Gå til innhold

Inflasjon og kronekurs

festen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er en god del andre ting som spiller inn.

Som at hvis banken setter opp renten, begyner de med store lån og gå konk.. som igjen fører til at man kjøper og bruker mindre penger og bedrifter begyner å gå konk.

Alt er meget inviklet, men det sikreste ville være og sette pengene i banken og holde ut. Heldigvis kan ikke norske banker gå konk slik at du mister pengene dine slik som i utlandet.

Men du kan jo altids invistere i valutanedganger eller shorte aksjer hvis du absolutt vil tjene penger utenom jobben. kansje en god ide om jobben din må gjøre et kutt.

Lenke til kommentar
Danmark satte opp renta, og har gjort støttekjøp av den danske kronen. Det bør Norges Bank snart gjøre og.
Danmark har en annen pengepolitikk enn Norge. Årsaken til at de setter opp renta er for å holde tritt med kursutviklingen i euro.

Av landene med inflasjonsmål har inflasjonen generelt blitt vektlagt mindre i takt med eskaleringen av finanskrisen. Senest ute var Australia med et rentekutt fra 7 til 6 %.

Det er ikke smart for land som er råvareprodusenter.

Lenke til kommentar

Kronen svekker seg, men har vært historisk sterk særlig mot USD. Det har dog også Euro vært. Rentene i Norge skal definitivt ikke opp, fordi inflasjonen faktisk kommer ned. Dette ville du sett festen om du hadde tatt turen i butikken. Matvarer kommer ned, klær har allerede kommet ned, olje kommer ned på demand og sørger for at mye vil bli billigere, inflasjonen er ikke en grunn til å sette opp renten og det er ei heller valuta. Det er bare tull i min bok.

Veksttakten faller og folk har begynt sparing, om du mener at det da er tid for renteoppgang tyder nok på at du er emosjonelt knyttet til dette da du mest sannsynlig har cash i banken. Dine argumenter er iallefall ikke holdbare og føyer seg inn i en rekke innlegg med tro og håp, men lite eller ingen saklige argumenter med rot i virkeligheten.

Valuta har falt før uten dramatikk, det er ikke dramatikk i at kronen skulle svekke seg noe mot annen valuta. Det vil komme rentekutt i et Europa med resesjon også, jeg kan ikke fatte og begripe disse uttalelsene. Valuta svinger og det får man leve med uten å rope "varsku her".

Jeg mener dine argumenter faller på sin egen urimelighet festen fordi mye av det du forteller leserne i forumet ikke er riktig. Det er helt essensielt.

- Det kommer rentekutt før nyttår iallefall bør det gjøre det.

Når sant skal sies er kronen per nu relativt sterk historisk sett både mot Britisk Pund og USD, NOK vil komme sterkt tilbake når resesjonen utenlands er over. Etter regn kommer sol og det gjelder når kjøperne kommer tilbake på OSE og olje igjen står i godt over 100$ per fat i inngangen 2009.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Jeg predikerte igår rentekutt, og vi fikk det i store deler av Europa idag.

Norges Bank senker renten neste onsdag!

Vurderer å senke den.

Norges Bank er per nå mest sannsynlig enige om hvilke grep de vil foreta ved neste rentemøte. Vurderingen er nok allerede gjort, og jeg ser ingen grunn til å fremskyndet et rentemøte fra Norges Bank kun for nyheter. Det er nok et grep som blir tatt og etter alle solemerker er et rentekutt på 0.5% sannsynlig.

Lenke til kommentar
Heldigvis kan ikke norske banker gå konk slik at du mister pengene dine slik som i utlandet.
Opp til 2 millioner, ja. Alle beløp over det er det nok litt verre med.

Så vidt jeg vet er det 2 mill. per bank per person så det skulle ikke være så vanskelig å fordele utover forskjellige banker hvis man har over det :)

Lenke til kommentar

Det er fint gjort av Steinar Juul i Nordea og forsvare sentralbanken i at de bare bør kutte en kvart prosent. Men presset har vært så sterkt at dette blir en prøve på uavhengigheten til Norges Bank. Kutter de mer enn en kvart prosent har de gitt etter til banker og politikere.

Lenke til kommentar

Gjedrem bøyer seg for politisk press og setter ned til 5,25 %. Kronen har svekket seg mye mot EURO og dollar nå og det presser importert inflasjon oppover. Det trenger vi ikke med den lønnsledende offentlige sektoren vi har. 5.3 % var KPI på nå sist. Skal vi ha 6-7 prosent snart? Da synker folks realinntekt og boligprisene går enda mer ned og etterspørselen faller for alle varer. Det har du ikke tenkt på, Gjedrem....... :mrgreen:

Denne figuren liker jeg ikke:

post-39007-1224073670_thumb.jpg

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...