Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bør jeg anmelde dette?

Subishi

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og en kompis står på en bussholdeplass da kompisen min plutselig blir angrepet av en mann. Mannen legger kompisen min i bakken og prøver å kvele han mens han slår bakhodet hans i asfalten. Imens dytter jeg og slår mannen for å få han vekk fra kompisen min. Da han nekter å slutte ender jeg opp med å sparke han unna, før noen vakter fra et utested avslutter slosskampen. Vaktene på utestedet tror det er vår skyld og anholder oss mens de tilkaller politiet. Når politiet ankommer arresterer de meg og kompisen min mens de sender mannen til legevakta. Etter ei stund slipper de oss løs, av uvist grunn.

Saken er: kompisen min har vært gjennom slike angrep, rettsaker og avhør før og begynner å bli lei. Han anser egentlig saken som ferdig. Jeg derimot er livredd for å komme i fengsel. Snakket med vitner etter at vi slapp ut av politibilen som sier det var mannen sin skyld, og ikke vår. Men uheldigvis har jeg ikke notert meg navnet på disse vitnene, noe jeg heller ikke tror politiet har, da de gjentatte ganger tidligere ikke har gjort dette.

1. Siden jeg ikke ble påført noe vold selv, kan jeg anmelde "gjerningsmannen"? Isåfall, hva bør jeg anmelde han for?

2. Hvis motparten har anmeldt meg, hvordan vil saken ende opp hvis jeg blir funnet skyldig, som vanligst? Får jeg betinget, ubetinget eller bot? Mannen ble ikke kraftig forslått. Blødde ikke eller noe. Jeg har rent rulleblad.

3. Det viktigste spørsmålet jeg lurer på er om saken vil se bedre ut i en evt. rettsak om jeg har anmeldt han? Vil egentlig bare bli ferdig med dette, men er villig til å anmelde han hvis det kan ha noe å si for min sak.

4. Hvis han ikke anmelder meg, og jeg anmelder han, kan det evt. bli en rettsak der jeg blir tiltalt?

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det kan ikke du anmelde han, men kompisen din kan.

Men har han ingen vitner eller fysiske skader er det liten sjans for at du kommer noen vei!

En venn av meg ble skallet ned, og anmeldet det og vant retsaken, men det ble seff anket og har gått i snart et år. Samt at han som skallet han ned senere anmeldte vennen min for og være på privat eiendom, selv om det ikke er hans eiendom engang, så du kan sikkert finne NOE som du kan anmelde han for.

Men ser ikke poenget siden alt vennen min kan få ut av det er betaling for tannlegen han dro til og at fyren går noen dager i fengsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...