festen Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Når inflasjonen synker i land uten råvarebaserte valutaer fordi råvareprisene går ned, så øker inflasjonen i Norge. I det minste relativt sett sammenlignet med landene med valutaer som ikke er knyttet mot en råvare på samme måte. Det burde Norges Bank ta hensyn til og økte rentene, men de setter den heller ned. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Gjedrem bøyer seg for politisk press og setter ned til 5,25 %. Kronen har svekket seg mye mot EURO og dollar nå og det presser importert inflasjon oppover. Det trenger vi ikke med den lønnsledende offentlige sektoren vi har. 5.3 % var KPI på nå sist. Skal vi ha 6-7 prosent snart? Da synker folks realinntekt og boligprisene går enda mer ned og etterspørselen faller for alle varer. Det har du ikke tenkt på, Gjedrem....... Lavere kronekurs gjør oss mindre kjøpesterke i forhold til importvarer, men prisen på arbeidskraft i Norge øker ikke like mye. Vi får bedre pris for det vi selger til utlandet. Totalt gjør det oss mer konkurransedyktige, og etterspørselen etter norske varer blir dermed sterkere enn ellers. For samfunnet som helhet er det mye viktigere at arbeidsplasser beholdes og hjulene holdes i gang enn at verdiene vi (tror vi) har ikke reduseres. Boligprisene er kunstig høye, Høye boligpriser har mange ulemper, så at de faller er ingen krise. Å gjøre hverdagen for folk og bedrifter enda vanskeligere ved å sette opp renten ville vært tåpelig. Rentene skulle derimot ikke vært så lave i så mange år som de var, det er bl.a. det som har gjort det mulig å blåse opp boligboblene over hele verden over så lang tid. Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg tror Norge hadde hatt godt av å ha en hard valuta. Da ville vi slippe all den falske aktiviteten som det blir av et slikt system vi har nå. Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 JPYNOK fra 0.618 til 0.0661 på en 12 timer. DKK 118.5 Det er slik det går når de ikke hever renta slik Danmark gjorde. Skam dere Norges Bank. Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Noe som er spennende er lederen av ECB snakker om å gå tilbake på gullstandarden, det kan få veldig negative konsekvenser for krona hvis Euro kobles til gull med en fastpris. Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Nå må snart Norges Bank våkne og sette opp rentene. Norges bank har ikke mandat til å gamble på at oljeprisen skal stabilisere seg. i 1998 økte de rentene fra 3,5 til 8 %, egentlig burde Norges Bank økt rentene fra 5,75 til 10 prosent nå. Det er akkurat samme situasjon som i 1998. Endret 22. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg er rik ... jeg har over 500.000 kr i banken Jeg er ikke glad for at renten skal går ned! Eller den høye inflasjonen vi har nå! Ser ut at pengene blir mindre verdt! Og 500.000 kr i banken - JA, DEILIG ... men jeg skulle heller hatt en finere leilighet istedenfor! Dog tørr jeg ikke ta opp store lån (hold på å gå galt for meg 1 gang, så er jeg forsiktig). Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Det er litt vanskelig å forklare dette, men jeg tror at en carry trade med Asia har gjort rentene i vesten kunstig lave, dette har pågått helt fra 1994 og på en måte forhindret en dollarkollaps, der de kjøper dollar, euro, osv, og på den måten presser rentene i vestlige land ned, de sparer, vi forbruker takket være de lave rentene, du har også alle investeringene som finansieres med en slik handel, en mengde bobler. Dette knekker sammen nå. Jeg tror resultatet er at inflasjonen vil bevege seg oppover, også rentene trolig, men det hjelper ikke så mye med høy rente hvis inflasjonen er veldig høy og at den valutakrisen vi er inne i fortsetter, men at det kanskje går over til å også gjelde dollaren, den har nemlig begynt en stygg utvikling mot Yen, lik den kroner har hatt mot Yen lenge. Når Carry traden er avviklet tror jeg trenden mot høyere råvarepriser kanskje vil fortsette fordi en svakere dollar vil presse frem det. På 70 tallet var det først de industriorienterte råvarene som gjorde det bra, sammen med shipping, senere var det en slags myk økonomi sammen med høy inflasjon, men uten høye priser på de industrielle råvarene. Gull gjorde det veldig bra. Endret 25. oktober 2008 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Det er fint å vite at det ikke har vært lett for sentralbanksjefen og selge sjela si i det siste. Onsdag kom Gjedrem og Caspersen i heftig munnhoggeri foran en haug med næringslivsfolk., ifølge Finansavisen. Det er vi som bestemmer rammeverket. Norge. Norge er en befolkning av spekulanter som bare har lån med flytende rente i stedet for å binde renten, skal Gjedrem ha sagt ifølge Finansavisen. - Norges bank skal ta hull på spekulanter og bobler en gang for alle, sa Gjedrem ifølge Finansavisen. :!: Endret 22. november 2008 av festen Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Kronen er kraftig svekket og importert inflasjon skyhøy snart. Gjedrem er tydeligvis "losing it" på flere felt.. Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Kanskje de bruker valutareserver for å forsvare kronekursen og kanskje situasjonen er tøffere enn vi tror. De andre oljelandene har renter på over 10 %. Jeg tror det løser seg ved at oljeprisen går opp igjen. Gjør den ikke det har vi et problem. Det er spennende at Lawrence Summers er kan bli ny leder av FED etter Bernanke. Summers er tøff på samme måte som Paul Volcker og er sannsynligvis den som skal få gleden av å få inflasjonen under kontroll etter at Bernanke er ferdig med å trykke penger. Endret 22. november 2008 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Kåre Willoch har uttalt seg: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2785272.ece Muligheten for en ny devaluering og høye renter er der dersom fallet i oljeprisen ikke stopper opp. Det er nesten bedre med russiske rubler enn kroner fordi de har ganske store valutareserver. Dollaren var 5 i 1980, toppen av råvareboomen og nesten 10 i 1985. Det ga senere høy inflasjon og styringsrente på 14 % i 1986. Endret 23. november 2008 av festen Lenke til kommentar
investor Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Egentlig burde Norges Bank sette opp rentene nå. For inflasjonen kommer til å øke på ganske mange ting om krona blir så svak jeg tror den blir. Du har tydeligvis MYE å lære... på tide å lese noen historiebøker? Stikkord: Inflasjon drepes ALLTID av resesjon. USA resesjon, EU resesjon(Tyskland, England, Spania, Frankrike), Japan resesjon. Norge blir smittet men går nok ikke inn i resesjon Så lenge oljeprisen forblir lav er det INGEN fare for inflasjon i utlandet. Siden veksten i Norge ser ut til å bli "ræva" så kan man dumpe renta i takt med resten av verden, inflasjonen vil nok være noe høyere i Norge enn andre land men blir sannsynligvis ikke noe problem før veksten tar seg opp igjen om noen år, regner da med en hurtigere renteøkning enn tidligere fra Norges-Bank for å unngå boligbobler osv. Egentlig burde Norges Bank sette renten enda mer ned. Du kan jo alltids se på lange-renter i markedet de priser inn renten kommer til å være lavere enn Norges-Banks rentebane gjør. Også valuta. Dere kan forvente at kronen forblir svak mot Euro og Dollar i flere år fremover som en følge av lav oljepris og lave renteforskjeller i verden alle land senker renten. Dette er også historisk forutsigbart. Stikkord: Utlendinger flykter tilbake til egne problemer(i samme periode som Oslo børs har rast 50 % og mer har utlendingenes eierandeler på Oslo børs rast med 6 % - hva skjer? Dumper aksjer, selger kroner, kjøper dollar og euro, med andre ord flykter tilbake til egne problemer, dette skjer historisk alltid i kriser og særlig i likviditetskriser). Og carrytrades avbrytes siden renteforskjellene øker risikoene. Når styrker kronen seg? Når oljeprisen begynner å klatre, når rentene er på bunn og snur oppover. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Egentlig burde Norges Bank sette opp rentene nå. For inflasjonen kommer til å øke på ganske mange ting om krona blir så svak jeg tror den blir. Du har tydeligvis MYE å lære... på tide å lese noen historiebøker? Stikkord: Inflasjon drepes ALLTID av resesjon. Har du hørt om stagflasjon? Lenke til kommentar
investor Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Egentlig burde Norges Bank sette opp rentene nå. For inflasjonen kommer til å øke på ganske mange ting om krona blir så svak jeg tror den blir. Du har tydeligvis MYE å lære... på tide å lese noen historiebøker? Stikkord: Inflasjon drepes ALLTID av resesjon. Har du hørt om stagflasjon? Ja, men det utelukkes ved at oljeprisen holdes lav. Lav oljepris = lav inflasjon. Lav inflasjon = ingen stagflasjon. Hvorfor tror du ALLE land i verden dumper renten? Var det tilfeldig at rentene ble dumpet i USA og ALLE andre land etter at oljeprisen raste? Svaret er NEI, når oljeprisen raste forsvant inflasjonspresset. Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Egentlig burde Norges Bank sette opp rentene nå. For inflasjonen kommer til å øke på ganske mange ting om krona blir så svak jeg tror den blir. Du har tydeligvis MYE å lære... på tide å lese noen historiebøker? Stikkord: Inflasjon drepes ALLTID av resesjon. Har du hørt om stagflasjon? Ja, men det utelukkes ved at oljeprisen holdes lav. Lav oljepris = lav inflasjon. Lav inflasjon = ingen stagflasjon. Hvorfor tror du ALLE land i verden dumper renten? Var det tilfeldig at rentene ble dumpet i USA og ALLE andre land etter at oljeprisen raste? Svaret er NEI, når oljeprisen raste forsvant inflasjonspresset. Hvorfor tror du de har renter på 14 % i Brazil og 12 % i Russland, eller hvorfor tror du brundtland regjeringen måtte devaluere krona og øke rentene til 14 % i 1986 etter at oljeprisen halverte seg året før? Høyre ønsket å føre en ansvarlig politikk for å unngå devaluering, men ble felt av FRP. Fordi inflasjonspresset forsvinner med lave oljepriser? Det øker for Norge. Endret 23. november 2008 av festen Lenke til kommentar
investor Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hvis du leser innlegget mitt over en gang til og siterer alt som er skrevet så ser du at det står skrevet at inflasjonspresset i UTLANDET blir mindre ved lav oljepris! (Hva har Brasil, Russland og Norge til felles? Stor eksport av råvarer les: Olje - forklarer det inflasjonspresset i disse landene?) Jo vi burde nok satt opp renten om vi skulle vært slaviske mot modeller og grafer. Slik jeg ser det er det bare to punkter for rentehevning: Kronekurs svekkes og løpende høy inflasjon. Derimot ser det ille ut for Norsk økonomi, vi snakker not arbeidsledighet opp mot 5 % noe som vil dempe kjøpekraften og presset i Norsk økonomi utrolig mye (dempe inflasjonen på sikt). Dessuten er det mange andre alvorlige tegn i tiden, se på resesjonene i utlandet. I tillegg er rentene mye høyere enn det de burde (les: NIBOR og problemer i pengemarkedet) samt at rente differansen blir større mellom Norge og andre land om vi ikke følger opp de internasjonale rentekuttene. Hva er viktigst, beholde vekst eller ha lav inflasjon? Historien sier vertfall noe om hva som har blitt prioritert Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Hvis du leser innlegget mitt over en gang til og siterer alt som er skrevet så ser du at det står skrevet at inflasjonspresset i UTLANDET blir mindre ved lav oljepris!(Hva har Brasil, Russland og Norge til felles? Stor eksport av råvarer les: Olje - forklarer det inflasjonspresset i disse landene?) Jo vi burde nok satt opp renten om vi skulle vært slaviske mot modeller og grafer. Slik jeg ser det er det bare to punkter for rentehevning: Kronekurs svekkes og løpende høy inflasjon. Derimot ser det ille ut for Norsk økonomi, vi snakker not arbeidsledighet opp mot 5 % noe som vil dempe kjøpekraften og presset i Norsk økonomi utrolig mye (dempe inflasjonen på sikt). Dessuten er det mange andre alvorlige tegn i tiden, se på resesjonene i utlandet. I tillegg er rentene mye høyere enn det de burde (les: NIBOR og problemer i pengemarkedet) samt at rente differansen blir større mellom Norge og andre land om vi ikke følger opp de internasjonale rentekuttene. Hva er viktigst, beholde vekst eller ha lav inflasjon? Historien sier vertfall noe om hva som har blitt prioritert Det viktigste burde være å unngå å komme i den situasjonen at de plutselig må snu og sette opp rentene mye og raskt. Derfor burde de vært konservative som i 1998 og økt rentene til mellom 8-10 %. Lenke til kommentar
investor Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Kan jo minne om at sentralbank sjef Svein Gjedrem sier idag at "Den underliggende inflasjonen er på vei ned". Blir spennende å se hva BNP i Norge blir når tallene kommer imorgen de vil være en sterk pekepinne på inflasjons utviklingen fremover. Lenke til kommentar
festen Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Kan jo minne om at sentralbank sjef Svein Gjedrem sier idag at "Den underliggende inflasjonen er på vei ned". Blir spennende å se hva BNP i Norge blir når tallene kommer imorgen de vil være en sterk pekepinne på inflasjons utviklingen fremover. Jeg er forsiktig optimistisk for at oljeprisen har stabilisert seg. Da vil Norges Bank ha handlingsrommet de trenger for å sette rentene til 0-2 % om 1 år. BNP tallene vil nok bekrefte en slik trend. Senere tror jeg det kan bli et problem med inflasjon. Norges bank burde tatt mer hensyn i utslagene i kronekursen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå