hadde stengt. nok en god opplevels

værste.

1 nok en gang i trysil, denne gangen i sesong og mange nybegynnere i bakken. nedover i trysil var det mange dumper etterhverandre som jeg liker og hoppe fra dump til dump på. desverre var det to innhabile retarder av noen jenter som syntes det var lurt og sette seg i bunnen av en av disse dumpene. det endte jo som det måtte. jeg raste nedover og hoppet fra dump til dump. midt i ett av svevene så jeg to jenter som satt. så tidlig at det kom til å gå galt. 90 kilo i høy hastighet og en stålkant inn i ryggen kan umulig være godt. jeg tryna heftig og hørte ett foruroligene knas. heldigvis gikk det bra (så vidt jeg vet) meg begge to. knaset var antageligvis hodet mitt som traff snøen, så knaselyden var mere snøen enn hodet mitt. spente av meg brettet og ba dem passe seg. spurte jo om det gikk bra med henne. hun lå å grein mens veninna sendte meg det styggeste blikket du kan tenke deg. håpløst oppgitt dro jeg videre.

fortell fortell deres historier!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en artig:

Jeg og to kamerater kjørte et godt stykke utenfor løpen for første gang. Der kom vi til et "mini stup" som vi skulle hoppe utenfor. jeg og en annen hoppet først, alt gikk bra. Når sistemann skulle hoppe satt brettet seg fast mellom to trær som stod ved hopp kanten, slik at han ble hengende og dingle i 70++ grader. Han kom seg ikke ned, og vi kom oss ikke opp igjen :D Ente med at vi måtte kjøre ned til senteret og ta trekket opp, for så og i det hele tatt klare å finne han igjen oppi der. Snødde kraftig så sporene var long gone. Heldigvis var det ganske enkelt, så vi fant han etter kansje 30+ minutt :) Han var ved godt mot, hehe.

Endret av Solsviken
Lenke til kommentar

Høres herlig ut!

glemte forresten en gang da det snødde som bare f!. ikke mange i bakken den dagen grunnet "dårlig vær" så ikke allverden, men med briller var det veldig overkommelig. hver tur ned var en ny opplevelse! snowboard+pudder= orgasme

Elsker å sette nye spor i ett plettfritt snølaken

Lenke til kommentar

Ok, noe av det beste:

Ikke no spesiell anledning, men bare funnet mange steder med nydelig pudder og hoppet ned fra litt små klipper og hauger. Utrolig deilig.

Var også i Sälen for to påsker siden, og der er det en speedskibakke, som jeg og en annen selvfølgelig måtte teste ut. Utover uke begynte vi å kjøre rett ned fra høyere og høyere i bakken (45 grader på toppen av bakken). Og etterhvert så feste vi en GPS til hjelmen for og teste ut, kom etterhvert opp i en hastig het på 122 km/t, noe som var et satans adrenalinkick. Selvom jeg var pissredd for å tryne, så ble jeg så glad og hyper når jeg kom ned. Noen svensker som satt på et par krakker på bunn av bakken hadde også sagt " Der kommer dom gerningane igjen", :D (dere før ha meg unskyldt den dårlig svensken).

Dårligste minne har jeg ikke så mye av, ingen spesielle tryn eller noget.

Endret av Eivicious
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det eg kjem på akurrat no av gode opplevelsar må nok vere eit løp ned frå eit fjell. Det består av telemark, langrenn springing og sykling. På toppen av fjellet klokka 13.14 1314 moh. startar vi fellestart med kanskje 300 personar som skal komme seg ned fortast mogeleg. Sjølv om eine bindinga var nødsveisa slik at eg ikkje kunne ta telemarksvingar så gliste eg store delar av turen :)

Lenke til kommentar

Beste opplevelse?

Må være faktisk i Narvik, fagernes-fjellet (Bor 1mil unna, så er der ofte, både på sykkel og ski) er vel maks 1000moh, masse pudder snø, påske-sol og ingen vind :) Utrolig deilig å kjøre i.

