Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tanker om diesel tillegs varme?

staljin

Anbefalte innlegg

Hei,

Leser i dag på dinside.no om den nye A4 som skal bruke 0.39l per mil. De nevner en del modifikasjoner som Audi har gjennomført for å få forbruke ned. Så tenker jeg på tillegsvarme i diesel biler. Det en velkjent fakt at diesel motor trenger mer tid for å bli varm (det pga at den har veldig effektiv forbrenning)og at den bruker mer når den er kald. Vel, hvorfor ikke installere en tillegs motorvarmer slik at motoren blir fort varm. Det bør da være noe drivstoff å spare der. Det er ikke uten grunn at bensin anbefales til de som kjører mange korte turer.

Vet også at enkelte diesel biler har den tillegsvarme, men at den ikke slår seg på før en bestemt temperatur, tror det er -7C hos Audi. Hvorfor ikke la den varme kjøre med redusert effekt over -7C?

Er det noe forklaring på hvorfor bilprodusentene ikke installerer den tillegsvarme systemet?

Takker

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne varmeren får vel energien sin fra batteriet, som igjen får sin energi fra dynamoen som igjen legger mer motstand på motoren. Jeg regner med at de har forsket litt på det og funnet ut at ved -7C (om det er tilfellet) går grensen for hvor effektivt det er å la motoren betale for energien den brukte på å varme opp dieselen. At den er termostatstyrt slik at det faktisk er redusert effekt opp til -7C er vel heller ikke umulig.

Med forbehold om at jeg ikke kan noen ting om bil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...