Gå til innhold

Farlig å spare i fond i disse tider?


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fond er, og bør alltid være langsiktig. Høyrisiko aksjefond må investeres i med en lang tidshorisont, gjerne 5-10 år. Da er dette en god (kanskje ikke optimal) kjøpsmulighet.

 

Pengemarkedsfond gir god avkastning nå, men jeg er i utgangspunktet redd for at det er dyrt i forhold til alternativet. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke flere har pengene sine i Nibor-kontoer, for eksempel Nordlandsbanken tilbyr en konto som rentes mot 3 måneders Nibor fratrukket 0,1% provisjon. Et kjapt googlesøk viser at det er flere banker rundt om som også tilbyr dette. Den forutsetter selvsagt et beløp av en viss størrelse.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Nordea Avkastning er et fond som i stor grad følger hovedindeksen på Oslo Børs. Verdien har rast nedover det siste året, sammen med børsen. Når du sier at du har låst dette fondet stusser jeg litt... Dette er i utgangspunktet ett fond du kan ta inn og ut av akkurat som du vil. Jeg vil uansett anbefale å ha is i magne med mindre du trenger pengene på kort sikt. Tenker du langsiktig vil fondet øke i verdi igjen når børsen stabiliserer seg og starter å stige igjen.

 

Grunnen til at aksjefond kan være en god idè å gå inn i nå om dagen, er at nå har de fleste aksjer og aksjefond har sunket kraftig i verdi. Kjøper man nå kjøper man ihvertfall ikke på topp, men det er og vanskelig å treffe bunnen. Det greieste er derfor å spare en fast sum i måneden, for da sprer man risikoen. Når kursen på fondet går nedover, kan man si at man kjøper billige andeler. Når så kursen stiger igjen, vil "billig-andelene" stige tilsvarende og du får god avkastning.

Lenke til kommentar

Jeg sparer i Odin offshore og det har sunket ganske dramatisk den siste tiden. Urealisert tap er 9500 på 25000 jeg har spart. Jeg sparer 1000 kr måneden. Hvordan ser fremtiden ut for et fond som dette? Dette fondet handler jo stort sett hos offshorenæringen. Det er jo derfor ikke utenkelig at denne vil stige igjen. Eller?

Lenke til kommentar

Det første som er viktig å hele tiden huske på, er at man taper aldri penger før man selger seg ut fra fondet. Statistisk sett vil de fleste fond alltid lønne seg over tid, og det er derfor viktig å ha et langsiktig mål. Selv har jeg en del urealisert tap i fond den siste tiden, men siden jeg ikke har tenkt å bruke de pengene før om en god del år, så er det egentlig irrellevant hva de ligger på nå.. Når det gjelder om nå er en god tid å spare i fond, så er det jo sånn at hvis man har troen på at økonomien kommer til å stabilisere seg og at fondene kommer til å øke, så er det gunstig å kjøpe fondsandeler nå. Men det kan godt være at det synker mer før det begynner å øke, og da må man bare ha is i magen.

 

Legger ved et par linker:

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=526425

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=535339

Endret av padda
Lenke til kommentar

Fondet TS spør om er svært trygt siden det er et rentefond og omtrent blir å sammenligne med sparekonto i bank når det gjelder utbytte og risiko. Jeg har overført endel fra vanlige aksjefond til Skagen Høyrente som også er bra i nedgangstider siden det stort sett er å sammenligne med høyrentekonto i bank.

 

Vanlige aksjefond har selvsagt ikke vært spesiellt hyggelig å eie i det siste, men de av oss som ikke har kommet seg ut nå kan like godt bli sittende med fondene tror jeg. Fond bør være langsiktig, og hittil har det vært mer lønnsomt enn å spare i bank. De færreste er i stand til å selge og kjøpe på rett tidspunkt for å unngå nedgangene og få med seg oppgangene. Høyst sannsynlig har vi snart nådd bunnen, og vi kan se hyggeligere tider i møte.

Lenke til kommentar
Jeg sparer i Odin offshore og det har sunket ganske dramatisk den siste tiden. Urealisert tap er 9500 på 25000 jeg har spart. Jeg sparer 1000 kr måneden. Hvordan ser fremtiden ut for et fond som dette? Dette fondet handler jo stort sett hos offshorenæringen. Det er jo derfor ikke utenkelig at denne vil stige igjen. Eller?

 

Med mindre det går adundas med hele verden, så er dette det jeg vil annbefale mest om dagen(når det kommer til fond). Eneste jeg frykter er konkurser, det er ikke bra. Hadde jeg ikke betalt så mye på boliglånet i mnd, skulle jeg ha økt mine månedlige fonds sparinger kraftig. Kunne selv tenkt meg å spart 1000 i mnd hos odin Maritim nå.

Lenke til kommentar

i "nedgangs" tider som dette er det vell ideelt og kjøpe seg inn i fond , på sikt kommer vell børsen opp på samme nivå som det var før den stupte ?

 

det beste er vell og få kjøpt rett før nedgangen slutter og oppgangen kommer .

 

og det og eie i olje fond tror jeg er rimelig smart for tiden , jeg jobber i oljen og vi jobber som vi aldri har jobbet før , merker ikke noe til disse nedgangstidene , det er full steam og enda litt

Lenke til kommentar

Jobber selv i oljen, har gjort det hele livet. Året før jeg begynte var olje prisen 9$, etter det har oljemarkedet kun gått oppover. Det er ingenting som tyder på nedgang her, investeringene er rekord store, og behovet for folk er stort.

Børsen kommer garantert på samme nivå igjen, det er bare et spørsmål om tid. Det fine med månedlig sparing er at du fordeler kjøpene, slik at du slipper å bekymre deg for bunner og topper som man kansje må ved kjøp for store enkelt beløp.

Jeg har vert med ned en gang i fondsparingen etter 9/11, markedet lå nede lenge, når det begynte å stige igjenn kom avkastningen sinnsvakt fort. Eneste det krever er tolmodighet, og at du ikke "trenger" pengene, slik at du kan ta dem ut på et gunstig tidpungt markedmessig sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...