Ellers er det jo sinnsykt digg å ta bigjumps for første gang, eller, det største hoppet vi har her :p

Værste opplevelse er på Riksgrensen, fint vær og bra føre, eneste er at på tur opp heisen (Siste tur) snakket jeg med en kompis bak meg, altså jeg så ikke fram.

Så roper han noe jeg selfølgelig ikke hører: KRIS; Snu dæ, du kommer til å kræsje i en stolpe!. Og jeg roper "Hæææ?" Og BAM så kjørte jeg rett inn i heismasten, så fikk jeg et kutt over kneet, og måtte sy hos en polsk lege uten bedøvelse.. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

den beste opplevelsen min må nok være da vi var på hovden for 2 år siden. etter en herlig dag i trekket bestemte vi oss for å renne i kveldstrekke og. men de hadde problemer med heisene og mens alle andre gikk hjem, stakk vi inn i varmestua, en halvtime senere fikk de heisene i orden igjen. Da var det bare meg og en kompis i hele trekket.:D

Lenke til kommentar

Beste. Enten de tre årene jeg hadde sesongpass i Sunshine village, eller sist påske, da jeg tok de høyeste heisene opp i Lake Louise, trasket opp til toppen og kjørte ned baksiden mens solen sto lavt på himmelen.

Verste: Den sesongen jeg fant ut at jeg skulle begynne med snowboard. Begynte å få litt teken da jeg brakk håndleddet ganske hardt, og var ute de siste 7 ukene av sesongen :(

Lenke til kommentar

Beste: Flere tidlige morgener i Trysil med frokostkjøring. Ferske spor i preppa løyper, med 5 cm glasur i form av nysnø=)

Værste: At jeg muligens ikke kan stå noe særlig denne sesongen, pga kneproblemer =( Også en artig halvveis backflip.

Værste tryn må vel være i høgegga (fortsatt trysil) hvor det blir sinnsykt oppkjørt, og det samler seg hauger med snø i løypa. Flatt lys og god fart sørget for at jeg fløy ut av løypa og inn i et tre...

Fev4ng: Det hørtes ikke ille ut =)

Lenke til kommentar

Beste:

Et par år siden i Les 3 Valleés (tror det skrives slik), nærmere bestemt i dalen ned mot Meribél. Over en meter pudder i en forlatt fjellside, et lite søkk ved siden av en løype. Helt nydelige forhold, blå himmel og pudder så langt øyet kunne se.

Verste:

Val Thorens (Les 3 Valleés det og), skulle ned til snowparken. Ble påkjørt av en dame, hvilket gjorde at jeg regelrett fløy ned bakken og landet på hodet, noe som resulterte i bristet nakke. Høyst ubehagelig. I tillegg ble skylda lagt på meg, til tross for at det var hun som kjørte på meg (bakfra, jeg så ikke engang i retningen hun kom fra). Heldigvis kom ingen alvorlig til skade, så det ble ingen sak av det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beste:

Var på hytta i ca -6* og 3m snø + 1m pudder. har akk stått opp, lager meg frokost og drar på meg snowboard bootsa før jeg krabber opp på fjellet som tok meg ca 1 time, bruker 1 halvtime ned igjen på å flyte på pudderet <3 da jeg kom ned igjen la jeg meg på soffaen og slappa av, gjentok hendelsen hver dag i 1 uke ^^

Verste: har egentlig ikke vert så ille med meg, men det var en gang jeg crusa nedover bakken da jeg plutselig hører en stemme bak meg si ''jævla idiot, sånt her skjer når du kødder med meg'', og så dyttet fyren meg hardt ned i bakken og forsua håndleddet og slo hodet, men ikke noe ille..

senere fikk jeg vite att en kompiss av meg hadde kjefta på noen i heisen(han har samme hjelm og jakke som meg) og han hadde tatt meg for å være han : P

Lenke til kommentar

Får vel dra denne tråden opp igjen, mens jeg venter på morgendagen og ski :)

Beste opplevelse:

Topptur på Tronfjell, 1667 moh.

Strålende vær, nesten skyfri himmel og sterk sol. Rundt 6-7 grader. Passe hardt underlag med 30cm pudder som topping. Herlig!

Verste opplevelse: Første gang i "ordentlig" park, i Oppdal. Skulle prøve meg på et av "big-jumpene". Tenkte at jeg iallfall ikke skulle ha for liten fart, slik at jeg kom til å lande oppå kulen. Tok alt for stor fart, bånna, og landa 2 meter etter at kulen hadde nådd bunnen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hadde fått meg nye ski og det var nesten 40cm med pudder. skulle bare kjøre ned en liten klippe på 3m ca, kompisen min kjørte litt foran (vi hadde kjørt der ett par ganger før på dagen). Men så fant jeg ut at jeg skulle prøve en litt annen linje, så jeg kjørte lengre til siden, droppet ned, rulla lang nedover bakken.. begge skiene hadde falt av i landingen, og når vi gikk opp for å hente skiene fant vi ut at jeg hadde droppet rett ut i en liten steinrøis med 30 cm pudder over bare. det var bare steiner akkuratt i landingen. men isåfall så resulterte det i de saftigste ripene under skien, så når jeg kjører nå (2år senere) styrer ripene høyreskia mi til siden:P jæævlig irriterende. var ikke noen fysiske skader da, bortsett fra at jeg var helt slått ut etter at jeg hadde rulla langt nedover =p

har egentlig ingen andre vondte minner, bortsett fra når jeg knakk armen og hjernrystelse=p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Beste må vel være for noen uker siden, da var vi fire stykker på hytten til en kompis i Hemsedal. Det var under og etter at det snødde veldig mye. Så når vi kom opp på lørdag så lå det over 50cm med nysnø å ventet på oss. Det var en heis på toppen som var stengt. Så vi på ett titalls andre tok en annen heis til toppen tokk av oss skiene og gikk bort til de bakkene hvor heisen ikke gitt. Da var det off-pist kjøre i 50cm med deilig pudder :D

Slik var det på lørdagen og søndagen før det ble så oppkjørt.

Vi var også en av de første som kjørte "djeveldalen" for de som kjenner den (går nesten fra toppen av bakken og videre helt ned i dalen). Det første partiet der har du ett stort og bratt heng, der lå det masse nysnø. Nå har jeg aldri vært på heliskiing, men kan tenke meg det er noe av det samme.

Det var en sykt digg følelse å kaste seg utfor der!! :D

Den værste må være åpningshelgen på norefjell for noen år siden. Tenkte jeg skulle teste en rail der som var rimlig høy siden det var lite snø. På første forsøket klarer jeg å hekte den ene skien og ender opp med ett bein på hver side av railen. Ble en liten brist i halebeine. Men sto i bakken resten av helgen fordet. Men ble ikke så heavy kjøring :p

Hadde også en pute jeg dro med meg overalt i hytten for å sitte på.

Det var ikke spessielt behaglig. Men kunne jo ikke la det stoppe meg.

Lenke til kommentar

For en del år siden hadde jeg og en vennegjeng leid hytte i Hemsedal for ei uke. Ettersom vi skulle være der så lenge kjøpte vi 3-dagerskort. Dagene gikk stort sett med til å dilte etter jentene som var glad i å ploge seg vei nedover. Kveldene derimot... kortene våre hadde også adgang på kveldstid, og dem aller fleste som benytta seg av dette holdt seg i dem litt mindre og grønne bakkene, noe som igjen førte til at den store lange, bratte svarte løypa var så og si uten folk. Jeg og en av kameratene mine fikk valuta for pengene våre der. En nypreparert, bratt, lang løype. Innta hockey og sett utfor! Har noen veldig gode minner fra turene ned der, ikke ulikt et eksempel nevnt tidligere i tråden.

Et annet godt minne er 2.plassen i telemarksmesterskapet i utfor for en del år tilbake. Tror jeg aldri har vært så fryktløs ut en så bratt bakke noen gang siden.

Et mindre hyggelig minne skriver seg tilbake til ovenevnte hemsedaltur. Vi skulle ta en av dem mer rolige løypene, så vi sklei avgårde i et bedagelig tempo. På en lang slette før bakkene begynner helt på toppen var det en snowboarder som skrensa fram og tilbake over hele løypa, jeg la meg mer og mer ut til sida for ikke å rase rett inn i fyren (ettersom det er vi som kommer bakfra som har vikeplikt). Svingene hans ble leeeengre og leeeengre, jeg la meg leeeeengre og leeeengre ut. Da jeg var helt på kanten kjente jeg bare et kjempedytt i sida mi og et svev på en 3-4 meter ned i ei skråning fulgte rett etterpå. Etter et gedigent deis i bånn av skråningen befant jeg meg med hodet såvidt over snøen og med ski og staver vridd i alle mulige retninger. Kunne ikke lee en finger der jeg lå. Kameraten min kom løpende etter meg og fikk gravd meg ut og jeg fikk stabla meg opp igjen. Litt forslått, men ellers helt ok. Det var egentlig ikke før etterpå at jeg blei litt shaky, da jeg fikk øye på en tynn stubbe som stakk en meter opp av snøen bare et par meter lengre bortafor der jeg hadde landa. Grøsset litt da jeg tenkte hva som kunne ha skjedd dersom jeg hadde tredd ryggen min ned på den.

Lenke til kommentar

Synes det meste er bra. Spesielt dager det har snødd mye og man kan dra tidlig ut. I fjor ringte pappa meg "Det har snødd masse i natt, dropp skola og kom hjem fra hybelen." Tok bussen hjem der pappa møtte meg og så dro vi til Sudndalen. Helt nypreppa i bakkene og masse fri løssnø-kjøring. Digg. :p

Verste må vel være når jeg skader meg. Har ikke skjedd på noen år, men slo meg ofte hardt når jeg sto aktivt. Spesielt utfortreninger og slik. Har ikke krefter i beina på slutten, så man klarer ikke holde trykket på ytterski og sklir dermed ut. Trynte ganske heftig i stor fart noen ganger.

Verste skiskaden min var under en trening, men etter at jeg hadde kjørt ferdig løypa. Reiste meg opp for å skli nedover mot heisen for å dra opp igjen, da jeg var litt ukonsentrert og hekta. Gikk rundt og knuste skulderen ned i snøen. Ganske kjipt, da det var rett før vi skulle til hafjell på nasjonalt mesterskap. Kjørte med én arm i slalomen, og klarte en 4. plass eller noe. :p

Lenke til kommentar

Tror nok min beste opplevelse hittil var igår :!: Jeg begynte med twintip over jula og jeg er ikke eldre enn 12 år så det er ikke noe særlig, men... Vi var der med skolen og jeg og tre andre kjører ned parkbakken litt rundt (første i løypa den dagen;) ) uansett, vi kjørte og hoppa over en rail og sånt. Plutselig stopper han ene på brett for og snakke med en snø scooter fyr. Jeg stopper og mens de andre to kjører videre. Han snakker ferdig og vi kjører likt avgårde igjen. Foran oss er det en liten kul. Jeg kikker bort på han og sier: "180?" han nikker tilbake og vi kjører parralelt mot kulen. Han på brett, jeg på ski. Vi satser og tar begge 180 klin likt. Høres heller ikke særlig kult ut men det var en helt rå følelse. Cruisa videre og tok mute grab ut av en rail. Følte meg helt KONGE!! :roll:

Værste var vel på biggen der jeg bånner og skraper ryggen rett ned i isen det er der... Det var ikke godt :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...