V_B Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hei. Når det kommer til bruk av frekvensomformere så er emc nippel noe som anses som veldig viktig etter hva jeg har fått høre, så her kommer spørsmålet mitt. Når frekvensomformeren står i ett skap sammen med annet instrumentering utstyr, hvilke metoder brukes da for å oppnå god emc ? Det vil vel ikke være riktig å bruke emc nippel i de tilfellene da kablene fra frekvensomformeren ligger i noe lunde samme kabelkanaler som signalkabler inne i skapet. Da vil det jo bare skjermes og ledes til jord på støyen som ligger ute i feltet. Jeg har hørt om en metode der man fester en slangeklemme på skjerm inne i skapet og "bonder" til chassiet, men er dette noe som er foreskriftlig riktig og kan anvendes i alle typer installasjoner (land/offshore). Ville gjerne hørt litt EMC tips angående dette emne, samt generelt fra folk på forumet. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 På jobben har jeg vært borti flere omformere som har disse klemmene du beskriver som standard (de som "bonder" skjermen til kabinettet), i tillegg skal man hvist ha et filter på input til omformeren. Jeg er ikke helt sikker på hva disse filterene gjør, men en kvalifisert gjettning vil vel være at de skal ta overharmoniske strømmer. I tillegg så skal man bare jorde skjermen på den ene siden av kabelen hvis den er kortere enn 50m. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Heisann. Takker for svar ! Jeg har undersøkt litt mer angående denne saken og det viser seg at EMC nipler ikke har samme funksjon som f.eks EExe nipler(tror det var EExe eller EExd) der man han en klemring inn i nippelen som man fester skjermen i. Slik man gjør det er rett å slett å avmantle ca 1-3cm av kappen på kabelen slik at skjermen kommer frem. Når man har gjort dette fester man EMC nippel på skjermen. EMC nippelen er konstruert slik at det på måte er "pigger" istedet for f.eks en klemring, slik at man får dekket en 360 graders vinkel slik det er krav om. Det jeg nå er interessert i å vite er info om festeanordningen (hva den heter) ved frekvensomformeren. Jeg regner ikke med at man fester skjermen til EMC klemmen på frekvensomformeren da 360 graders jording fremdeles gjelder. Jeg hørte litt rundt og det var snakk om en EMC brakett, men jeg kan ikke helt forstå hva det skal være. Det er stor sannsynlighet for at det er de klemme du prater om. Kunne du funnet ut hva de heter ? Når det kommer til input på frekvensomformeren jeg bruker (Omron CIMR J7) så skulle det vist være en AC Reactor (sikkert noe form for filter) slik du sier ja =) Regner med at filteret er der slik at man ikke skal få forstyrrelser tilbake på nettet. I tillegg så skal man bare jorde skjermen på den ene siden av kabelen hvis den er kortere enn 50m. Takker ! Skriver det ned. Alle ekstra opplysninger tas imot med stor glede =) Endret 6. oktober 2008 av Rosemount Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Grenser litt til OT men...: Ang jording av skjermer og kabellengde. Kan godt være det der er en gjeldene regel for freq omformere og den type ting. Vil bare tilføye noe om jording: -Jorde i ene enden er vanligst, men det finnes situasjoner hvor man jorder annerledes(begge ender), men med kapasistans(eller var det induk...?) Uansett det er mange teorier rundt dette og hva som er best når. NB dette er mere på kretskort nivå, aner ikke om det gjelder ditt formål. - Om man IKKE jorder feks en skjermet kabel er dette værre enn om kabelen ikke var skjermet, dette pga antenne effekt hvor støy vil boltre seg. Når det gjelder freq omformere er jeg blank, men en freq omformer har bestått tester før den kan selges. Jeg vil da anta at det finnes masse dokumentasjon om hvordan instalasjoner skal være. Desuten er det helt sikkert en god del foreskrifter. Var ikke mye til hjelp, men tipset mitt er at det helt sikkert "står noe sted" om hvordan dette mer eller mindre konkret SKAL være. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Heisann. Som jeg skrev tidliggere så er jeg takknemmelig for alle mulig informasjon jeg kan få, så takk for svar =) Når det kommer til jord innen prosess så er det riktig det du sier med kun jord i en ende. Dette gjelder IE jord (Instrument earth) og denne skal ligge som en antenne i kabelen og fange opp ekstra støy. Denne pleier å flyte i felt, altså festes jordstrømpe og endehylse på den i chassiet på instrumentet. Skjermen på en blåkabel er litt annerledes da denne har to funksjoner. Den ene er at den skal fange opp støy og den andre er at den skal funke som en kortslutningsbeskyttelse. Vist det blir brudd på kabelen og at den f.eks kappes fysisk, vil skjermen brettes rundt de "åpne" lederene og strømmen vil føres til jord. Det som tydeligvis også er mulig å gjøre er å bruke vanlig PG/Messing nippel til skapet og kjøre EMC nippelen i inntaket til motoren. Det som er litt bonus her da, er at man slipper å stresse med å svekke isolasjonen på kabelen i gjennomgangen til skapet (når man kutter den for å få feste til EMC nippelen sine pigger). Man vil da ha koblet skjerm til jord i begge ender da nippelen er festet i chassiet på motoren som er PE jordet samt at skjermen i andre enden er koblet til EMC inngangen. Ble kanskje litt mye informasjon her, men kan sikkert være til hjelp vist andre trenger å vite litt om dette, eller om noen andre noen andre idèer/jeg har feil tankegang. Håper på flere svar. Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) for og sleppe og få støy inn på kabelen så jordes skjermen i ene enden, (elektronikk, styringskurser osv) for og sleppe og få støy ut av kabelen jordes skjermen i begge ender (frekvensomformere o.l.) har eg lært da edit: omtrent akkurat det som sto i posten over Endret 14. oktober 2008 av Hypsilofodonten Lenke til kommentar
rozon Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Snakker du Ex her? Glands brukt innen Ex har som regel helt andre krav enn EMC å forholde seg til. Det vanlige for bus signaler og andre støyfølsome signaler er å bruke through-gland (trekke kabel hel gjennom gland) og la kabelen være hel frem til barrieren. Og blå kabel er IS. Hvorvidt noe skal til jord da avhenger av om det er zener barrierer eller ikke. Det må sjekkes i dokumentasjonen. Hvis ikke Ex... så vet ikke jeg... Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Vel. Det er mange praksiser ute å går. Og mange firmaer gjør forskjellig. Ganske rart, men desverre sant. Jeg har også min egen bestemte mening, som så mange andre fagarbeidere. Det Beste er egentlig å lese manualen til frekvensomformeren. Står somregel der hvordan produsenten anbefaler installasjonen utført. Og ettersom man må rette seg etter produsentens anvisninger for at deres garantier mhht støy osv skal gjelde. Så gjør man det somregel slik. Men vanligvis : Kablen ut fra frek omf har/SKAL ha en flettet skjerm. Poenget med den er å stenge støy inne i kabelen. I forbindelse med frekvensomformere er det ikke mekanisk beskyttelse som mange tror. Den SKAL jordes på koblingsplint i frek omf. Via en eller annen form for EMC nippel som jorder skjerm i kabelinføring til frekvensomformer. Pga at Kabelen skal føres hel så langt som mulig. For å skjerme mot å sende støy. Og den jordes også i motorenden. Du vil bli kvitt evt støy, og det å sende den til jord er den beste måten. Da slipper den ikke ut noen plasser En vanlig motorkabel vil normalt ikke ha en Screen leder. Det er for signalkabel. Den vil normalt også ha en PE leder. Den jordes selvfølgelig også i begge ender. Litt off Topic Angående PE, IE, IS osv jord. De er alle i utgangspunktet samme punkt. De er koblet sammen på et sentralt jordingspunkt i anlegget. Grunnen til at de ikke er samme punkt i paneler er rett og slett faren for jordstrømmer. Spesielt ved PE jord er det en reell fare for jordstrømmer. Og IE og IS jord er ofte koblet til ømfintlig utstyr som ikke tåler store jordstrømmer. Noe det ofte kan bli på PE jord ved jordfeil på tilkoblet utstyr. Og dette vil man ikke utsette følsomt utsyr for.Ettersom det naturligvis kan ødelegges. Hvorav man begynte å dele opp jordingssystemene. Så I bunn og grunn så er det helst PE det er viktig å seperere fra de andre jordingssystemene. Å blande IE og IS er egentlig ingen krise. Selv om det selvfølgelig går imot normal installasjonspraksis, hvor man krever at IS skal gå seperat Endret 31. oktober 2008 av Arteju Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 okei noterte det med fiberet også^^ takker for alle svar! Har fått mange svar som har hjulpet meg videre Lykke til med meg i morgen! Får håpe at det går bra.^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå